Logistiikkaoperaattorin arvontuotto Foodservice-toimijalle
Svensson, Sara (2020)
Svensson, Sara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917825
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee logistiikkaoperaattorin arvontuottoa foodservice-toimijalle. Opinnäytetyön tarkoituksena on pyrkiä kehittämään asiakastutkimuksen perusteella toimintaratkaisu- ja logistiikkaoperaattorille foodservice-toimijoiden arvontuottoprosessiin sekä asiakassuhteiden pysyvyyden lisäämisen tueksi. Opinnäytetyö toteutetaan LTP Group Oy:lle. LTP haluaa rakentaa luottamusta ja siten vahvistaa uutta vasta-alkanutta asiakassuhdetta. Tämän opinnäytetyön avulla saadaan toimitusketjuun läpinäkyvyyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa luomaan tilaajalle kuvaa siitä, miten sen organisaationa kannattaa suunnata elintarvikelogistiikan palveluita lisätäkseen arvontuottoa foodservice-toimijoille ja pitääkseen toiminnan kustannustehokkaana. Opinnäytetyössä selvitetään, miten foodservice-toimijat sitoutuisivat paremmin logistiikkaoperaattoriin ja mitkä tekijät sitoutumiseen vaikuttavat, kun tavoitteena on pitkäaikainen ja vuorovaikutteiseen kumppanuuteen perustuva asiakassuhde.
Viitekehys perustuu sisäiseen- sekä ulkoiseen tehokkuuteen eli kustannustehokkuuteen, laatuun sekä asiakassuhteiden johtamiseen. Asiakassuhteiden johtaminen pitää sisällään asiakastyytyväisyyden, -lähtöisyyden, -uskollisuuden sekä -kannattavuuden. Opinnäytetyössä käydään läpi myös logistista prosessia eli tilaus-toimitusketjua.
Tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, joka perustui monivalintakysymyksiin sekä kahteen avoimeen kysymykseen. Kysely lähettiin LTP:n asiakkaan foodservice-toimijoille ja vastauksia asiakastyytyväisyyskyselyyn saatiin 132 kappaletta valtakunnallisesti.
Johtopäätöksenä todetaan, että tuloksiin vaikutti vallitseva pandemiatilanne COVID-19 sekä LTP:n vasta-alkanut asiakassuhde kyseisten foodservice-toimijoiden kanssa. Tulokset esitellään myynti- sekä terminaalialueittain ja palautteiden pohjalta esitetään kehittämisehdotukset arvontuoton lisäämiseksi. Kehittämistoimenpiteet jaoteltiin heti toteutettaviksi sekä tulevaisuudessa toteutettaviksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa luomaan tilaajalle kuvaa siitä, miten sen organisaationa kannattaa suunnata elintarvikelogistiikan palveluita lisätäkseen arvontuottoa foodservice-toimijoille ja pitääkseen toiminnan kustannustehokkaana. Opinnäytetyössä selvitetään, miten foodservice-toimijat sitoutuisivat paremmin logistiikkaoperaattoriin ja mitkä tekijät sitoutumiseen vaikuttavat, kun tavoitteena on pitkäaikainen ja vuorovaikutteiseen kumppanuuteen perustuva asiakassuhde.
Viitekehys perustuu sisäiseen- sekä ulkoiseen tehokkuuteen eli kustannustehokkuuteen, laatuun sekä asiakassuhteiden johtamiseen. Asiakassuhteiden johtaminen pitää sisällään asiakastyytyväisyyden, -lähtöisyyden, -uskollisuuden sekä -kannattavuuden. Opinnäytetyössä käydään läpi myös logistista prosessia eli tilaus-toimitusketjua.
Tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, joka perustui monivalintakysymyksiin sekä kahteen avoimeen kysymykseen. Kysely lähettiin LTP:n asiakkaan foodservice-toimijoille ja vastauksia asiakastyytyväisyyskyselyyn saatiin 132 kappaletta valtakunnallisesti.
Johtopäätöksenä todetaan, että tuloksiin vaikutti vallitseva pandemiatilanne COVID-19 sekä LTP:n vasta-alkanut asiakassuhde kyseisten foodservice-toimijoiden kanssa. Tulokset esitellään myynti- sekä terminaalialueittain ja palautteiden pohjalta esitetään kehittämisehdotukset arvontuoton lisäämiseksi. Kehittämistoimenpiteet jaoteltiin heti toteutettaviksi sekä tulevaisuudessa toteutettaviksi.