SELVITYS LIPERIN KUNNAN KOHTAAMISPAIKKA KODAN MERKITYKSISTÄ VANHEMPIEN KASVATUSTYÖN TUKIJANA JA LASTEN SOSIAALISTEN SUHTEIDEN VAHVISTAJANA
Karttunen, Jeena (2020)
Karttunen, Jeena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018175
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tarkastella Liperin kunnan perhekeskuksen kohtaamispaikka Kodan toiminnan merkitystä varhaiskasvatusikäisten lasten vanhempien kasvatustyön tukijana sekä sitä, millainen merkitys Kodalla on varhaiskasvatusikäisten lasten sosiaalisten suhteiden ja leikin vahvistajana. Opinnäytetyöni tutkimustehtävänä on selvittää perhekeskuksen kohtaamispaikka Kodan asiakkaita haastattelemalla, millaisia kasvatukseen liittyviä haasteita Kodan varhaiskasvatusikäisten lasten vanhemmat kokevat. Lisäksi on selvitetty sitä, millainen Kodan merkitys on vanhempien kasvatustyön tukijana ja varhaiskasvatusikäisten lasten sosiaalisten suhteiden vahvistajana. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta Kodassa käyvää varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempaa. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan Kodan tarjoama merkityksellisin vanhempien kasvatustyön tuki oli sosiaalinen tuki, eli vertaistuki ja Kodan tarjoamat sosiaaliset suhteet. Kodan toiminta vahvisti varhaiskasvatusikäisten lasten sosiaalisia suhteita ja leikkimahdollisuuksia. Kodan toiminta on ennaltaehkäisevää työtä, ja toiminta toi yhteen samassa elämäntilanteessa olevia perheitä. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää varhaiskasvatusalan opiskelijat ja alan ammattilaiset, ja työ avaa näkökulmia varhaiskasvatukseen liittyvän työn monipuolisista mahdollisuuksista ja varhaiskasvatuksesta ennaltaehkäisevänä työnä.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan Kodan tarjoama merkityksellisin vanhempien kasvatustyön tuki oli sosiaalinen tuki, eli vertaistuki ja Kodan tarjoamat sosiaaliset suhteet. Kodan toiminta vahvisti varhaiskasvatusikäisten lasten sosiaalisia suhteita ja leikkimahdollisuuksia. Kodan toiminta on ennaltaehkäisevää työtä, ja toiminta toi yhteen samassa elämäntilanteessa olevia perheitä. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää varhaiskasvatusalan opiskelijat ja alan ammattilaiset, ja työ avaa näkökulmia varhaiskasvatukseen liittyvän työn monipuolisista mahdollisuuksista ja varhaiskasvatuksesta ennaltaehkäisevänä työnä.