Perehdytyksen tarpeellisuus ja vaatimukset Nuorisokoti Tunkki Oy:ssä
Ranta, Marko (2020)
Ranta, Marko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817714
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Nuorisokoti Tunkki Oy:n toimeksiantona laadullisella tutkimuksella. Tunkki Oy tarjoaa sijaishuollon palveluita nuorisoikäisille asiakkaille, jotka ovat sijoitettu avohuollon tukitoimena tai ovat huostaan otettuja. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tunkki Oy:n perehdytysprosessia. Opinnäytetyössä selvitettiin Tunkki Oy:n perehdytyksen nykytilannetta sähköpostikyselyn avulla. Teemahaastattelulla tutkittiin perehdytyksen tarpeellisuutta ja siihen liittyviä vaatimuksia. Opinnäytetyöllä tavoiteltiin realistista kuvaa Tunkki Oy:n perehdyttämisen laadusta, tarpeellisuudesta ja mitä se vaatii koko nuorisokodin yhteisöltä.
Opinnäytetyön teoriaperusta koostuu perehdyttämisen määrittelystä, lainsäädännöllisistä vaatimuksista, perehdytysprosesseista ja perehdytykseen liittyvän roolijaon esittelyyn perehdyttäjän ja perehdytettävän näkökulmasta, sekä osaamisen kehittämisestä.
Opinnäytetyöhön kerättiin sähköpostikyselyn ja teemahaastattelun avulla aineistoa viideltä ohjaus- ja kasvatustyössä olevalta ohjaajalta. Sähköpostikyselyn tuloksia avattiin SWOT-analyysillä ja saatiin selville, että Tunkki Oy:ssä on osaavia esimiehiä, mutta perehdytysprosessin kehittämistä hankaloittavat esimiesten ja omistajien väliset ristiriitaisuudet. Teemahaastattelun aineisto analysoitiin sisällönanalyysi menetelmällä.
Tulokset ovat hyödynnettävissä perehdytysprosessin suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioimisessa. Suunnitelmallista perehdytysprosessia vaaditaan henkilökunnan perustehtävän ja hoito- ja kasvatustyön kehittämiseen. Kokemusten perusteella perehdytyksen tärkeyden ymmärtämistä tarvitaan ja sitä vaaditaan ammatillisuuden kehittämiseksi.
Asiasanat: perehdytys, perehdytysprosessi, osaamisen kehittäminen
Opinnäytetyön teoriaperusta koostuu perehdyttämisen määrittelystä, lainsäädännöllisistä vaatimuksista, perehdytysprosesseista ja perehdytykseen liittyvän roolijaon esittelyyn perehdyttäjän ja perehdytettävän näkökulmasta, sekä osaamisen kehittämisestä.
Opinnäytetyöhön kerättiin sähköpostikyselyn ja teemahaastattelun avulla aineistoa viideltä ohjaus- ja kasvatustyössä olevalta ohjaajalta. Sähköpostikyselyn tuloksia avattiin SWOT-analyysillä ja saatiin selville, että Tunkki Oy:ssä on osaavia esimiehiä, mutta perehdytysprosessin kehittämistä hankaloittavat esimiesten ja omistajien väliset ristiriitaisuudet. Teemahaastattelun aineisto analysoitiin sisällönanalyysi menetelmällä.
Tulokset ovat hyödynnettävissä perehdytysprosessin suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioimisessa. Suunnitelmallista perehdytysprosessia vaaditaan henkilökunnan perustehtävän ja hoito- ja kasvatustyön kehittämiseen. Kokemusten perusteella perehdytyksen tärkeyden ymmärtämistä tarvitaan ja sitä vaaditaan ammatillisuuden kehittämiseksi.
Asiasanat: perehdytys, perehdytysprosessi, osaamisen kehittäminen