Keskitetyn tilauspalvelun kehittäminen: Case: Espoon kaupungin tietojärjestelmäuudistus, Talouspalvelut
Sormunen, Mira (2020)
Sormunen, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402147234
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402147234
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Espoon kaupungin Talouspalveluiden tarjoaman keskitetyn tilauspalvelun käyttöönottoprosessia ostoasiantuntijan näkökulmasta. Kehittämishank-keen tavoitteena oli löytää konkreettinen mittari, jolla mitataan ostoasiantuntijan työn suorituskykyä keskitetyn tilauspalvelun käyttöönottovaiheissa.
Tietoperustassa käsiteltiin julkisen sektorin digitalisointia ja digitalisaation etenemistä organisaatioissa sekä Lean-menetelmien hyödyntämistä niin prosessien kuin asiantun-tijatyön mittaamisessa. Kehittämiskohdetta tutkittiin käyttäen toiminta- ja konstruktiivi-sen tutkimuksen menetelmiä. Keskitetyn tilauspalvelun käyttöönottovaihe kuvattiin Blueprinting-menetelmällä ja tähän kuvaukseen luotiin konkreettinen läpimenoa ku-vaava mittari. Benchmarking-kyselyllä kerättiin tietoa asiantuntijatyön mittareista ja tietoa siitä, miten niitä käytettiin työn kehittämissä.
Tulokset osoittavat, että työympäristön muutoksiin on varauduttava julkisella sektorilla ja kohdeorganisaatiossa Talouspalveluissa työntekijöiden osaamisen ja tieto/taidon kartuttamisella. Yrityksen ja organisaation tavoitteet kommunikoidaan selkeästi, että johto ja työntekijät osaavat kehittää omaa työtään ja suoristustaan niitä mittaavilla mit-tareilla ja tuloksilla. Tulokset osoittavat myös, että työtä täytyy kehittää jatkuvasti, jotta voidaan vastaanottaa digitalisaation tuomat hyödyt. Työn kehittämiseen on annettava ja varattava aikaa työntekijöille, että työn kehittäminen on jatkuvaa ja se tulee osaksi arkea. Kohdeorganisaation on hyvä jatkaa Lean-menetelmien laajempaa käyttöä pro-sessien ja oman työn kehittämisessä.
Tietoperustassa käsiteltiin julkisen sektorin digitalisointia ja digitalisaation etenemistä organisaatioissa sekä Lean-menetelmien hyödyntämistä niin prosessien kuin asiantun-tijatyön mittaamisessa. Kehittämiskohdetta tutkittiin käyttäen toiminta- ja konstruktiivi-sen tutkimuksen menetelmiä. Keskitetyn tilauspalvelun käyttöönottovaihe kuvattiin Blueprinting-menetelmällä ja tähän kuvaukseen luotiin konkreettinen läpimenoa ku-vaava mittari. Benchmarking-kyselyllä kerättiin tietoa asiantuntijatyön mittareista ja tietoa siitä, miten niitä käytettiin työn kehittämissä.
Tulokset osoittavat, että työympäristön muutoksiin on varauduttava julkisella sektorilla ja kohdeorganisaatiossa Talouspalveluissa työntekijöiden osaamisen ja tieto/taidon kartuttamisella. Yrityksen ja organisaation tavoitteet kommunikoidaan selkeästi, että johto ja työntekijät osaavat kehittää omaa työtään ja suoristustaan niitä mittaavilla mit-tareilla ja tuloksilla. Tulokset osoittavat myös, että työtä täytyy kehittää jatkuvasti, jotta voidaan vastaanottaa digitalisaation tuomat hyödyt. Työn kehittämiseen on annettava ja varattava aikaa työntekijöille, että työn kehittäminen on jatkuvaa ja se tulee osaksi arkea. Kohdeorganisaation on hyvä jatkaa Lean-menetelmien laajempaa käyttöä pro-sessien ja oman työn kehittämisessä.