Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"MÄ OON VAAN TÄLLANEN TYYPPI" : lasten tunnetaitojen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa

Valkonen, Reetta; Toivonen, Hanna (2020)

 
Avaa tiedosto
"MÄ OON VAAN TÄLLANEN TYYPPI" - lasten tunnetaitojen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa (2.760Mt)
"MÄ OON VAAN TÄLLANEN TYYPPI" -tunnekansio (1.533Mt)
Lataukset: 


Valkonen, Reetta
Toivonen, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817635
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lasten tunnetaitojen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää varhaiskasvatuksen työskentelymenetelmiä tunnetyöskentelyssä. Tavoitteena oli antaa päiväkodille uusia työvälineitä lasten tunnetaitojen kehityksen tukemiseen.

Toiminnallisessa opinnäytetyössä yhdistyivät käytäntö ja raportointi. Opinnäytetyön osallistamisen ja tiedon tuotannon menetelminä käytettiin havainnointia, teemahaastatteluita ja tunnetuokioita. Arviointimenetelminä käytettiin havainnointia, itsereflektiota, opinnäytetyöpäiväkirjaa sekä suullista ja kirjallista palautteenantoa. Opinnäytetyön menetelmällisten valintojen kautta tuotoksena syntyi lasten tunnetaitojen kehitystä tukeva menetelmäpaketti.

Opinnäytetyössä todettiin tunnetaitojen kehityksen tukemisen tärkeys. Aikuisten rooli lasten tunnekehityksen tukemisessa on merkittävä. Ilman aikuisen tunteiden sanoittamisen ja tunneilmaisun tukea, lasten tunteet jäävät hämmentäviksi kokemuksiksi. Jokaisen lapsen tunteiden kokemisen ja ilmaisemisen yksilöllisyys on huomioitava varhaiskasvatuksessa ja käytettävien menetelmien monipuolisuudessa.
 
The topic of this thesis was to support the development of children's emotional skills in early childhood education. The purpose of this thesis was to develop working methods in the field of emotional work in early childhood education. The aim was to provide the kindergarten with new tools to support the development of children's emotional skills.

This functional thesis combined practice and reporting. Observation, thematic interview and sessions were used as methods for the involvement and as the production of information in the thesis. Evaluation methods used were observation, self-reflection, a thesis diary, and verbal and written feedback. Through the methodological choices of this thesis, a method folder supporting the development of children's emotional skills was created. The method folder is the output of this thesis.

The importance of supporting the development of emotional skills was stated in this thesis. The role of adults in supporting children's emotional development is significant. Without the support of an adult clarifying children’s emotions and emotional expressions, emotions will remain just as confusing experiences. Every child has individual ways to experience and express emotions. This must be considered in early childhood education and in the variety of methods used.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste