Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Femtech-tuotteen arvon muodostus : Case LullaMe Solina -vauvanpatja

Niskanen, Satu (2020)

 
Avaa tiedosto
Niskanen_Satu_Opinnäytetyö.pdf (2.349Mt)
Lataukset: 


Niskanen, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817628
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli ymmärtää asiakkaan arvon muodostumista naisten hyvinvointia ja terveyttä edistävän femtech-tuotteen, itsestään tuudittavan LullaMe Solina –vauvanpatjan, kontekstissa. Toimeksiantajana työlle oli kasvuyritys LullaMe. Tavoitteena oli kehittää asiakas- ja palvelulogiikkaan perustuva liiketoimintamalli, joka tukee asiakkaan arvonmuodostusta.

Teoreettinen viitekehys keskittyi tarkastelemaan arvon muodostumista asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys sekä kartoitusvaiheessa kerätty asiakasymmärrys avasivat käsitystä siitä, miten, missä ja milloin arvo muodostuu femtech-tuotteen ostavalle asiakkaalle, mihin arvonmuodostus perustuu ja kuka on asiakas.

Palvelun kehittämisessä keskityttiin arvon muodostuksen ymmärtämiseen sekä liiketoimintamallin rakentamiseen tietoperustan ja asiakasymmärryksen pohjalta. Kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja prosessi eteni British Design Councilin tuplatimanttimallin vaiheiden mukaisesti. Asiakasymmärrystä kartoitettiin pääosin muotoiluluotaimien sekä haastattelujen kautta, joiden pohjalta muodostettiin asiakaskeskeinen näkemys femtech-asiakkaan elämästä ja ekosysteemistä, palvelun nykytilasta ja sen kehityskohdista. Määrittelyvaiheessa luotuja persoonia ja empatiakarttoja hyödynnettiin ideointi- ja suunnittelupajoissa, joissa edettiin iteratiivisesti kohti asiakkaan arvonmuodostuksen ymmärtämistä. Ymmärrys, ideat ja ehdotukset koottiin lopulta asiakas- ja palvelulogiikkaan perustuvaan liiketoimintamalliin.

Opinnäytetyön tulokset viittaavat siihen, että arvon muodostuminen on vahvasti yhteyksissä asiakkaan elämään ja ekosysteemiin ja asiakkaan mielentilalla sekä ymmärryksellä vauvan unesta on suuri merkitys kokemukseen. Arvoa muodostuu etenkin toiminnallisten ja emotionaalisten arvoulottuvuuksien kautta ja niiden tarkastelu voisi olla hyödyllistä laajemminkin femtech-tuotteita ja palveluja suunniteltaessa. Kun tarjotaan naisten hyvinvointia ja terveyttä tukevia femtech-tuotteita tai palveluita, arvonmuodostusta tuetaan parhaiten tarjoamalla kokonaisvaltainen palvelu, missä otetaan huomioon hyvinvoinnin kaikki ulottuvuudet sekä asiakkaan lähtötilanne, odotukset ja tavoitteet tuotetta tai palvelua kohtaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste