Ulkoistettujen palveluiden laskutusprosessien järjestäminen
Ukkonen, Sofi (2020)
Ukkonen, Sofi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118425
Tiivistelmä
Kassan riittävyyden takaaminen on tärkeää, koska se varmistaa yrityksen toiminnan jatkumisen epävarmoissa taloudellisissa tilanteissa. Kassan riittävyyteen liittyy olennaisesti myynti- ja ostolaskutuksen hallinta. Tulojen saamisen ja menojen lähtemisen ajankohdat vaikuttavat kassan riittävyyteen. Tämän vuoksi tulisi organisoida laskutusprosessit niin, että ne toimisivat mahdollisimman optimaalisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka palvelualan yrityksen tulisi järjestää sen laskutus niin, että se toimisi mahdollisimman sujuvasti. Tutkimuksessa keskityttiin siihen, kuinka laskutusprosessit voidaan järjestää tehokkaasti ja kuinka laskutus vaikuttaa kassavirtaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselyillä ja teemahaastatteluilla. Molemmat toteutettiin samassa organisaatiossa laskutustehtävien parissa työskenteleville. Kyselyyn osallistui 9 henkilöä ja haastatteluun 4. Kysely toteutettiin 21.4.2020 — 28.4.2020 välisenä aikana. Haastattelut toteutettiin 28.4.-1.5.2020 välisenä aikana etäyhteyksiä hyödyntäen.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että laskutuksen järjestämiselle oli useita eri vaihtoehtoja, joiden sopivuus riippui yrityksen toiminnasta. Tutkimuksessa myös selvisi, kuinka yritys pystyy parantamaan sen laskutusprosesseja ja kuinka ne vaikuttavat sen kassavirtaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka kassavirtaa voitiin parantaa hetkellisesti ja pysyvästi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselyillä ja teemahaastatteluilla. Molemmat toteutettiin samassa organisaatiossa laskutustehtävien parissa työskenteleville. Kyselyyn osallistui 9 henkilöä ja haastatteluun 4. Kysely toteutettiin 21.4.2020 — 28.4.2020 välisenä aikana. Haastattelut toteutettiin 28.4.-1.5.2020 välisenä aikana etäyhteyksiä hyödyntäen.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että laskutuksen järjestämiselle oli useita eri vaihtoehtoja, joiden sopivuus riippui yrityksen toiminnasta. Tutkimuksessa myös selvisi, kuinka yritys pystyy parantamaan sen laskutusprosesseja ja kuinka ne vaikuttavat sen kassavirtaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka kassavirtaa voitiin parantaa hetkellisesti ja pysyvästi.