”Koskaan et ole täysin valmis” - Osastonsihteerien perehdytyksen kehittäminen
Hietanen, Päivi (2020)
Hietanen, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118409
Tiivistelmä
Tämän ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tarkoituksena oli osastosihteerien perehdytystä kehittämällä parantaa perehdytyksen laatua yhtenäistämällä perehdyttämisen käytänteitä HUS Porvoon sairaalan osastonsihteeritiimissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa materiaalia perehdytyksen tueksi ja laatia osastonsihteerien perehdytykseen ja työnopastukseen käyttöön perehdytysmalli. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli kartoittaa perehdytyksen nykytila ja kehittämistarpeet, ja osallistaa osastonsihteerien työyhteisö kehittämään perehdytystä. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä olivat: 1. Minkälainen on perehdytyksen nykyinen toimintatapa osastonsihteeritiimissä? 2. Minkälaisia kokemuksia osastonsihteereillä on perehdytyksestä? 3. Minkälainen toimintamalli perehdytykseen suunnitellaan?
Opinnäytetyössä sovellettiin kehittävän työntutkimuksen vaiheita tutkimuksellisen kehittämistyön tutkimusstrategiana. Opinnäytetyön aineisto oli laadullista. Aineistoa kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla nykytilan kartoittamiseksi, laadullisella kyselyllä perehdytyskokemuksien selvittämiseksi ja osallistavalla havainnoinnilla kahdessa perehdytyksen kehittämisen työpajassa. Aineisto analysoitiin soveltaen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tuloksien perusteella voitiin todeta, että perehdytyksen nykyisessä toimintatavassa ei ollut yhtenäisyyttä suunnitelmallisuudessa ja tavoitteellisuudessa, ja perehdytyksessä korostui perehdyttäjän rooli. Perehdytyskokemuksia nousi esiin sekä perehtyjän että perehdyttäjän rooleista. Perehtyjän kokemuksissa nousi esiin suunnitelmallisuus, osastonsihteerin työn luonne, työyhteisön tuki, perehdytyksen merkitys ja perehtyjän aktiivinen rooli. Perehdyttäjän kokemuksissa nousi esiin perehdytyksen toimintatavat ja perehtyjän yksilölliset ominaisuudet. Perehdytyksen toimintamallin suunnittelussa kehittämiskohteena olivat perehdytyssuunnitelma, perehdytyksen vastuut, työnopastus ja perehdytysmateriaalit.
Opinnäytetyön tuloksien pohjalta laadittiin Porvoon sairaalan osastonsihteerien perehdytysmalli, sähköinen perehdytyskansio ja dokumenttipohja Osastonsihteerien työtehtävät – Muistilista perehdytykseen. Jatkokehittämiskohteeksi nousi perehdytysmallin käyttöönotto ja perehdytysmallin arviointi sekä osastonsihteerien osaamisen ja mentoroinnin kehittäminen.
Opinnäytetyössä sovellettiin kehittävän työntutkimuksen vaiheita tutkimuksellisen kehittämistyön tutkimusstrategiana. Opinnäytetyön aineisto oli laadullista. Aineistoa kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla nykytilan kartoittamiseksi, laadullisella kyselyllä perehdytyskokemuksien selvittämiseksi ja osallistavalla havainnoinnilla kahdessa perehdytyksen kehittämisen työpajassa. Aineisto analysoitiin soveltaen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tuloksien perusteella voitiin todeta, että perehdytyksen nykyisessä toimintatavassa ei ollut yhtenäisyyttä suunnitelmallisuudessa ja tavoitteellisuudessa, ja perehdytyksessä korostui perehdyttäjän rooli. Perehdytyskokemuksia nousi esiin sekä perehtyjän että perehdyttäjän rooleista. Perehtyjän kokemuksissa nousi esiin suunnitelmallisuus, osastonsihteerin työn luonne, työyhteisön tuki, perehdytyksen merkitys ja perehtyjän aktiivinen rooli. Perehdyttäjän kokemuksissa nousi esiin perehdytyksen toimintatavat ja perehtyjän yksilölliset ominaisuudet. Perehdytyksen toimintamallin suunnittelussa kehittämiskohteena olivat perehdytyssuunnitelma, perehdytyksen vastuut, työnopastus ja perehdytysmateriaalit.
Opinnäytetyön tuloksien pohjalta laadittiin Porvoon sairaalan osastonsihteerien perehdytysmalli, sähköinen perehdytyskansio ja dokumenttipohja Osastonsihteerien työtehtävät – Muistilista perehdytykseen. Jatkokehittämiskohteeksi nousi perehdytysmallin käyttöönotto ja perehdytysmallin arviointi sekä osastonsihteerien osaamisen ja mentoroinnin kehittäminen.