Esimiehen tukeminen oppaan avulla infra-alan yrityksessä
Harala, Natalia (2020)
Harala, Natalia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917882
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opas esimiestyön tueksi henkilöstöhallinnon toimesta yrityksessä X. Toimeksiantajayritys toimii Suomen laajuisesti infra-alalla, mikä tarkoittaa, että heillä on paljon henkilöstöä kenttätehtävissä. Kenttätehtävissä olevat asentajat ja esimiehet ovat sekä fyysisesti että tiedollisesti kaukana päätoimistosta ja päätöksenteosta, joten on tärkeää, että informaation jalkauttaminen tehdään tehokkaasti läpi organisaatiorakenteen. Yrityksessä nousi yhdeksi tärkeäksi projektiksi kehittää esimiestyötä ja johtamista, sekä näihin liittyviä työkaluja, esimerkiksi esimiesoppaan muodossa.
Tietoperusta muodostui henkilöstöhallinnon ja hiljaisen tiedon teoriasta sekä hyvän oppaan kriteerien tutkimisesta. Esimiestyö ja sen perusteet olivat myös tärkeä osa kokonaisuutta, ja erityisesti esimiestyön ja henkilöstöhallinnon välinen suhde oli tärkeä aspekti toimeksiannon kannalta. Tietokirjallisuuden tutkiminen hyödytti toimeksiantoa myös, sillä oli tärkeää tunnistaa hyvän oppaan tuntomerkkejä ja soveltaa niitä toimeksiantoa tehdessä.
Noin puolen vuoden mittaisessa projektissa tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin muun muassa dokumenttianalyysia, haastatteluja sekä ryhmäkeskusteluja. Dokumenttianalyysi tuki oppaan rakenteen luomista, haastatteluilla selvitettiin oppaan tarpeellisuutta ja ryhmäkeskustelut veivät projektia eteenpäin. Projektiin osallistui HR:n lisäksi myös muita yrityksen tukitoimintoja, jotka antoivat panoksensa oppaan luomiselle ja mikä myös rytmitti projektin kulkua. Tutkiminen ja kehittäminen oli hyvin toimeksiantajalähtöistä, ja toimeksianto toteutettiin syvässä yhteistyössä yrityksen kanssa.
Opas luotiin interaktiiviseen ja uudenaikaiseen Sharepoint-alustaan, noudattaen rakenteeltaan tukitoimintojen luomaa jaottelua. Opas sijaitsee esimiehille suotuisassa paikassa yrityksen intranetissä ja sinne on koottu esimiehille olennainen tieto. Opas sisältää myös innovatiivista ja mielenkiintoista sisältöä johtamiseen liittyen, mikä lisää oppaan vaikuttavuutta. Toimeksianto onnistuikin hyvin ja siitä on ollut yritykselle hyötyä. Yrityksen esimiehet ovat olleet kiinnostuneita uudesta työkalusta ja yrityksen johto on ollut mielissään toimeksiannon lopputuloksesta. Opasta on käytetty hyväksi erilaisissa tukitoimintojen koulutuksissa ja sen mahdollistamia uusia sisältöjä on käytetty ahkerasti. Toimeksiannon voidaan katsoa olleen onnistunut, mutta jatkon kannalta opasta täytyy muistaa päivittää ja sen toimivuudesta pitää huoli, jotta sen hyöty saadaan pidettyä entisellä tasollaan.
Tietoperusta muodostui henkilöstöhallinnon ja hiljaisen tiedon teoriasta sekä hyvän oppaan kriteerien tutkimisesta. Esimiestyö ja sen perusteet olivat myös tärkeä osa kokonaisuutta, ja erityisesti esimiestyön ja henkilöstöhallinnon välinen suhde oli tärkeä aspekti toimeksiannon kannalta. Tietokirjallisuuden tutkiminen hyödytti toimeksiantoa myös, sillä oli tärkeää tunnistaa hyvän oppaan tuntomerkkejä ja soveltaa niitä toimeksiantoa tehdessä.
Noin puolen vuoden mittaisessa projektissa tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin muun muassa dokumenttianalyysia, haastatteluja sekä ryhmäkeskusteluja. Dokumenttianalyysi tuki oppaan rakenteen luomista, haastatteluilla selvitettiin oppaan tarpeellisuutta ja ryhmäkeskustelut veivät projektia eteenpäin. Projektiin osallistui HR:n lisäksi myös muita yrityksen tukitoimintoja, jotka antoivat panoksensa oppaan luomiselle ja mikä myös rytmitti projektin kulkua. Tutkiminen ja kehittäminen oli hyvin toimeksiantajalähtöistä, ja toimeksianto toteutettiin syvässä yhteistyössä yrityksen kanssa.
Opas luotiin interaktiiviseen ja uudenaikaiseen Sharepoint-alustaan, noudattaen rakenteeltaan tukitoimintojen luomaa jaottelua. Opas sijaitsee esimiehille suotuisassa paikassa yrityksen intranetissä ja sinne on koottu esimiehille olennainen tieto. Opas sisältää myös innovatiivista ja mielenkiintoista sisältöä johtamiseen liittyen, mikä lisää oppaan vaikuttavuutta. Toimeksianto onnistuikin hyvin ja siitä on ollut yritykselle hyötyä. Yrityksen esimiehet ovat olleet kiinnostuneita uudesta työkalusta ja yrityksen johto on ollut mielissään toimeksiannon lopputuloksesta. Opasta on käytetty hyväksi erilaisissa tukitoimintojen koulutuksissa ja sen mahdollistamia uusia sisältöjä on käytetty ahkerasti. Toimeksiannon voidaan katsoa olleen onnistunut, mutta jatkon kannalta opasta täytyy muistaa päivittää ja sen toimivuudesta pitää huoli, jotta sen hyöty saadaan pidettyä entisellä tasollaan.