PALIKKA KERRALLAAN: Laululeikit alle 3-vuotiaiden lasten kielellisen kehityksen tukena varhaiskasvatuksessa
Ronkainen, Salla (2020)
Ronkainen, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917891
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisilla laululeikeillä alle 3-vuotiaiden lasten kielellistä kehitystä voidaan tukea. Tavoite oli kehittää alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmään kuusi laululeikkiä, jotka tukevat kielellistä kehitystä. Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja konkreettisena tuotoksena ovat videot ja laminoidut nuotit tekemistäni kuudesta laululeikistä. Laululeikeistä neljään suunnittelin aiheen teorian pohjalta ja kahteen laululeikkiin aihe tuli varhaiskasvatusryhmältä itseltään.
Toimeksiantajani oli Kontiolahden kunnassa sijaitseva Peltosirkun päiväkoti. Ohjasin laululeikkejä alle 3-vuotiaiden lasten ryhmälle neljällä kerralla. Keväällä 2020 Covid-19 -pandemian takia vierailut varhaiskasvatusyksiköihin kiellettiin, joten ohjasin ryhmää etäyhteydellä Skype-videopuhelun välityksellä.
Keskeisiä menetelmiä opinnäytetyössäni olivat kokeileva toiminta, varhaiskasvatusryhmän osallistaminen ja palautteen kerääminen heti laululeikkituokion jälkeen. Ohjausten jälkeen tein vielä pieniä muutoksia laululeikkeihin palautteen ja omien kenttäpäiväkirjamerkintöjeni perusteella. Jatkossa laululeikkejä voisi tehdä samalla periaatteella esimerkiksi motorisen kehityksen tai tunnetaitojen tukemiseksi
Toimeksiantajani oli Kontiolahden kunnassa sijaitseva Peltosirkun päiväkoti. Ohjasin laululeikkejä alle 3-vuotiaiden lasten ryhmälle neljällä kerralla. Keväällä 2020 Covid-19 -pandemian takia vierailut varhaiskasvatusyksiköihin kiellettiin, joten ohjasin ryhmää etäyhteydellä Skype-videopuhelun välityksellä.
Keskeisiä menetelmiä opinnäytetyössäni olivat kokeileva toiminta, varhaiskasvatusryhmän osallistaminen ja palautteen kerääminen heti laululeikkituokion jälkeen. Ohjausten jälkeen tein vielä pieniä muutoksia laululeikkeihin palautteen ja omien kenttäpäiväkirjamerkintöjeni perusteella. Jatkossa laululeikkejä voisi tehdä samalla periaatteella esimerkiksi motorisen kehityksen tai tunnetaitojen tukemiseksi