Missä menee miun rajat? - Työväline seksuaalisuuden ja turvataitojen tueksi varhaiskasvatukseen
Koskinen, Elina; Liuski, Reeta (2020)
Koskinen, Elina
Liuski, Reeta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817594
Tiivistelmä
Lasten seksuaali- ja turvataitokasvatus on laaja-alainen osa-alue, joka helposti sivuute-taan lapsen kehityksen tukemisessa. Seksuaalisuus on kuitenkin osa jokaista ihmistä. Pienen lapsen seksuaalisuudella tarkoitetaan eri asiaa kuin aikuisen seksuaalisuudella, se on muun muassa omaan kehoon tutustumista, läheisyyttä ja turvataitoja. Pienten las-ten seksuaali- ja turvataitokasvatus on merkittävä aihe, sillä pohja seksuaalisuudelle luo-daan jo lapsuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa seksuaali- ja turvataitokasvatusta päiväkodin arjessa. Tavoitteena oli kehittää varhaiskasvattajien osaamista lasten seksuaali- ja turva-taitokasvatuksesta. Opinnäytetyön viitekehyksen muodostivat lapsen seksuaalikehitys, seksuaali- ja turvataitokasvatus sekä seksuaalikehityksen tukeminen varhaiskasvatuk-sessa. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Prosessia ohjaavana menetelmänä toimi konstruktivistinen malli. Osallistamisen ja tiedontuotannon menetelmiä olivat dialogi ja Learning Cafe. Tuotoksena syntyi työväli-ne varhaiskasvattajille tukemaan seksuaali- ja turvataitokasvatustilanteita.
Toimeksiantajalta saadun palautteen perusteella työvälineen uskotaan toimivan vahvasti varhaiskasvattajien kasvatustyön ja lapsen kasvun tukena seksuaali- ja turvataitokasva-tustilanteissa. Työvälineen avulla on myös mahdollista käydä lasten kanssa ennakoidusti läpi seksuaalisuuteen ja turvataitoihin liittyviä asioita. Jatkokehityksenä voitaisiin tutkia, onko työväline lisännyt varhaiskasvattajien osaamista lasten seksuaali- ja turvataitokas-vatuksen osaamisesta pidemmältä aikaväliltä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa seksuaali- ja turvataitokasvatusta päiväkodin arjessa. Tavoitteena oli kehittää varhaiskasvattajien osaamista lasten seksuaali- ja turva-taitokasvatuksesta. Opinnäytetyön viitekehyksen muodostivat lapsen seksuaalikehitys, seksuaali- ja turvataitokasvatus sekä seksuaalikehityksen tukeminen varhaiskasvatuk-sessa. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Prosessia ohjaavana menetelmänä toimi konstruktivistinen malli. Osallistamisen ja tiedontuotannon menetelmiä olivat dialogi ja Learning Cafe. Tuotoksena syntyi työväli-ne varhaiskasvattajille tukemaan seksuaali- ja turvataitokasvatustilanteita.
Toimeksiantajalta saadun palautteen perusteella työvälineen uskotaan toimivan vahvasti varhaiskasvattajien kasvatustyön ja lapsen kasvun tukena seksuaali- ja turvataitokasva-tustilanteissa. Työvälineen avulla on myös mahdollista käydä lasten kanssa ennakoidusti läpi seksuaalisuuteen ja turvataitoihin liittyviä asioita. Jatkokehityksenä voitaisiin tutkia, onko työväline lisännyt varhaiskasvattajien osaamista lasten seksuaali- ja turvataitokas-vatuksen osaamisesta pidemmältä aikaväliltä.