Kolmen suositun matkanjärjestäjän ympäristökompensaation vertailu
Klemetti, Joni (2020)
Klemetti, Joni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917894
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selventää kuluttajille, kuinka matkanjärjestäjät kertovat asiakkailleen tekemästään ympäristökompensaatiosta ja kestävän kehityksen matkailusta. Tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle, Reilun Matkailun Yhdistykselle blogi-teksti. Toimeksiantaja saa julkaista tuotetun blogi-tekstin omilla kanavillaan, haluamallaan tavalla. Opinnäytetyössä tutkittiin Aurinkomatkojen, Matkavekan ja TUI:n ympäristökompensaatioita ja kestävän kehityksen matkailua. Tutkimuksen yritykset ovat matkailualalla toimivia matkanjärjestäjiä eri kokoluokissa.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee kestävän kehityksen matkailua, ympäristökompensaatiota ja niihin liittyviä aiheita ja tekoja. Työssä avainasioita ovat ympäristökompensaatio, kestävä kehitys, vastuullisuus, autenttisuus, yhteiskuntavastuu ja ekologisuus. Tietoperustassa selvennetään käsitteitä ja kuinka yritysten tulisi ottaa ne huomioon.
Työn tutkimuksellinen osuus toteutettiin net-scoutingin avulla. Tutkimus tehtiin Aurinkomatkojen, Matkavekan ja TUI:n verkkosivuilla. Opinnäytetyössä oli myös tarkoitus suorittaa teemahaastatteluja yritysten edustajille lisätietojen saamiseksi.
Työn tulokset tulevat yritysten eri tavoista kertoa asiakkaille toimistaan. TUI:n ollessa maailman suurin matkanjärjestäjä, on resurssit myös eri luokkaan tehdä ympäristötekoja. Myös kestävän kehityksen puolesta tehtävä työ ja ympäristökompensaation tavat vaihtuvat resurssien mukana. Aurinkomatkojen ollessa Suomen suurin matkanjärjestäjä ja Suomen vastuullisin matkanjärjestäjä, on heilläkin useita tapoja ja projekteja kestävän kehityksen ja ympäristökompensaation puolesta. Matkavekka on kolmesta pienin matkanjärjestäjä, jolla on pienimmät resurssit asioiden tekemiseksi. Heidän pääasiallinen tapa pitää huolta kestävästä matkailusta on tehdä yhteistyötä kohdemaiden yhteistyökumppaneiden kanssa.
Opinnäytetyön tuloksia ja blogi-teksti voidaan hyödyntää toimeksiantajan omilla kanavilla. Tavoitteena on tuoda kestävän matkailun ja ympäristökompensaation tapoja ja niiden eteen tehtäviä toimia kuluttajille tietoisuuteen. Kuluttajien tietoisuuden lisääminen on yksi toimeksiantajan pääasioista.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee kestävän kehityksen matkailua, ympäristökompensaatiota ja niihin liittyviä aiheita ja tekoja. Työssä avainasioita ovat ympäristökompensaatio, kestävä kehitys, vastuullisuus, autenttisuus, yhteiskuntavastuu ja ekologisuus. Tietoperustassa selvennetään käsitteitä ja kuinka yritysten tulisi ottaa ne huomioon.
Työn tutkimuksellinen osuus toteutettiin net-scoutingin avulla. Tutkimus tehtiin Aurinkomatkojen, Matkavekan ja TUI:n verkkosivuilla. Opinnäytetyössä oli myös tarkoitus suorittaa teemahaastatteluja yritysten edustajille lisätietojen saamiseksi.
Työn tulokset tulevat yritysten eri tavoista kertoa asiakkaille toimistaan. TUI:n ollessa maailman suurin matkanjärjestäjä, on resurssit myös eri luokkaan tehdä ympäristötekoja. Myös kestävän kehityksen puolesta tehtävä työ ja ympäristökompensaation tavat vaihtuvat resurssien mukana. Aurinkomatkojen ollessa Suomen suurin matkanjärjestäjä ja Suomen vastuullisin matkanjärjestäjä, on heilläkin useita tapoja ja projekteja kestävän kehityksen ja ympäristökompensaation puolesta. Matkavekka on kolmesta pienin matkanjärjestäjä, jolla on pienimmät resurssit asioiden tekemiseksi. Heidän pääasiallinen tapa pitää huolta kestävästä matkailusta on tehdä yhteistyötä kohdemaiden yhteistyökumppaneiden kanssa.
Opinnäytetyön tuloksia ja blogi-teksti voidaan hyödyntää toimeksiantajan omilla kanavilla. Tavoitteena on tuoda kestävän matkailun ja ympäristökompensaation tapoja ja niiden eteen tehtäviä toimia kuluttajille tietoisuuteen. Kuluttajien tietoisuuden lisääminen on yksi toimeksiantajan pääasioista.