Viskaritoiminnan yhtenäistäminen ja esiopetusvalmiuksien tukeminen Karkkilan kaupungissa
Misukka, Meri; Pajari, Susanna (2020)
Misukka, Meri
Pajari, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817602
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Sosionomikoulutus
Sosionomi (AMK)
Meri Misukka, Susanna Pajari
Viskaritoiminnan yhtenäistäminen ja esiopetusvalmiuksien tukeminen Karkkilan kaupungissa
Vuosi 2020 Sivumäärä 67
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Karkkilan kaupungin varhaiskasvatuksessa 5-vuotiaiden lasten viskaritoiminnan toteutumista ja sisältöä laadullisesta näkökulmasta, sekä miten sitä voitaisiin yhtenäistää kaupungin sisällä. Opinnäytetyössä pohdittiin myös 5-vuotiaiden lasten esiopetusvalmiuksia ja niiden kehittämistä. Opinnäytetyön teoriapohja muodostui 5-vuotiaan lapsen kehityksestä, esiopetusvalmiuksista, varhaiskasvatussuunnitel-mista sekä Opetushallituksen selvityksestä (2019) kaksivuotisesta esikoulusta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto kerättiin Karkkilan viskariryh-mien varhaiskasvatuksen opettajilta teemahaastatteluiden avulla. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin Karkkilan kaupungin varhaiskasvatuksen vastaavia opettajia. Teemahaastattelun avulla saatiin rajattua tutkimus nimenomaan 5-vuotiaisiin lapsiin sekä viskaritoimintaan, ja avoimilla kysymyksillä opettajat saivat kertoa vapaasti omista näkemyksistään. Aineisto analy-soitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan ryhmien viskaritoiminnassa oli vaihtelevuutta suunnitelmallisuu-dessa, ajankäytössä, materiaaleissa sekä lasten osallisuudessa. Opettajien näkemykset laaduk-kaasta varhaiskasvatuksesta 5-vuotiaden lasten kohdalla olivat yhtenäiset, ja vastasivat hyvin varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018).
Tutkimuksen mukaan Karkkilan varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa viskaritoimintaa tulisi kehit-tää yhteisten tavoitteiden kautta. Toiminnan suunnitteluun sekä toteutukseen vaaditaan yhtenäisyyttä kaupungin sisällä. Käytössä oleva materiaali kaipaa päivittämistä ja kehittämis-tä, jotta se tukisi 5-vuotiaiden esiopetusvalmiuksia. Yhteistyökumppanin toiveena oli toimin-taa yhtenäistävä vuosikello, josta luotiin oma ehdotelma, teema ja materiaalivinkki lisäyksin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, viskaritoiminta, esiopetus, vuosikello Laurea University of Applied Sciences Abstract
Social Services
Bachelor of Social Services
Meri Misukka, Susanna Pajari
Harmonizing 5-Year-Old Children’s Daycare Activities and Supporting Pre-school Learning Skills in the City of Karkkila
Year 2020 Pages 67
The purpose of this Bachelor´s thesis was to research the implementation and content of daycare activities for 5-year-old children in early childhood education in the city of Karkkila from a qualitative point of view, and how it could be harmonized within the city. The thesis also considered the pre-school learning skills of 5-year-old children and their development. The theoretical basis for the thesis consisted of the development of 5-year-old child, pre-school learning skills, Early Childhood Education and Care curriculum (2018) and on the Board of Education’s report (2019) about two-year pre-school.
The thesis is a qualitative study and the research material was collected from the early childhood education teachers of Karkkila, who have 5-year-old children in their groups, with the help of a thematic interview. In addition for the research, we interviewed Karkkila’s responsible teachers of early childhood education. Through the thematic interview, the research was specifically limited to 5-year-old children and their daycare activities. With open-ended questions the teachers were free to share their own views. The material was analyzed using content analysis.
According to the results of the research, there was variability in the group’s activities in terms of planning, time usage, materials and child involvement. Teachers’ views on quality of early childhood education for 5-year-olds were consistent and well in line with Early Childhood Education and Care curriculum (2018).
Based on this research, the daycare activities for 5-year-old children in early childhood education in the city of Karkkila should be improved through collective goals. Planning the activities and their implementation requires unity within the city. The material in use needs updating and development, so that it supports the 5-year-olds pre-school learning skills. The partner’s wish was a year clock which harmonizes the activities among the groups, so proposal of it with themes and material tips was created.
Keywords: Early childhood education, 5-year-old children, pre-school, year clock
Sosionomikoulutus
Sosionomi (AMK)
Meri Misukka, Susanna Pajari
Viskaritoiminnan yhtenäistäminen ja esiopetusvalmiuksien tukeminen Karkkilan kaupungissa
Vuosi 2020 Sivumäärä 67
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Karkkilan kaupungin varhaiskasvatuksessa 5-vuotiaiden lasten viskaritoiminnan toteutumista ja sisältöä laadullisesta näkökulmasta, sekä miten sitä voitaisiin yhtenäistää kaupungin sisällä. Opinnäytetyössä pohdittiin myös 5-vuotiaiden lasten esiopetusvalmiuksia ja niiden kehittämistä. Opinnäytetyön teoriapohja muodostui 5-vuotiaan lapsen kehityksestä, esiopetusvalmiuksista, varhaiskasvatussuunnitel-mista sekä Opetushallituksen selvityksestä (2019) kaksivuotisesta esikoulusta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto kerättiin Karkkilan viskariryh-mien varhaiskasvatuksen opettajilta teemahaastatteluiden avulla. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin Karkkilan kaupungin varhaiskasvatuksen vastaavia opettajia. Teemahaastattelun avulla saatiin rajattua tutkimus nimenomaan 5-vuotiaisiin lapsiin sekä viskaritoimintaan, ja avoimilla kysymyksillä opettajat saivat kertoa vapaasti omista näkemyksistään. Aineisto analy-soitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan ryhmien viskaritoiminnassa oli vaihtelevuutta suunnitelmallisuu-dessa, ajankäytössä, materiaaleissa sekä lasten osallisuudessa. Opettajien näkemykset laaduk-kaasta varhaiskasvatuksesta 5-vuotiaden lasten kohdalla olivat yhtenäiset, ja vastasivat hyvin varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018).
Tutkimuksen mukaan Karkkilan varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa viskaritoimintaa tulisi kehit-tää yhteisten tavoitteiden kautta. Toiminnan suunnitteluun sekä toteutukseen vaaditaan yhtenäisyyttä kaupungin sisällä. Käytössä oleva materiaali kaipaa päivittämistä ja kehittämis-tä, jotta se tukisi 5-vuotiaiden esiopetusvalmiuksia. Yhteistyökumppanin toiveena oli toimin-taa yhtenäistävä vuosikello, josta luotiin oma ehdotelma, teema ja materiaalivinkki lisäyksin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, viskaritoiminta, esiopetus, vuosikello
Social Services
Bachelor of Social Services
Meri Misukka, Susanna Pajari
Harmonizing 5-Year-Old Children’s Daycare Activities and Supporting Pre-school Learning Skills in the City of Karkkila
Year 2020 Pages 67
The purpose of this Bachelor´s thesis was to research the implementation and content of daycare activities for 5-year-old children in early childhood education in the city of Karkkila from a qualitative point of view, and how it could be harmonized within the city. The thesis also considered the pre-school learning skills of 5-year-old children and their development. The theoretical basis for the thesis consisted of the development of 5-year-old child, pre-school learning skills, Early Childhood Education and Care curriculum (2018) and on the Board of Education’s report (2019) about two-year pre-school.
The thesis is a qualitative study and the research material was collected from the early childhood education teachers of Karkkila, who have 5-year-old children in their groups, with the help of a thematic interview. In addition for the research, we interviewed Karkkila’s responsible teachers of early childhood education. Through the thematic interview, the research was specifically limited to 5-year-old children and their daycare activities. With open-ended questions the teachers were free to share their own views. The material was analyzed using content analysis.
According to the results of the research, there was variability in the group’s activities in terms of planning, time usage, materials and child involvement. Teachers’ views on quality of early childhood education for 5-year-olds were consistent and well in line with Early Childhood Education and Care curriculum (2018).
Based on this research, the daycare activities for 5-year-old children in early childhood education in the city of Karkkila should be improved through collective goals. Planning the activities and their implementation requires unity within the city. The material in use needs updating and development, so that it supports the 5-year-olds pre-school learning skills. The partner’s wish was a year clock which harmonizes the activities among the groups, so proposal of it with themes and material tips was created.
Keywords: Early childhood education, 5-year-old children, pre-school, year clock