Kasvattavan urheiluvalmennuksen käsikirja pesäpallojunioreiden valmentajille
Myllyniemi, Jutta (2020)
Myllyniemi, Jutta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917826
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kasvattavaa urheiluvalmennusta junioriurheilussa, jonka tavoitteena on tukea jokaisen harrastajan yksilöllistä kasvua ja kehitystä elämää varten, tuoden kilpailullisten tavoitteiden rinnalle kasvatuksellisia tavoitteita. Tarkoituksena oli kartoittaa junioripesäpallovalmennuksen nykytilaa kasvattavasta näkökulmasta verkkokyselyn avulla. Lisäksi tarkoituksena oli tuottaa kirjallisuuskatsaukseen sekä verkkokyselyn aineistoon perustuva koottu, helposti saatavilla oleva ja käytännönläheinen tukimateriaali junioripesäpallovalmentajille: “Pesäpallovalmentaja kasvattajana” -käsikirja. Opinnäytetyössä yhdistyivätkin näin sekä tutkimuksellisuus että toiminnallisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta kasvattavan valmennuksen tärkeydestä pesäpallon seurakehittäjien sekä junioripäälliköiden keskuudessa ja näin kehittää juniorivalmennuksen laatua. Työn toimeksiantajana toimi valtakunnallinen toimija Suomen Pesäpalloliitto ry. Työ tavoittelee kasvattavan valmennuksen näkökulman ottamista osaksi Pesäpalloliiton valmentajakoulutuksia entistä vahvemmin.
Opinnäytetyön verkkokyselyyn vastasi 84 valmentajaa. Tulosten mukaan valmentajat kokevat kasvatuksellisten asioiden huomioimisen tärkeäksi osaksi valmentajan työtä ja toteuttavatkin sitä jo jokainen omalla tavallaan. Tulosten pohjalta työn laatija kokosi käsikirjaan käsiteltäviksi aiheiksi erityisesti tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemisen sekä valmentajan omien voimavarojen hyödyntämisen. Työn laatijan ennakko-oletuksesta poiketen, menestyminen ja kova työnteko eivät tutkimuksen mukaan ole tärkeimpiä arvoja ohjaamassa junioripesäpallovalmentajien toimintaa. Huomion arvoista on kuitenkin se, että tutkimus perustui valmentajien omiin näkemyksiin ja omia toimintatapoja on usein haastavaa arvioida.
Opinnäytetyön aihealue on erittäin laaja, joten jatkotutkimusta voitaisiin tehdä perehtyen yksittäisiin osa-alueisiin entistä syvemmin ja tuoden konkreettisesti tietoja valmentajien käyttöön. Lisäksi tutkimukselle joukkueurheilun harjoittelun eriyttämisestä junioripesäpallovalmennuksessa, olisi verkkokyselyyn vastanneiden valmentajien mukaan tarvetta, sillä joukkueiden tasoerot luovat valmentajille haasteita. Kysyntää olisi myös sille, kuinka huomioida erilaisin motiivein varustetut harrastajat harrastustoiminnassa. The aim of this thesis was to study junior Finnish Baseball coaching from an educational point of view. Educational sports coaching supports the growth and development of all athletes throughout their lives by maintaining educational objectives alongside competitive goals. The purpose of this thesis was to study the state of educational sports coaching among Finnish baseball junior coaches using an online survey to collect data. The second purpose of this thesis was to produce material “Finnish Baseball Coach as an Educator”, based on the results of the online survey. The thesis attempts to determine the nature of educational coaching and its significance in the work of sports professionals. The output of this research and practice-based work combines the solutions to the research problems in the form of a concrete tool for coaches, a manual.
The goal of this thesis was to arouse interest and increase awareness of the topic among junior coaches, thus developing the quality of junior coaching. The thesis was commissioned by the Finnish Baseball Association of Finland, which is Finland’s baseball umbrella organization. Another aim was to develop the educational perspective in coach training provided by the Finnish Baseball Association.
84 coaches responded to the online survey in this study. Those who responded thought that the educational aspect of coaching is important, and they were already implementing it in various forms. Based on the responses, the author of this work found there was a need to include how emotional and interaction skills can be promoted in sports in the manual. It also contains information on how coaches can use their own strengths and resources. Contrary to the researcher’s prior expectations, the coaches considered many other issues more important than success in competitions alone. However, it should be noted the responses comprised the coaches’ assessment of their own work and it could be difficult to distinguish what is positive and negative.
The aim of this thesis was very wide, so further research could be conducted to gain a deeper understanding of the topics and provide coaches with concrete information for their everyday work. According to the responses to the survey, research into differentiation within training would be welcome because it is difficult to develop coaching methods which correspond to the personal skills and motivation of each athlete.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta kasvattavan valmennuksen tärkeydestä pesäpallon seurakehittäjien sekä junioripäälliköiden keskuudessa ja näin kehittää juniorivalmennuksen laatua. Työn toimeksiantajana toimi valtakunnallinen toimija Suomen Pesäpalloliitto ry. Työ tavoittelee kasvattavan valmennuksen näkökulman ottamista osaksi Pesäpalloliiton valmentajakoulutuksia entistä vahvemmin.
Opinnäytetyön verkkokyselyyn vastasi 84 valmentajaa. Tulosten mukaan valmentajat kokevat kasvatuksellisten asioiden huomioimisen tärkeäksi osaksi valmentajan työtä ja toteuttavatkin sitä jo jokainen omalla tavallaan. Tulosten pohjalta työn laatija kokosi käsikirjaan käsiteltäviksi aiheiksi erityisesti tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemisen sekä valmentajan omien voimavarojen hyödyntämisen. Työn laatijan ennakko-oletuksesta poiketen, menestyminen ja kova työnteko eivät tutkimuksen mukaan ole tärkeimpiä arvoja ohjaamassa junioripesäpallovalmentajien toimintaa. Huomion arvoista on kuitenkin se, että tutkimus perustui valmentajien omiin näkemyksiin ja omia toimintatapoja on usein haastavaa arvioida.
Opinnäytetyön aihealue on erittäin laaja, joten jatkotutkimusta voitaisiin tehdä perehtyen yksittäisiin osa-alueisiin entistä syvemmin ja tuoden konkreettisesti tietoja valmentajien käyttöön. Lisäksi tutkimukselle joukkueurheilun harjoittelun eriyttämisestä junioripesäpallovalmennuksessa, olisi verkkokyselyyn vastanneiden valmentajien mukaan tarvetta, sillä joukkueiden tasoerot luovat valmentajille haasteita. Kysyntää olisi myös sille, kuinka huomioida erilaisin motiivein varustetut harrastajat harrastustoiminnassa.
The goal of this thesis was to arouse interest and increase awareness of the topic among junior coaches, thus developing the quality of junior coaching. The thesis was commissioned by the Finnish Baseball Association of Finland, which is Finland’s baseball umbrella organization. Another aim was to develop the educational perspective in coach training provided by the Finnish Baseball Association.
84 coaches responded to the online survey in this study. Those who responded thought that the educational aspect of coaching is important, and they were already implementing it in various forms. Based on the responses, the author of this work found there was a need to include how emotional and interaction skills can be promoted in sports in the manual. It also contains information on how coaches can use their own strengths and resources. Contrary to the researcher’s prior expectations, the coaches considered many other issues more important than success in competitions alone. However, it should be noted the responses comprised the coaches’ assessment of their own work and it could be difficult to distinguish what is positive and negative.
The aim of this thesis was very wide, so further research could be conducted to gain a deeper understanding of the topics and provide coaches with concrete information for their everyday work. According to the responses to the survey, research into differentiation within training would be welcome because it is difficult to develop coaching methods which correspond to the personal skills and motivation of each athlete.