Motoristen taitojen kehittämisen menetelmäpakki 1-2-vuotiaille
Askolin, Victoria (2020)
Lataukset:
Askolin, Victoria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817698
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa menetelmäpakki 1-2-vuotiaiden motorisen kehityksen tueksi. Menetelmäpakki on tehty Vantaan kaupungin varhaiskasvatusyksikköön, mutta on helposti sovellettavissa muihinkin varhaiskasvatusyksikköihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli monipuolistaa oppimisympäristöjä tukeakseen lapsen motorisia taitoja. Opinnäytetyö oli muodoltaan toiminnallinen, mutta tutkimuskysymyksenä toimi: Miten varhaiskasvatuksessa voi kehittää 1-2-vuotiaan lapsen motorisia taitoja?
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatuksen oppimisympäristöä, alle kolmevuotiaan lapsen kehitystä, fyysistä aktiivisuutta varhaiskasvatuksessa sekä leikin ja musiikin merkitystä motoristen taitojen tukena. Menetelmäpakki rakennettiin teoriaosuuden, varhaiskasvatushenkilöstön kyselylomakkeen sekä opinnäytetyön tekijän omien kokemuksien ympärille.
Menetelmäpakista saatu palaute oli konkreettista ja sitä muokattiin palautteen perusteella. Sitä pidettiin selkeänä ja tarpeeksi tiiviinä. Menetelmäpakki otettiin hyvin vastaan lisänä lasten motoristen taitojen kehittämiseen. Koettiin, että sen pohjalta pystyy järjestämään toimintaa arjen eri toimintoihin ja muun muassa siirtymätilanteisiin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, varhaisvuodet, menetelmäpakki, motoriset taidot
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatuksen oppimisympäristöä, alle kolmevuotiaan lapsen kehitystä, fyysistä aktiivisuutta varhaiskasvatuksessa sekä leikin ja musiikin merkitystä motoristen taitojen tukena. Menetelmäpakki rakennettiin teoriaosuuden, varhaiskasvatushenkilöstön kyselylomakkeen sekä opinnäytetyön tekijän omien kokemuksien ympärille.
Menetelmäpakista saatu palaute oli konkreettista ja sitä muokattiin palautteen perusteella. Sitä pidettiin selkeänä ja tarpeeksi tiiviinä. Menetelmäpakki otettiin hyvin vastaan lisänä lasten motoristen taitojen kehittämiseen. Koettiin, että sen pohjalta pystyy järjestämään toimintaa arjen eri toimintoihin ja muun muassa siirtymätilanteisiin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, varhaisvuodet, menetelmäpakki, motoriset taidot