Uusien kosmetiikkakategorioiden muodostuminen
Penna, Nina; Lehtoranta, Veera (2020)
Penna, Nina
Lehtoranta, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018228
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten uusia kosmetiikkatuotteiden kategorioita tuodaan markkinoille ja millaisten yritysten toimesta. Tavoitteena oli saada yleistä tietoa uusien kategorioiden muodostumisesta, ja työn toimeksiantaja oli Algonomi Oy. Tietoperustassa käsiteltiin kosmetiikkatuotteiden perinteisiä kategorioita, trendejä ja lanseerausmarkkinointia. Trendejä käytiin läpi heikkojen signaalien, elinkaaren ja esimerkkien kautta.
Menetelminä käytettiin havainnointitutkimusta ja laadullista tutkimusta. Havainnointitutkimuksessa tarkasteltiin kosmetiikan verkkokauppojen yläkategorioita taulukoimalla. Laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin kosmetiikka-alan asiantuntijoita teemahaastattelun avulla, ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysia soveltaen. Tuloksista pääteltiin, että kategoriat voivat syntyä monella eri tavalla erilaisten ilmiöiden ja trendien vaikuttaessa niiden syntyyn ja kehittymiseen. Yritysten lisäksi myös kuluttajilla, medialla ja raaka-ainetoimittajilla on vaikutusta kategorioiden muodostumiseen. Kategoriat voivat olla stabiileja tai dynaamisia. Tulosten arvioinnissa on otettava huomioon, että ne eivät ole yleistettävissä haastateltavien pienen joukon takia. Johtopäätöksenä todettiin, että yksittäisten yritysten voi olla haastavaa luoda yksinään uusia kategorioita, sekä se, että yhteiskunnalliset ilmiöt ja trendit ovat usein uusien kategorioiden perustana. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä yleisesti kauneusalalla työskenteleville ihmisille, jotka haluavat ymmärtää kategorioiden muodostumista. The purpose of this Bachelor’s thesis was to find out how new categories of cosmetic products are launched and by what type of companies. The goal was to gain general knowledge of formation of new categories and the commissioner was Algonomi Oy. The theoretical background consisted of traditional categories, trends and launch marketing of cosmetic products. The trends were examined through weak signals, the life cycle of a trend and examples.
A qualitative method and observational techniques were applied in this thesis. The observational study considered the super categories of online cosmetics stores by tabulating. In the qualitative study experts in the cosmetic field were interviewed with the help of a thematic interview and the results were analysed by applying content analysis. The results indicate that categories can be formed in many ways when phenomena and trends influence their formation and development. In addition to companies, consumers, media and raw material suppliers also have an impact on formation of categories. Categories can be stable or dynamic. When evaluating the results, it should be considered that they cannot be totally generalized due to the small number of interviewees. The main conclusion is that individual companies can have challenging times creating new categories on their own as well as the fact that social phenomena and trends are often the basis for new categories. The results of the thesis can be utilized in general by the people working in the cosmetics industry who want to understand the formation of categories.
Menetelminä käytettiin havainnointitutkimusta ja laadullista tutkimusta. Havainnointitutkimuksessa tarkasteltiin kosmetiikan verkkokauppojen yläkategorioita taulukoimalla. Laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin kosmetiikka-alan asiantuntijoita teemahaastattelun avulla, ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysia soveltaen. Tuloksista pääteltiin, että kategoriat voivat syntyä monella eri tavalla erilaisten ilmiöiden ja trendien vaikuttaessa niiden syntyyn ja kehittymiseen. Yritysten lisäksi myös kuluttajilla, medialla ja raaka-ainetoimittajilla on vaikutusta kategorioiden muodostumiseen. Kategoriat voivat olla stabiileja tai dynaamisia. Tulosten arvioinnissa on otettava huomioon, että ne eivät ole yleistettävissä haastateltavien pienen joukon takia. Johtopäätöksenä todettiin, että yksittäisten yritysten voi olla haastavaa luoda yksinään uusia kategorioita, sekä se, että yhteiskunnalliset ilmiöt ja trendit ovat usein uusien kategorioiden perustana. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä yleisesti kauneusalalla työskenteleville ihmisille, jotka haluavat ymmärtää kategorioiden muodostumista.
A qualitative method and observational techniques were applied in this thesis. The observational study considered the super categories of online cosmetics stores by tabulating. In the qualitative study experts in the cosmetic field were interviewed with the help of a thematic interview and the results were analysed by applying content analysis. The results indicate that categories can be formed in many ways when phenomena and trends influence their formation and development. In addition to companies, consumers, media and raw material suppliers also have an impact on formation of categories. Categories can be stable or dynamic. When evaluating the results, it should be considered that they cannot be totally generalized due to the small number of interviewees. The main conclusion is that individual companies can have challenging times creating new categories on their own as well as the fact that social phenomena and trends are often the basis for new categories. The results of the thesis can be utilized in general by the people working in the cosmetics industry who want to understand the formation of categories.