Kerhossa on kimpassa kivempaa : haastattelututkimus vanhempien kokemuksista koulujen kerhotoiminnasta
Järvinen, Kirsi; Ihalainen, Pia (2011)
Järvinen, Kirsi
Ihalainen, Pia
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110214179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110214179
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia, miten he kokevat lastensa kouluissa järjestetyn kerhotoiminnan ja järjestetäänkö sitä tarpeeksi Lahden kaupungin kouluissa. Tarkoitus oli myös tutkimuksen avulla selvittää, minkälaisia toiveita vanhemmilla oli lasten kouluissa järjestettävän kerhotoiminnan toteuttamiseen ja järjestetäänkö toimintaa riittävästi.
Tavoitteena oli tutkia millaista kokemusta vanhemmilla oli lasten koulujen kerhotoiminnasta ja minkälaisia kehittämistarpeita vanhemmille tuli aiheesta mieleen. Hankkeistetun opinnäytetyön tutkimustulosten avulla Lahden nuorisopalveluille pyrittiin tuottamaan tietoa, jota voitaisiin hyödyntää meneillään olevassa kerhotoiminnan kehittämishankkeessa. Saadut tutkimustulokset toimitetaan Lahden Nuorisopalveluille kerhotoiminnan kehittämistä varten, niin että se vastaisi yhä paremmin kouluikäisten lasten tarpeita.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee kerhotoimintaa, yhteistyötä kodin ja koulun välillä sekä osallisuutta niin lasten kuin vanhempien kohdalla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja haastattelumenetelmänä käytettiin strukturoitua teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä alakoululaisen vanhempaa. Aineiston analysoinnissa on käytetty teoriaa ohjaavaa sisällön analyysiä.
Saatujen tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että koulujen kerhotoiminta tulee elvyttää ja toimintaa tulee kehittää niin, että vanhemmat ja lapset otetaan mukaan toiminnan kehittämiseen. Erityisesti lasten osallistuminen kerhotoiminnan suunnitteluun nousi esille jatkotutkimusaiheena. Työssäkäyvien vanhempien kiire koettiin vanhempien osallistumisen esteeksi kerhotoiminnan suunnitteluun ja sen ohjaamiseen.
Tavoitteena oli tutkia millaista kokemusta vanhemmilla oli lasten koulujen kerhotoiminnasta ja minkälaisia kehittämistarpeita vanhemmille tuli aiheesta mieleen. Hankkeistetun opinnäytetyön tutkimustulosten avulla Lahden nuorisopalveluille pyrittiin tuottamaan tietoa, jota voitaisiin hyödyntää meneillään olevassa kerhotoiminnan kehittämishankkeessa. Saadut tutkimustulokset toimitetaan Lahden Nuorisopalveluille kerhotoiminnan kehittämistä varten, niin että se vastaisi yhä paremmin kouluikäisten lasten tarpeita.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee kerhotoimintaa, yhteistyötä kodin ja koulun välillä sekä osallisuutta niin lasten kuin vanhempien kohdalla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja haastattelumenetelmänä käytettiin strukturoitua teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä alakoululaisen vanhempaa. Aineiston analysoinnissa on käytetty teoriaa ohjaavaa sisällön analyysiä.
Saatujen tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että koulujen kerhotoiminta tulee elvyttää ja toimintaa tulee kehittää niin, että vanhemmat ja lapset otetaan mukaan toiminnan kehittämiseen. Erityisesti lasten osallistuminen kerhotoiminnan suunnitteluun nousi esille jatkotutkimusaiheena. Työssäkäyvien vanhempien kiire koettiin vanhempien osallistumisen esteeksi kerhotoiminnan suunnitteluun ja sen ohjaamiseen.