Mihin sanat loppuvat - musiikki lastensuojelutyössä
Tani, Heikki (2011)
Tani, Heikki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102413961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102413961
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni aiheena oli musiikki lastensuojelutyössä. Toteutin opinnäytetyöni yhteistyössä erään eteläsuomalaisen nuorisokodin kanssa. Ohjasin keväällä 2011 17 – vuotiaalle nuorisokodin asukkaalle seitsemän kitaratuntia, jotka kestivät keskimäärin 60 minuuttia. Hyödynsin ohjauskerroilla Kaarlo Uusitalon kehittämiä kuvionuotteja. Kirjasin jokaisen ohjauskerran jälkeen tutkimuspäiväkirjaa, jossa reflektoin ohjauskertojen sisältöä. Tutkimuspäiväkirjan lisäksi pidin kahdelle nuorisokodin työntekijälle puolistrukturoidun teemahaastattelun, jossa kävimme läpi heidän ajatuksiaan musiikin mahdollisuuksista lastensuojelutyössä.
Lastensuojelun asiakasmäärät ovat kasvaneet paljon viimeisten vuosikymmenten aikana ja mielestäni lastensuojelutyön tarjonnan tulee kehittyä kasvavan kysynnän myötä. Yksi opinnäytetyöni tavoitteista oli näyttää, kuinka musiikki laajentaa osaltaan lastensuojelutyön tarjontaa. Nuorisokotien tulee tarjota lastensuojelutyön asiakkaille kodinomainen ja turvallinen kasvuympäristö. Toinen työni tavoitteista oli tukea ja motivoida lastensuojelunuoren harrastusta, joka mielestäni tukee tätä periaatetta. Työni kolmantena tavoitteena oli oman henkilökohtaisen ohjaajuuteni kehittäminen.
Opinnäyteyöni tuloksista näkee, kuinka paljon musiikinkaltaisille toiminnallisille menetelmille on tilaa ja kysyntää lastensuojelutyön kentässä. Esimerkiksi kuvionuotteja hyödyntämällä musiikkia voi käyttää työvälineenä työntekijän ja asiakkaan välisen vuorovaikutuksen luomisessa. Onnistuin työlläni näyttämään, kuinka musiikkia voi hyödyntää nuorisokodissa tehtävässä työssä. Onnistuin myös tukemaan nuorta hänen harrastuksessaan ja uskon, että hän jatkaa harrastustaan tulevaisuudessa. Opinnäytetyöni on esimerkki, kuinka työntekijän ei tarvitse olla musiikin ammattilainen sitä hyödyntääkseen.
Lastensuojelun asiakasmäärät ovat kasvaneet paljon viimeisten vuosikymmenten aikana ja mielestäni lastensuojelutyön tarjonnan tulee kehittyä kasvavan kysynnän myötä. Yksi opinnäytetyöni tavoitteista oli näyttää, kuinka musiikki laajentaa osaltaan lastensuojelutyön tarjontaa. Nuorisokotien tulee tarjota lastensuojelutyön asiakkaille kodinomainen ja turvallinen kasvuympäristö. Toinen työni tavoitteista oli tukea ja motivoida lastensuojelunuoren harrastusta, joka mielestäni tukee tätä periaatetta. Työni kolmantena tavoitteena oli oman henkilökohtaisen ohjaajuuteni kehittäminen.
Opinnäyteyöni tuloksista näkee, kuinka paljon musiikinkaltaisille toiminnallisille menetelmille on tilaa ja kysyntää lastensuojelutyön kentässä. Esimerkiksi kuvionuotteja hyödyntämällä musiikkia voi käyttää työvälineenä työntekijän ja asiakkaan välisen vuorovaikutuksen luomisessa. Onnistuin työlläni näyttämään, kuinka musiikkia voi hyödyntää nuorisokodissa tehtävässä työssä. Onnistuin myös tukemaan nuorta hänen harrastuksessaan ja uskon, että hän jatkaa harrastustaan tulevaisuudessa. Opinnäytetyöni on esimerkki, kuinka työntekijän ei tarvitse olla musiikin ammattilainen sitä hyödyntääkseen.