Kumppanihallinnan kehittäminen yritysliiketoimintayksikössä : case: Yritys X
Härkänen, Hannele (2020)
Härkänen, Hannele
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817661
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tunnistaa sellaisia tekijöitä, joita kehittämällä ja huomioimalla yritys X:n on mahdollista kasvattaa kilpailukykyä kumppanihallinnan avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kumppanihallinnan malli yritys X:n yritysliiketoimintayksikölle. Opinnäytetyön kehittämistehtävä kohdistui Suomessa toimivan tieto- ja viestintätekniikka-alan yrityksen yritysliiketoimintayksikön kumppanihallinnan kehittämiseen ja kilpailuetutekijöiden tarkasteluun.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin kumppanuuden, kilpailuedun ja kumppanihallinnan käsitteitä kirjallisiin lähteisiin perustuen. Lisäksi tietoperustassa tehtiin katsaus avainasiakassuhteiden hallintamalleihin. Tietoperustan lopuksi kuvattiin kumppanihallinnan vaikutusta kilpailuedun saavuttamiseen kumppanihallinnan ja kilpailuedun viitekehyksessä.
Tutkimus- ja kehittämishankkeen tutkimusstrategia oli tapaustutkimus, keskittyen yritys X:n yritysliiketoimintayksikön kumppanihallinnan kehittämiseen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin asiantuntijoiden ja kumppaneiden teemahaastatteluita, joiden lähestymistapana toimi käytäntötutkimus. Teemahaastatteluilla tutkittiin henkilöstön ja kumppaneiden kokemuksia ja näkemyksiä kumppanitoiminnasta tällä hetkellä ja sen kehitystarpeista. Yhteiskehittämisen menetelmänä käytettiin backcasting-työpajaa. Backcasting-työpajassa visioitiin kumppanihallinnan tulevaisuuden kuvia ja suunniteltiin toimenpiteitä toivotun tulevaisuuden vision saavuttamiseksi.
Haastattelutuloksista nousi esiin, että avoimuus, luottamus ja läpinäkyvyys ovat hyvän kumppanuuden perusta. Tunnistettiin, että kilpailuetutekijöiden hyödyntäminen vaatii strategista kumppanihallinnan ohjausta, tavoitteiden asettamista, selkeitä rooleja, toiminnanohjausta ja seurantaa. Backcasting-työpajassa visioitiin tulevaisuudenkuvana kumppanihallinnasta vastaavan henkilön rooli ja laadittiin toimenpidesuunnitelma toimenkuvan perustamiselle ja määrittelylle.
Johtopäätöksissä kuvattiin tuloksista nousevia kilpailukykyä lisääviä kilpailuetutekijöitä tietoperustan synteesinä. Tunnistettiin, että kilpailukykyä on mahdollista kasvattaa myyntiyhteistyötä lisäämällä ja kehittämällä, kumppanitoiminnan systematisoimisella, kumppanikyvykkyyksiä ja kumppanuustasoja hyödyntämällä sekä lisäämällä yhteiskehittelyä. Kumppanihallinnan mallin toiminnan edellytyksenä ovat kumppanistrategian muodostaminen ja kumppaniportfolion muodostusta ohjaavat päätökset. Kumppanistrategiaan vaikuttavat liiketoimintastrategia, kohdemarkkina ja asiakastarve sekä päätökset siitä, miten kumppanisuhteet huomioidaan tuoteportfolion muodostamisessa. Kumppanihallinnan malli muodostettiin yritys X:n yritysliiketoiminnan tarjoamakumppanuusyhteistyöhön perustuvan tutkimusaineiston ja tietoperustan pohjalta. Kumppanihallinnan malli luo puitteet oppimista ja yhteiskehittelyä tukevalle yhteistyölle pysyvän kilpailuedun saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin kumppanuuden, kilpailuedun ja kumppanihallinnan käsitteitä kirjallisiin lähteisiin perustuen. Lisäksi tietoperustassa tehtiin katsaus avainasiakassuhteiden hallintamalleihin. Tietoperustan lopuksi kuvattiin kumppanihallinnan vaikutusta kilpailuedun saavuttamiseen kumppanihallinnan ja kilpailuedun viitekehyksessä.
Tutkimus- ja kehittämishankkeen tutkimusstrategia oli tapaustutkimus, keskittyen yritys X:n yritysliiketoimintayksikön kumppanihallinnan kehittämiseen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin asiantuntijoiden ja kumppaneiden teemahaastatteluita, joiden lähestymistapana toimi käytäntötutkimus. Teemahaastatteluilla tutkittiin henkilöstön ja kumppaneiden kokemuksia ja näkemyksiä kumppanitoiminnasta tällä hetkellä ja sen kehitystarpeista. Yhteiskehittämisen menetelmänä käytettiin backcasting-työpajaa. Backcasting-työpajassa visioitiin kumppanihallinnan tulevaisuuden kuvia ja suunniteltiin toimenpiteitä toivotun tulevaisuuden vision saavuttamiseksi.
Haastattelutuloksista nousi esiin, että avoimuus, luottamus ja läpinäkyvyys ovat hyvän kumppanuuden perusta. Tunnistettiin, että kilpailuetutekijöiden hyödyntäminen vaatii strategista kumppanihallinnan ohjausta, tavoitteiden asettamista, selkeitä rooleja, toiminnanohjausta ja seurantaa. Backcasting-työpajassa visioitiin tulevaisuudenkuvana kumppanihallinnasta vastaavan henkilön rooli ja laadittiin toimenpidesuunnitelma toimenkuvan perustamiselle ja määrittelylle.
Johtopäätöksissä kuvattiin tuloksista nousevia kilpailukykyä lisääviä kilpailuetutekijöitä tietoperustan synteesinä. Tunnistettiin, että kilpailukykyä on mahdollista kasvattaa myyntiyhteistyötä lisäämällä ja kehittämällä, kumppanitoiminnan systematisoimisella, kumppanikyvykkyyksiä ja kumppanuustasoja hyödyntämällä sekä lisäämällä yhteiskehittelyä. Kumppanihallinnan mallin toiminnan edellytyksenä ovat kumppanistrategian muodostaminen ja kumppaniportfolion muodostusta ohjaavat päätökset. Kumppanistrategiaan vaikuttavat liiketoimintastrategia, kohdemarkkina ja asiakastarve sekä päätökset siitä, miten kumppanisuhteet huomioidaan tuoteportfolion muodostamisessa. Kumppanihallinnan malli muodostettiin yritys X:n yritysliiketoiminnan tarjoamakumppanuusyhteistyöhön perustuvan tutkimusaineiston ja tietoperustan pohjalta. Kumppanihallinnan malli luo puitteet oppimista ja yhteiskehittelyä tukevalle yhteistyölle pysyvän kilpailuedun saavuttamiseksi.