Vanhempien kokemuksia 7-8 -vuotiaiden mediakasvatuksen haasteista
Kyllönen, Jere; Pulkkinen, Anu (2020)
Kyllönen, Jere
Pulkkinen, Anu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817752
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista 7-8 -vuotiaiden lasten median käyttö on vanhempien näkökulmasta ja millaisia haasteita vanhemmat kokevat lapsen median käytön suhteen. Tutkimuskysymyksillä selvitettiin, mitä mediavälineitä lapsi käyttää arjessaan ja kuinka paljon aikaa lapsi käyttää eri mediasisältöihin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui mediakasvatuksen määrittelystä sekä siitä, millaisia lapset ovat median käyttäjinä ja vanhemmat mediakasvattajina. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin mediaa monilukutaidon näkökulmasta.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin kysymyslomakkeilla. Kyselylomakkeet jaettiin iltapäivätoimintaan osallistuvien lasten vanhemmille. Vastaajia kyselyyn oli 12. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan media on vahvasti läsnä lasten arkielämässä. Lapset käyttävät monipuolisesti eri mediavälineitä ja -sisältöjä. Tulosten mukaan lapset käsittelevät eri mediavälineitä taitavasti. Vanhemmat kokevat haasteita lapsen median käytön suhteen. Haasteena nähtiin muun muassa lapselle sopimattomat mediasisällöt, mediasta saatavat huonot vaikutteet sekä mediasisällön luotettavuuteen liittyvät asiat. Tulosten mukaan vanhemmat kokevat lapsen median käytöstä ja sen sisällöistä keskustelemisen lapsen kanssa helppona.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui mediakasvatuksen määrittelystä sekä siitä, millaisia lapset ovat median käyttäjinä ja vanhemmat mediakasvattajina. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin mediaa monilukutaidon näkökulmasta.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin kysymyslomakkeilla. Kyselylomakkeet jaettiin iltapäivätoimintaan osallistuvien lasten vanhemmille. Vastaajia kyselyyn oli 12. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan media on vahvasti läsnä lasten arkielämässä. Lapset käyttävät monipuolisesti eri mediavälineitä ja -sisältöjä. Tulosten mukaan lapset käsittelevät eri mediavälineitä taitavasti. Vanhemmat kokevat haasteita lapsen median käytön suhteen. Haasteena nähtiin muun muassa lapselle sopimattomat mediasisällöt, mediasta saatavat huonot vaikutteet sekä mediasisällön luotettavuuteen liittyvät asiat. Tulosten mukaan vanhemmat kokevat lapsen median käytöstä ja sen sisällöistä keskustelemisen lapsen kanssa helppona.