Sosiaalisen median rooli uusasiakashankinnassa
Oksa, Erika (2020)
Oksa, Erika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218607
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisen median roolia uusasiakashankinnassa ja sitä, millainen tämä rooli käytännössä on. Työssä pääpaino on kuluttajien näkökulmassa ja heidän kokemuksissaan koskien mainontaa sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö jakautuu teoriaosaan ja empiriaosaan. Teoriaosassa kerrotaan sosiaalisesta mediasta, määritellään sitä käsitteenä sekä kerrotaan muutoksesta, minkä sosiaalinen media on tuonut markkinointiin ja siihen liittyviin toimintatapoihin. Lisäksi esitellään uusasiakashankinnan käsite, prosessi ja kerrotaan kohdennetusta mainonnasta sekä määritellään asiakaskokemus ja miten se käsitetään sosiaalisen median aikana. Empiriaosassa esitellään työtä varten tuotettu tutkimus sekä tutkimustulokset. Tutkimuksessa aineistonkeruu tapahtui internet-kyselylomakkeella, johon vastaajat vastasivat anonyymisti.
Tutkimustuloksista esiin nousi, että sosiaalisen median käyttö on suosittua. Lisäksi lähes kaikki kyselyyn vastanneista olivat törmänneet kohdennettuun mainokseen. Monet vastaajista olivat löytäneet sosiaalisen median kautta uuden yrityksen piiriin. Kuluttajat arvostavat mainossisältöä, joka puhuttelee heitä, vastaa heidän tarpeisiinsa ja on sekä visuaalisesti että tekstisisällöltään harkittua ja johdonmukaista.
Tutkimustuloksista esiin nousi, että sosiaalisen median käyttö on suosittua. Lisäksi lähes kaikki kyselyyn vastanneista olivat törmänneet kohdennettuun mainokseen. Monet vastaajista olivat löytäneet sosiaalisen median kautta uuden yrityksen piiriin. Kuluttajat arvostavat mainossisältöä, joka puhuttelee heitä, vastaa heidän tarpeisiinsa ja on sekä visuaalisesti että tekstisisällöltään harkittua ja johdonmukaista.