Lastensuojelun jälkihuollon asiakassuunnitelmaprosessin kehittäminen lean-menetelmiä käyttäen
Eskonniemi, Sanna (2020)
Eskonniemi, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118419
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kuvaa Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymässä (Keusote) tehtyä kehittämistyötä, jonka tavoitteena oli kehittää lastensuojelun jälkihuoltoa ja erityisesti jälkihuollossa käytettävää asiakassuunnitelmaa sekä asiakassuunnitelmaprosessia. Kehittämistyö kohdistui yli 18vuotta täyttäneiden jälkihuollon asiakkaiden kanssa tehtävään työhön. Kehittämistyön tavoitteina oli, että aikaisempaa useampi asiakasnuori lukisi oman asiakassuunnitelmansa ja aikaisempaa useampi nuori kokisi, että asiakassuunnitelmasta on ollut hänelle hyötyä. Kehittämistyötä tehtiin lean-ajattelun mukaisia menetelmiä käyttäen. Menetelmistä hyödynnettiin juurisyyanalyysia, arvovirtakuvausta ja A3-ongelmanratkaisumenetelmää. Kehittämistyön aikana toteutui lean-ajattelun mukainen PDCA-sykli. Kehittämistyössä hyödynnettiin asiakkailta saatua palautetta ja kehittämisehdotuksia asiakaskyselyn ja asiakasraatien avulla. Asiakaskyselyn avulla mitattiin myös kehittämistyön tavoitteiden toteutumista.
Kehittämistyön aikana tehtiin lean-ajattelun mukaisesti kokeilu uudesta toimintamallista. Toimintamallissa asiakassuunnitelmat käytiin systemaattisesti asiakasnuorten kanssa läpi. Asiakaskyselyn avulla saatiin näyttöä siitä, että tämä toimintamalli lisäsi niiden nuorten määrää, jotka olivat lukeneet asiakassuunnitelman sekä niiden nuorten määrää jotka kokivat, että asiakassuunnitelmasta on ollut heille hyötyä. Kehittämistyön aikana kokeiltu toimintamalli päätettiin ottaa käyttöön kaikissa Keusoten kunnissa.
Kehittämistyön aikana tehtiin lean-ajattelun mukaisesti kokeilu uudesta toimintamallista. Toimintamallissa asiakassuunnitelmat käytiin systemaattisesti asiakasnuorten kanssa läpi. Asiakaskyselyn avulla saatiin näyttöä siitä, että tämä toimintamalli lisäsi niiden nuorten määrää, jotka olivat lukeneet asiakassuunnitelman sekä niiden nuorten määrää jotka kokivat, että asiakassuunnitelmasta on ollut heille hyötyä. Kehittämistyön aikana kokeiltu toimintamalli päätettiin ottaa käyttöön kaikissa Keusoten kunnissa.