Tutoroinnin kehittäminen osana perehdytysprosessia
Saarela, Sonja (2020)
Saarela, Sonja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817644
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutustua toimeksiantajan tämänhetkiseen uusien työntekijöiden perehdytysprosessiin tutoroinnin osalta. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksen toimialaa ovat lentoliikenteen maa- ja matkustajapalvelut sekä niihin kuuluvat oheistoiminnot. Tässä opinnäytetyössä toimeksiantajaan viitataan nimikkeellä kohdeyritys. Työn tavoitteena on luoda saatuun tutkimusaineistoon pohjautuen toimeksiantajayritykselle kehitysideoita tulevaisuuden tutoroinnin kehittämistä varten.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu perehdyttämisestä sekä sen suunnittelusta, perehdyttäjien valinnasta, on the job trainingista, tutoroinnista, sekä perehdyttämistä ohjaavasta lainsäädännöstä. Lakinäkökulmiin sisältyvät työsopimuslaki, työturvallisuuslaki ja työsuojelunäkökulmat.
Työssä menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja lomakehaastattelua. Teemahaastateltavat olivat yrityksessä eri kokonaisuuksien perehdyttäjiä ja lomakehaastatteluun valikoituivat yrityksen työntekijät eli ne, jotka ovat kokeneet tutoroinnin aloittaessaan työnsä kohdeyrityksessä. Teema- ja lomakehaastatteluista saadut tulokset olivat melko yhteneväisiä ja tämän pohjalta voidaan sanoa, että tutoroinnin ongelmat koetaan samankaltaisina sekä perehdyttäjien, että perehdytettävien puolella.
Keskeisimpänä tuotoksena luotiin kohdeyritykselle kehitysehdotukset tutoroinnin kehittämiseksi. Tärkeimmiksi kehitysehdotuksiksi nousivat tutorien valintaan liittyvät asiat. Aiemmasta toimintamallista poiketen kohdeyrityksessä tulisi valita tutoreiksi vain ne, jotka tehtävään haluavat. Sen koettiin vaikuttavan suoraan positiivisesti tutoroinnin ja sitä kautta myös uusien työntekijöiden oppimisen tasoon. Lisäksi tutorit tulisi nimetä uusille työntekijöille jo ennen tutoroinnin alkamista. Tämä lisäisi prosessiin kaivattua suunnitelmallisuutta ja tekisi tutoroinnista tasalaatuisempaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu perehdyttämisestä sekä sen suunnittelusta, perehdyttäjien valinnasta, on the job trainingista, tutoroinnista, sekä perehdyttämistä ohjaavasta lainsäädännöstä. Lakinäkökulmiin sisältyvät työsopimuslaki, työturvallisuuslaki ja työsuojelunäkökulmat.
Työssä menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja lomakehaastattelua. Teemahaastateltavat olivat yrityksessä eri kokonaisuuksien perehdyttäjiä ja lomakehaastatteluun valikoituivat yrityksen työntekijät eli ne, jotka ovat kokeneet tutoroinnin aloittaessaan työnsä kohdeyrityksessä. Teema- ja lomakehaastatteluista saadut tulokset olivat melko yhteneväisiä ja tämän pohjalta voidaan sanoa, että tutoroinnin ongelmat koetaan samankaltaisina sekä perehdyttäjien, että perehdytettävien puolella.
Keskeisimpänä tuotoksena luotiin kohdeyritykselle kehitysehdotukset tutoroinnin kehittämiseksi. Tärkeimmiksi kehitysehdotuksiksi nousivat tutorien valintaan liittyvät asiat. Aiemmasta toimintamallista poiketen kohdeyrityksessä tulisi valita tutoreiksi vain ne, jotka tehtävään haluavat. Sen koettiin vaikuttavan suoraan positiivisesti tutoroinnin ja sitä kautta myös uusien työntekijöiden oppimisen tasoon. Lisäksi tutorit tulisi nimetä uusille työntekijöille jo ennen tutoroinnin alkamista. Tämä lisäisi prosessiin kaivattua suunnitelmallisuutta ja tekisi tutoroinnista tasalaatuisempaa.