Prosessiajattelun soveltaminen asiantuntijayrityksessä
Nevalainen, Susanna (2020)
Nevalainen, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817623
Tiivistelmä
Taloushallinnossa rutiininomaiset työvaiheet siirtyvät yhä enenevässä määrin sähköisiin järjestelmiin. Manuaalinen työ on kallista ja sen virhealttius suurempaa. Ihmisen tekemää aivotyötä halutaan kartoittaa, mitata ja ohjata, jotta se voidaan optimoida.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella ihmisen ja sähköisen järjestelmän yhteistä prosessia kokonaisuutena, mikä tuottaa saamastaan syötteestä yrityksen sisäisillä toiminnoilla asiakkaan haluaman tuotoksen. Tutkimuskohteena on prosessinhallinta ja sen soveltaminen asiantuntijayrityksen aivotyöhön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena. Tutkimusaineisto hankittiin teemahaastatteluilla avokysymyksin toimeksiantajayrityksen henkilöstöltä. Toiminnallinen osuus on tapaustutkimuksellinen, juuri toimeksiantajayritykselle räätälöity nykyprosessien kartoitus ja mallintaminen. Toiminnallisen osuuden tuotoksena ovat asiakkaan palvelukokonaisuuden visualisointi ja nykyprosessien sanalliset kuvaukset, joista ensimmäistä hyödynnetään asiakassuhteen ylläpidossa ja jälkimmäistä yrityksen sisäisessä kehittämistyössä.
Tutkimuksen tuloksen perusteella prosessinhallintamenetelmä soveltuu hyvin myös tietotyön johtamiseen niin perinteisen prosessi- kuin lean-ajattelunkin näkökannalta. Nykyprosessikartoitus, hukan poistaminen ja tavoiteprosessiin pyrkiminen jatkuvan parantamisen filosofialla luovat edellytykset esteettömälle virtaukselle niin yrityksen kuin asiakkaankin näkökulmasta.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella ihmisen ja sähköisen järjestelmän yhteistä prosessia kokonaisuutena, mikä tuottaa saamastaan syötteestä yrityksen sisäisillä toiminnoilla asiakkaan haluaman tuotoksen. Tutkimuskohteena on prosessinhallinta ja sen soveltaminen asiantuntijayrityksen aivotyöhön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena. Tutkimusaineisto hankittiin teemahaastatteluilla avokysymyksin toimeksiantajayrityksen henkilöstöltä. Toiminnallinen osuus on tapaustutkimuksellinen, juuri toimeksiantajayritykselle räätälöity nykyprosessien kartoitus ja mallintaminen. Toiminnallisen osuuden tuotoksena ovat asiakkaan palvelukokonaisuuden visualisointi ja nykyprosessien sanalliset kuvaukset, joista ensimmäistä hyödynnetään asiakassuhteen ylläpidossa ja jälkimmäistä yrityksen sisäisessä kehittämistyössä.
Tutkimuksen tuloksen perusteella prosessinhallintamenetelmä soveltuu hyvin myös tietotyön johtamiseen niin perinteisen prosessi- kuin lean-ajattelunkin näkökannalta. Nykyprosessikartoitus, hukan poistaminen ja tavoiteprosessiin pyrkiminen jatkuvan parantamisen filosofialla luovat edellytykset esteettömälle virtaukselle niin yrityksen kuin asiakkaankin näkökulmasta.