Soitinalan kivijalkaliikkeen kilpailuetu ja asiakkaiden ostokäyttäytyminen : case: Rock Above Studio Oy
Merikallio, Henri (2020)
Merikallio, Henri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917850
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan soitinliikkeen kivijalkamyymälän kilpailuetuja ja näiden etujen tarjoamia mahdollisuuksia kilpailla markkinoilla. Käsiteltävällä soitinliikkeellä on myös verkkokauppa, mutta tässä opinnäytetyössä päätettiin keskittyä kivijalkamyymälään, vaikka molempien menestymisen kannalta intressi on olennaisesti yhtä suuri. Opinnäytetyö loi katsauksen myös kuluttajakäyttäytymiseen ja tavoitteena oli saada toimeksiantajalle mahdollisimman paljon tietoa soittimien ja soitintarvikkeiden kysynnästä ja kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Tätä tietoa pyrittiin hankkimaan verkkokyselyn avulla, jossa tiedusteltiin valitun kohderyhmän kulutustapoja soittimien ostamiseen liittyen. Toimeksiantajan soitinliike on vielä syntyhistoriansa alkuvaiheessa, jolloin on tärkeää selvittää mihin asioihin liiketoiminnan kehittämisessä kannattaa keskittyä ja minkälaista kysyntää markkinoilla on asiakkaiden keskuudessa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu aluksi katsauksella soitinalan nykyhetken liiketoimintaan yleisesti, sen kilpailutilanteeseen sekä tulevaisuuden näkymiin. Ensimmäinen osuus pohjautuu faktoihin, havaintoihin sekä ajankohtaisiin artikkeleihin alaan liittyen. Seuraavassa teoriaosuudessa käsitellään yrityksen kilpailukeinoja, siihen liittyvää 7P-mallia ja sovelletaan näitä kilpailukeinoja mahdollisesti toimeksiantajan hyödynnettäväksi. Viimeinen teoriaosuus sisältää aiheenaan kuluttajan ostokäyttäytymisen sekä siihen liittyvät tekijät.
Tutkimustehtävänä oli lähinnä ratkaista, onko soitinliikkeen kivijalkamyymälällä enää mahdollisuutta kilpailla verkkokauppoja vastaan, ja onko kuluttajilla enää niille kysyntää. Tutkimusosuus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja se suoritettiin verkkokyselylomakkeella. Kyselyn kohderyhmänä olivat toimeksiantajan yrityksen jo valmiit asiakkaat sekä markkina-alueella vaikuttavat kuluttajat, joiden tiedetään ostavan tuotteita soitinliikkeistä. Kysely antoi toimeksiantajalle tietoa lähinnä siitä, minkälaisille soitintuotteille kohderyhmällä on kysyntää ja minkälaiset ovat heidän tavanomaisimmat kulutustapansa soitintuotteiden ostamiseen liittyen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohderyhmän vastaajat suosivat edelleen soitinliikkeiden kivijalkamyymälöitä. Vaikka verkkokaupat ovatkin ottaneet markkinoista ison osan haltuunsa, niin selvästi vastaajat arvostavat myös kivijalkamyymälöiden tarjoamia etuja. Näissä eduissa korostuvat lähinnä henkilökohtainen asiakaspalvelu sekä tuotteen testausmahdollisuus ennen ostoa. Monet nuoremmankin ikäluokan vastaajat peräänkuuluttivat paikallisten yritysten tukemisen tärkeyttä ja tämän ajatusmallin iskostuminen olisi hyvä asettaa tavoitteeksi myös verkkokaupoista ostaessa. Yhä useamman kotimaisenkin vähittäiskauppayrityksen palveluihin kuuluu nykyään verkkokauppa ja näistä tilaaminen ulkomaisten verkkokauppojen sijaan tukee paikallisia yrityksiä aivan yhtä lailla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu aluksi katsauksella soitinalan nykyhetken liiketoimintaan yleisesti, sen kilpailutilanteeseen sekä tulevaisuuden näkymiin. Ensimmäinen osuus pohjautuu faktoihin, havaintoihin sekä ajankohtaisiin artikkeleihin alaan liittyen. Seuraavassa teoriaosuudessa käsitellään yrityksen kilpailukeinoja, siihen liittyvää 7P-mallia ja sovelletaan näitä kilpailukeinoja mahdollisesti toimeksiantajan hyödynnettäväksi. Viimeinen teoriaosuus sisältää aiheenaan kuluttajan ostokäyttäytymisen sekä siihen liittyvät tekijät.
Tutkimustehtävänä oli lähinnä ratkaista, onko soitinliikkeen kivijalkamyymälällä enää mahdollisuutta kilpailla verkkokauppoja vastaan, ja onko kuluttajilla enää niille kysyntää. Tutkimusosuus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja se suoritettiin verkkokyselylomakkeella. Kyselyn kohderyhmänä olivat toimeksiantajan yrityksen jo valmiit asiakkaat sekä markkina-alueella vaikuttavat kuluttajat, joiden tiedetään ostavan tuotteita soitinliikkeistä. Kysely antoi toimeksiantajalle tietoa lähinnä siitä, minkälaisille soitintuotteille kohderyhmällä on kysyntää ja minkälaiset ovat heidän tavanomaisimmat kulutustapansa soitintuotteiden ostamiseen liittyen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohderyhmän vastaajat suosivat edelleen soitinliikkeiden kivijalkamyymälöitä. Vaikka verkkokaupat ovatkin ottaneet markkinoista ison osan haltuunsa, niin selvästi vastaajat arvostavat myös kivijalkamyymälöiden tarjoamia etuja. Näissä eduissa korostuvat lähinnä henkilökohtainen asiakaspalvelu sekä tuotteen testausmahdollisuus ennen ostoa. Monet nuoremmankin ikäluokan vastaajat peräänkuuluttivat paikallisten yritysten tukemisen tärkeyttä ja tämän ajatusmallin iskostuminen olisi hyvä asettaa tavoitteeksi myös verkkokaupoista ostaessa. Yhä useamman kotimaisenkin vähittäiskauppayrityksen palveluihin kuuluu nykyään verkkokauppa ja näistä tilaaminen ulkomaisten verkkokauppojen sijaan tukee paikallisia yrityksiä aivan yhtä lailla.