”Mutta siitähän voi saada vaikka tulevaisuuden ammatin.” : Vertaisohjaajien kokemukset Helsingin Nuoret Kotkat Piirijärjestö ry:n vertaisohjaajakoulutuksesta
Raito, Pyry; Saariokari, Simon (2020)
Raito, Pyry
Saariokari, Simon
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917843
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Helsingin Nuoret Kotkat Piirijärjestö ry:n vertaisohjaaja-koulutukseen osallistuneiden nuorten kokemuksia vertaisohjaajan roolista, työstä, vertaisohjaaja-koulutuksesta ja toiminnan kehittämisestä. Opinnäytteessä tutkittiin teemahaastattelun keinoin vertaisohjaajakoulutukseen osallistuneiden vapaaehtoisten kokemuksia. Vertaisohjaaja on Helsingin Nuoret Kotkat Piirijärjestö ry:n toiminnassa mukana oleva alle 18-vuotias ohjaaja, joka toimii täysi-ikäisten ohjaajien apuna leiritoiminnassa.
Viitekehys muodostui pääasiassa vertaisohjaajan roolia määrittävien käsitteiden ympärille. Näitä käsitteitä ovat ohjaaja, vertaisohjaaja, osallisuus ja vapaaehtoisuus. Lähteinä käytettiin muun muassa Nuorten Kotkien Keskusliiton tuottamia materiaaleja.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, johon valittiin kuusi osallistujaa satunnaisotannalla. Analyysimenetelminä yhdistettiin teemoittelua ja tyypittelyä. Kahden analyysimenetelmän yhdistelmällä saatiin aikaiseksi hieman tarkempi ja syvällisempi kuva käsiteltävästä ilmiöstä ja haastateltujen kokemuksista.
Haastatteluun osallistuneet kokivat Helsingin Nuoret Kotkat Piirijärjestö ry:n vertaisohjaajakoulutuksen hyvänä ja antoisana kokemuksena. Sen koettiin tukevan vertaisohjaajan roolissa tehtävää työtä. Lisäksi vertaisohjaajakoulutuksen koettiin antavan taitoja ja tietoja vertaisohjaajan roolin ulkopuolellakin, ja jopa vaikuttavan tulevaisuuden uravalintoihin ja työllistymiseen. Vertaisohjaajan rooli nähtiin lasten ohjaamiseen keskittyvänä ja oma-aloitteisuutta vaativana. Esille nousi myös kehitystä kaipaavia tekijöitä, joita käsitellään opinnäytteessä kehitysehdotusten esittämisenä.
Tulokset olivat opinnäytetyön tekijöiden jokseenkin odotetun kaltaisia, mutta myös yllättäviä. Vertaisohjaajakoulutus on tulosten valossa hyvin järjestelty ja hyödyllistä sen läpikäyneille. Kehitysehdotuksia esitetään haastatteluista saadun materiaalin pohjalta muutamia. Näistä tärkeimpänä mainittakoon vertaisohjaajakoulutuksen käytännönläheisyyden lisääminen.
Viitekehys muodostui pääasiassa vertaisohjaajan roolia määrittävien käsitteiden ympärille. Näitä käsitteitä ovat ohjaaja, vertaisohjaaja, osallisuus ja vapaaehtoisuus. Lähteinä käytettiin muun muassa Nuorten Kotkien Keskusliiton tuottamia materiaaleja.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, johon valittiin kuusi osallistujaa satunnaisotannalla. Analyysimenetelminä yhdistettiin teemoittelua ja tyypittelyä. Kahden analyysimenetelmän yhdistelmällä saatiin aikaiseksi hieman tarkempi ja syvällisempi kuva käsiteltävästä ilmiöstä ja haastateltujen kokemuksista.
Haastatteluun osallistuneet kokivat Helsingin Nuoret Kotkat Piirijärjestö ry:n vertaisohjaajakoulutuksen hyvänä ja antoisana kokemuksena. Sen koettiin tukevan vertaisohjaajan roolissa tehtävää työtä. Lisäksi vertaisohjaajakoulutuksen koettiin antavan taitoja ja tietoja vertaisohjaajan roolin ulkopuolellakin, ja jopa vaikuttavan tulevaisuuden uravalintoihin ja työllistymiseen. Vertaisohjaajan rooli nähtiin lasten ohjaamiseen keskittyvänä ja oma-aloitteisuutta vaativana. Esille nousi myös kehitystä kaipaavia tekijöitä, joita käsitellään opinnäytteessä kehitysehdotusten esittämisenä.
Tulokset olivat opinnäytetyön tekijöiden jokseenkin odotetun kaltaisia, mutta myös yllättäviä. Vertaisohjaajakoulutus on tulosten valossa hyvin järjestelty ja hyödyllistä sen läpikäyneille. Kehitysehdotuksia esitetään haastatteluista saadun materiaalin pohjalta muutamia. Näistä tärkeimpänä mainittakoon vertaisohjaajakoulutuksen käytännönläheisyyden lisääminen.
