Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Missä menee miun rajat? - Työväline seksuaalisuuden ja turvataitojen tueksi varhaiskasvatukseen

Koskinen, Elina; Liuski, Reeta (2020)

 
Avaa tiedosto
Koskinen_Elina_Liuski_Reeta_2020_06_08.pdf (860.1Kt)
Lataukset: 


Koskinen, Elina
Liuski, Reeta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817594
Tiivistelmä
Lasten seksuaali- ja turvataitokasvatus on laaja-alainen osa-alue, joka helposti sivuute-taan lapsen kehityksen tukemisessa. Seksuaalisuus on kuitenkin osa jokaista ihmistä. Pienen lapsen seksuaalisuudella tarkoitetaan eri asiaa kuin aikuisen seksuaalisuudella, se on muun muassa omaan kehoon tutustumista, läheisyyttä ja turvataitoja. Pienten las-ten seksuaali- ja turvataitokasvatus on merkittävä aihe, sillä pohja seksuaalisuudelle luo-daan jo lapsuudessa.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa seksuaali- ja turvataitokasvatusta päiväkodin arjessa. Tavoitteena oli kehittää varhaiskasvattajien osaamista lasten seksuaali- ja turva-taitokasvatuksesta. Opinnäytetyön viitekehyksen muodostivat lapsen seksuaalikehitys, seksuaali- ja turvataitokasvatus sekä seksuaalikehityksen tukeminen varhaiskasvatuk-sessa. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Prosessia ohjaavana menetelmänä toimi konstruktivistinen malli. Osallistamisen ja tiedontuotannon menetelmiä olivat dialogi ja Learning Cafe. Tuotoksena syntyi työväli-ne varhaiskasvattajille tukemaan seksuaali- ja turvataitokasvatustilanteita.

Toimeksiantajalta saadun palautteen perusteella työvälineen uskotaan toimivan vahvasti varhaiskasvattajien kasvatustyön ja lapsen kasvun tukena seksuaali- ja turvataitokasva-tustilanteissa. Työvälineen avulla on myös mahdollista käydä lasten kanssa ennakoidusti läpi seksuaalisuuteen ja turvataitoihin liittyviä asioita. Jatkokehityksenä voitaisiin tutkia, onko työväline lisännyt varhaiskasvattajien osaamista lasten seksuaali- ja turvataitokas-vatuksen osaamisesta pidemmältä aikaväliltä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste