Tunne mut! - tunnissa tutuksi : peli perehdytyksen tukena ja osallisuutta edistämässä kehitysvammaisten asumispalveluyksikössä
Kinnari, Oona (2020)
Kinnari, Oona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917810
Tiivistelmä
Keskeinen tavoite opinnäytetyössä oli kehitysvammaisten asukkaiden osallisuuden edistäminen asumispalveluyksikössä, jossa he asuvat. Lähtökohtana oli luoda työväline uusien työntekijöiden perehdytyksen tueksi ja kehitysvammaisten asukkaiden osallisuuden edistämiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työväline, jonka avulla hoitokodin asukkaat voisivat osallistua uuden työntekijän perehdytykseen. Opinnäytetyön tuotoksena on Tunne mut! - tunnissa tutuksi -peli. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Esperi-hoitokoti Lähteen kanssa, joka tarjoaa asumispalveluita aikuisille kehitysvammaisille henkilöille Lahdessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perehdytystä prosessina sekä perehdytystä ohjaavaa lainsäädäntöä. Toisena pääaiheena käsitellään kehitysvammaisuutta, osallisuutta sekä kehitysvammaisten asumispalveluita. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa järjestettiin työpajoja, joihin osallistui hoitokodin asukkaita sekä ohjaajia.
Pelin rakentamisessa on hyödynnetty palvelumuotoilua ja peli on toteutettu yhteiskehittämisen menetelmällä. Pelissä olevien kysymysten tarkoituksena on tukea ohjaajien sekä asukkaiden välistä vuorovaikutusta ja auttaa heitä tutustumaan toisiinsa hauskassa ja turvallisessa ympäristössä. Peli auttaa asukkaita määräämään tahdin tutustumisprosessissa, mutta se helpottaa myös uusien työntekijöiden tutustumista hoitokodin asukkaisiin sekä uuteen työhön.
Tavoitteena on, että kehitelty työväline edistää hoitokodin asukkaiden osallisuutta sekä tukee uusien työntekijöiden perehdytystä. Jatkokehittelyä ajatellen tavoitteena on, että peliä voitaisiin hyödyntää myös muissa sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä. Palautteet on kerätty suullisesti työpajojen jälkeen niihin osallistuneilta henkilöiltä. Pelistä saadun palautteen perusteella kehitetty peli tuki niin asiakkaiden osallisuutta sekä uusien työntekijöiden perehdytystä uuteen työhön.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perehdytystä prosessina sekä perehdytystä ohjaavaa lainsäädäntöä. Toisena pääaiheena käsitellään kehitysvammaisuutta, osallisuutta sekä kehitysvammaisten asumispalveluita. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa järjestettiin työpajoja, joihin osallistui hoitokodin asukkaita sekä ohjaajia.
Pelin rakentamisessa on hyödynnetty palvelumuotoilua ja peli on toteutettu yhteiskehittämisen menetelmällä. Pelissä olevien kysymysten tarkoituksena on tukea ohjaajien sekä asukkaiden välistä vuorovaikutusta ja auttaa heitä tutustumaan toisiinsa hauskassa ja turvallisessa ympäristössä. Peli auttaa asukkaita määräämään tahdin tutustumisprosessissa, mutta se helpottaa myös uusien työntekijöiden tutustumista hoitokodin asukkaisiin sekä uuteen työhön.
Tavoitteena on, että kehitelty työväline edistää hoitokodin asukkaiden osallisuutta sekä tukee uusien työntekijöiden perehdytystä. Jatkokehittelyä ajatellen tavoitteena on, että peliä voitaisiin hyödyntää myös muissa sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä. Palautteet on kerätty suullisesti työpajojen jälkeen niihin osallistuneilta henkilöiltä. Pelistä saadun palautteen perusteella kehitetty peli tuki niin asiakkaiden osallisuutta sekä uusien työntekijöiden perehdytystä uuteen työhön.