Pelimaailman käyttöliittymät
Tuomivaara, Vertti (2020)
Tuomivaara, Vertti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817676
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli pelimaailmasta löydettävien käyttöliittymien tutkiminen, käyttöliittymien vertailu pelien välillä saman tyylilajin sisällä ja projektiryhmässä toteutetun pelin valikon käyttöliittymän suunnittelu ja toteutus. Keskeisiä termejä ovat käyttöliittymä ja interaktiivisuus sekä peleissä käytettävät käyttöliittymätyypit, joita on esitelty käytännön esimerkkien kautta.
Työ sisältää myös tutkimusosuuden, jossa kahden pelin käyttöliittymien vertailun avulla tutkittiin hyviä ja epäonnistuneita toteutuksia. Lisäksi paneuduttiin first-person shooter -tyylilajin sisällä kolmen pelin valikkoihin. Kyseisten pelien valikkojen vertailun perusteella havaittiin, että niiden väliltä löytyi hyvin paljon yhteisiä ja eroavia käyttöliittymäpiirteitä.
Työssä käsitellään lisäksi projektikurssin aikana toteutetun peliprojektin valikko ja sen käyttöliittymä, mikä toteutettiin ryhmätyönä. Samalla esitellään kyseisen pelin luonne ja tarkoitus. Peliprojektissa kehitetty valikon käyttöliittymän suunnittelu ja toteutus käydään läpi suunnittelijan näkökulmasta.
Lopussa pohditaan peliprojektin valikon käyttöliittymän suunnittelun ja toteutuksen onnistumisia, heikkouksia, toimintaa ja suunnittelijan oppimisprosessia. Lisäksi käydään läpi opinnäytetyöprosessin aikana tehtyjä havaintoja ja saatuja oppimiskokemuksia.
Työ sisältää myös tutkimusosuuden, jossa kahden pelin käyttöliittymien vertailun avulla tutkittiin hyviä ja epäonnistuneita toteutuksia. Lisäksi paneuduttiin first-person shooter -tyylilajin sisällä kolmen pelin valikkoihin. Kyseisten pelien valikkojen vertailun perusteella havaittiin, että niiden väliltä löytyi hyvin paljon yhteisiä ja eroavia käyttöliittymäpiirteitä.
Työssä käsitellään lisäksi projektikurssin aikana toteutetun peliprojektin valikko ja sen käyttöliittymä, mikä toteutettiin ryhmätyönä. Samalla esitellään kyseisen pelin luonne ja tarkoitus. Peliprojektissa kehitetty valikon käyttöliittymän suunnittelu ja toteutus käydään läpi suunnittelijan näkökulmasta.
Lopussa pohditaan peliprojektin valikon käyttöliittymän suunnittelun ja toteutuksen onnistumisia, heikkouksia, toimintaa ja suunnittelijan oppimisprosessia. Lisäksi käydään läpi opinnäytetyöprosessin aikana tehtyjä havaintoja ja saatuja oppimiskokemuksia.