Miehittämättömien ilma-alusten riskienhallinta
Saari, Matias (2020)
Saari, Matias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917856
Tiivistelmä
Miehittämätön ilmailu, eli kansankielellä Dronen lennättäminen on yleistynyt viime vuosina voimakkaasti, johtuen osaltaan siitä, että koneiden saatavuus on helpottunut sekä hinnat ovat laskeneet huomattavasti. Suosion kasvaessa on myös vaara- ja onnettomuustilanteet kasvaneet ja muutoinkin lentotoiminnasta aiheutuneita häiriöitä uutisoidaan jatkuvasti. Teoriaosuuden sisällön perusteella tämän opinnäytetyön tutkimusotteeksi valittiin laadullinen ote, jossa myös mukana määrällisen tutkimuksen osa-alueita.
Tutkimuksen perustana on riskienhallinnan ja sen työkalujen hyödyntäminen lentotoiminnan valmistelevissa töissä. Lentotoimintaa valvovana viranomaisena, Traficom suosittelee kaikessa toiminnassa ja edellyttää tietyissä toiminnoissa riskienarvioinnin ja tarvittavien turvallisuusdokumenttien laadinnan ennen lentotoimintaan ryhdyttäessä. Yritykset jotka suorittavat miehittämätöntä lentotoimintaa, ovat velvollisia rekisteröitymään Traficomin rekisteriin ja ilmoittamaan minkälaista lentotoimintaa suorittaa. Tutkimuksessa lähdettiin selvittämään, että miten rekisteröityneet toimijat suorittavat riskienarviointia ja käyttävätkö he arviointityötä tehdessään Traficomin arviointityökaluksi tuomaa, yleisesti lentotoiminnassa sovellettavaa Bowtie-riskienarviointimallia. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoituivat rekisteröityneistä toimijoista, video- ja kuvaustoimintaa suorittavat yritykset.
Tutkimus toteutettiin verkossa tapahtuvana Survey-kyselynä, joka lähetettiin 100:lle yrityksen yhteyshenkilölle. Kyselyyn annettiin mahdollisuus vastata anonyymisti, jotta vastaajia saataisiin mahdollisimman paljon. Kyselyyn vastasi 23 yritystä. Tutkimuksen tuloksissa nousi esille se, että toimijat tiedostavat osittain se, että toimintaan liittyy riskejä ja niitä pitäisi arvioida, mutta kuitenkaan riskienarviointityötä ei juurikaan suoriteta dokumentoidusti, eikä arviointityössä käytetä Traficomin tai standardien mukaisia arviointityökaluja. Jatkoa ajatellen tulisi tutkimuksen tuloksien perusteella kehittää arviointityökaluja enemmän käyttäjäystävällisemmäksi sekä hyödyntää olemassa oleva droneinfo-sovellus tai sivusto, kehittämällä niihin arviointia helpottavia elementtejä
Tutkimuksen perustana on riskienhallinnan ja sen työkalujen hyödyntäminen lentotoiminnan valmistelevissa töissä. Lentotoimintaa valvovana viranomaisena, Traficom suosittelee kaikessa toiminnassa ja edellyttää tietyissä toiminnoissa riskienarvioinnin ja tarvittavien turvallisuusdokumenttien laadinnan ennen lentotoimintaan ryhdyttäessä. Yritykset jotka suorittavat miehittämätöntä lentotoimintaa, ovat velvollisia rekisteröitymään Traficomin rekisteriin ja ilmoittamaan minkälaista lentotoimintaa suorittaa. Tutkimuksessa lähdettiin selvittämään, että miten rekisteröityneet toimijat suorittavat riskienarviointia ja käyttävätkö he arviointityötä tehdessään Traficomin arviointityökaluksi tuomaa, yleisesti lentotoiminnassa sovellettavaa Bowtie-riskienarviointimallia. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoituivat rekisteröityneistä toimijoista, video- ja kuvaustoimintaa suorittavat yritykset.
Tutkimus toteutettiin verkossa tapahtuvana Survey-kyselynä, joka lähetettiin 100:lle yrityksen yhteyshenkilölle. Kyselyyn annettiin mahdollisuus vastata anonyymisti, jotta vastaajia saataisiin mahdollisimman paljon. Kyselyyn vastasi 23 yritystä. Tutkimuksen tuloksissa nousi esille se, että toimijat tiedostavat osittain se, että toimintaan liittyy riskejä ja niitä pitäisi arvioida, mutta kuitenkaan riskienarviointityötä ei juurikaan suoriteta dokumentoidusti, eikä arviointityössä käytetä Traficomin tai standardien mukaisia arviointityökaluja. Jatkoa ajatellen tulisi tutkimuksen tuloksien perusteella kehittää arviointityökaluja enemmän käyttäjäystävällisemmäksi sekä hyödyntää olemassa oleva droneinfo-sovellus tai sivusto, kehittämällä niihin arviointia helpottavia elementtejä