Johtamistaitojen oppiminen ja opiskelijoiden valmentaminen kohti tulevaisuuden johtamistaitoja
Bergbom, Janita (2020)
Bergbom, Janita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118299
Tiivistelmä
Opinnäytetyön pääasiallisena tavoitteena oli tutkia, miten johtamistaidot syntyvät ja miten Laurea-ammattikorkeakoulu voi korkeakouluorganisaationa valmentaa opiskelijoitaan tulevaisuuden työelämässä tarvittaviin johtamistaitoihin. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita johtamiseen liittyen saattaa esiintyä ja löytää keinoja niiden ratkaisemiseksi. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata edellä mainittuihin kysymyksiin. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa projektijohtamisen projektipäällikkökoulutukseen sisällöllisiä kehitysehdotuksia. Laajemmassa viitekehyksessä tavoitteena oli liiketalouden tutkinnon sisällöllinen kehittäminen projektijohtamisen täydentävien opintojen osalta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu neljästä pääotsikosta, jotka ovat johtajuus ja esimiestyö, johtamistaitojen oppiminen, ihmisten johtaminen sekä tulevaisuuden johtamistaidot. Johtajuuden ja esimiestyön yhteydessä syvennytään tarkemmin tiimi- ja projektijohtamiseen. Tulevaisuuden johtamistaitojen yhteydessä käsitellään erikseen valmentavaa johtamista, etäjohtamista sekä viestintää.
Tutkimus on toteutettu Living Lab -toimintatapaa sekä laadullista toimintatutkimusta hyödyntäen. Tämä toteutui siten, että opinnäytetyön tekijä osallistui aktiivisesti tutkijaroolissa Laurea-ammattikorkeakoulun liiketalouden kevään 2020 viiden opintopisteen laajuiseen projektipäällikkökoulutukseen. Koulutukseen osallistui 15 projektipäällikköopiskelijaa.
Tutkimuksen pohjalta syntyi ratkaisuehdotuksia projektijohtamisessa esiintyviin haastaviin tilanteisiin. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että projektipäällikön tärkeimpiä ominaisuuksia ovat hyvät viestintä- ja kuuntelutaidot sekä helposti lähestyttävyys. Projektipäällikön tärkeimpiä tehtäviä ovat viestintä, tasapuolinen vastuun ja tehtävien jakaminen, ajanhallinta, projektin etenemisen seuranta, kannustaminen ja motivointi, tiimihengen luominen, ongelmien ratkaiseminen sekä projektin kokonaisuuden hahmottaminen ja hallinta.
Pieni kohderyhmä aiheutti omat haasteensa opinnäytetyön prosessin onnistuvuudelle. Tuloksista pystyy kuitenkin erottamaan selviä kehityskohteita projektipäällikkökoulutukseen ja projektijohtamisen opintoihin liittyen. Opiskelijat toivoivat muun muassa enemmän työvälineitä haastaviin tilanteisiin reagoimisen avuksi. Tämän voisi toteuttaa esimerkiksi tässä opinnäytetyössä esitettyjen kohdattujen haasteiden pohjalta ja etsiä niihin ratkaisuita haastattelemalla kokeneita johtamis- tai esimiesasemassa työskenteleviä asiantuntijoita. Opinnäytetyöstä löytyy mielestäni myös ratkaisuja työelämään, sillä opiskelijoiden kokema hyöty ohjaajilta saadusta tuesta oli kiistaton. Myös työelämässä esimiehet voisivat hyötyä kokeneesta johtajasta, joka ei kuitenkaan toimi heidän organisaatiossaan esimiesasemassa. The main objective of the thesis was to study how management skills are developed and how Laurea University of Applied Sciences (Laurea) can prepare its students for the management skills needed in future working life. In addition, the aim was to find out what kind of management challenges the target group might face and find ways to solve them. The purpose of the thesis was to answer to the questions above. In addition, the purpose of the thesis was to produce development proposals for the project management training program. Within the broader frame of reference, the aim was to produce development proposals for supplementary studies in project management.
The theoretical framework of the thesis consists of four main titles which are; leadership and supervisory work, learning leadership skills, people-oriented management, and future leadership skills. The subheadings are; team management, project management, coaching, remote management and communication.
The research has been carried out by using the Living Lab approach and qualitative action research. In practice, the author of the thesis actively participated in the Laurea’s five-credit project manager training program in spring 2020 in the role of a researcher. 15 project management students participated in the program.
Based on the research, solutions were created for challenging situations in project management. In addition, the study showed that the most important project manager’s characteristics are good communication and listening skills as well as easy accessibility. The project manager’s most important tasks are; communication, equal sharing of responsibilities and tasks, time management, monitoring, encouraging and motivating, following the progress of the project, creating team spirit, solving problems and perceiving the whole project in advance.
A small target group brought its own challenges to the success of the thesis project. However, it is possible to distinguish clear development targets from the results. Among the other things, the students wanted more tools to help them respond to challenging situations. This could be done, for example, based on the challenges encountered in this thesis and seek solutions to them by interviewing experienced experts working in a management position. In my opinion, the thesis also provides solutions for working life, as the benefit experienced by the students from the support received from the lecturers was indisputable. Also, in working life, managers could benefit from an experienced manager who, however, does not work as a manager in their organization.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu neljästä pääotsikosta, jotka ovat johtajuus ja esimiestyö, johtamistaitojen oppiminen, ihmisten johtaminen sekä tulevaisuuden johtamistaidot. Johtajuuden ja esimiestyön yhteydessä syvennytään tarkemmin tiimi- ja projektijohtamiseen. Tulevaisuuden johtamistaitojen yhteydessä käsitellään erikseen valmentavaa johtamista, etäjohtamista sekä viestintää.
Tutkimus on toteutettu Living Lab -toimintatapaa sekä laadullista toimintatutkimusta hyödyntäen. Tämä toteutui siten, että opinnäytetyön tekijä osallistui aktiivisesti tutkijaroolissa Laurea-ammattikorkeakoulun liiketalouden kevään 2020 viiden opintopisteen laajuiseen projektipäällikkökoulutukseen. Koulutukseen osallistui 15 projektipäällikköopiskelijaa.
Tutkimuksen pohjalta syntyi ratkaisuehdotuksia projektijohtamisessa esiintyviin haastaviin tilanteisiin. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että projektipäällikön tärkeimpiä ominaisuuksia ovat hyvät viestintä- ja kuuntelutaidot sekä helposti lähestyttävyys. Projektipäällikön tärkeimpiä tehtäviä ovat viestintä, tasapuolinen vastuun ja tehtävien jakaminen, ajanhallinta, projektin etenemisen seuranta, kannustaminen ja motivointi, tiimihengen luominen, ongelmien ratkaiseminen sekä projektin kokonaisuuden hahmottaminen ja hallinta.
Pieni kohderyhmä aiheutti omat haasteensa opinnäytetyön prosessin onnistuvuudelle. Tuloksista pystyy kuitenkin erottamaan selviä kehityskohteita projektipäällikkökoulutukseen ja projektijohtamisen opintoihin liittyen. Opiskelijat toivoivat muun muassa enemmän työvälineitä haastaviin tilanteisiin reagoimisen avuksi. Tämän voisi toteuttaa esimerkiksi tässä opinnäytetyössä esitettyjen kohdattujen haasteiden pohjalta ja etsiä niihin ratkaisuita haastattelemalla kokeneita johtamis- tai esimiesasemassa työskenteleviä asiantuntijoita. Opinnäytetyöstä löytyy mielestäni myös ratkaisuja työelämään, sillä opiskelijoiden kokema hyöty ohjaajilta saadusta tuesta oli kiistaton. Myös työelämässä esimiehet voisivat hyötyä kokeneesta johtajasta, joka ei kuitenkaan toimi heidän organisaatiossaan esimiesasemassa.
The theoretical framework of the thesis consists of four main titles which are; leadership and supervisory work, learning leadership skills, people-oriented management, and future leadership skills. The subheadings are; team management, project management, coaching, remote management and communication.
The research has been carried out by using the Living Lab approach and qualitative action research. In practice, the author of the thesis actively participated in the Laurea’s five-credit project manager training program in spring 2020 in the role of a researcher. 15 project management students participated in the program.
Based on the research, solutions were created for challenging situations in project management. In addition, the study showed that the most important project manager’s characteristics are good communication and listening skills as well as easy accessibility. The project manager’s most important tasks are; communication, equal sharing of responsibilities and tasks, time management, monitoring, encouraging and motivating, following the progress of the project, creating team spirit, solving problems and perceiving the whole project in advance.
A small target group brought its own challenges to the success of the thesis project. However, it is possible to distinguish clear development targets from the results. Among the other things, the students wanted more tools to help them respond to challenging situations. This could be done, for example, based on the challenges encountered in this thesis and seek solutions to them by interviewing experienced experts working in a management position. In my opinion, the thesis also provides solutions for working life, as the benefit experienced by the students from the support received from the lecturers was indisputable. Also, in working life, managers could benefit from an experienced manager who, however, does not work as a manager in their organization.