Yrittäjyysopetuksen kehittämismahdollisuudet kevytyrittäjämäisessä toiminnassa hius- ja kauneudenhoitoalalla
Lundahl, Marika (2020)
Lundahl, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218531
Tiivistelmä
Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta ovat tärkeä osa työelämän ja yhteiskunnan ajatus- ja toimintamallien uudistamisessa. Koulutukseen panostettavat yrittäjyyslinjaukset edistävät työn tekemisen ja työympäristön kehittymistä. Uudet, yrittäjyyden kontekstissa toteutuvat pedagogiset menetelmät ovat nousemassa kehittämisen kohteeksi.
Kehittämistyön tavoitteena oli pyrkiä selvittämään kevytyrittäjämäiseen toimintaan liittyviä vaatimuksia. Lisäksi tavoitteena oli kehittää hius- ja kauneudenhoitoalan ammatillisen perustutkinnon yrittäjyysopetukseen kevytyrittäjyyden toteutusmalli. Työn tarkoituksena oli selvittää opiskelijan mahdollisuuksia toimia kevytyrittäjänä sekä integroida kevytyrittäjämäinen toimintamalli hius- ja kauneudenhoitoalan tutkinnon osiin – ”Yritystoiminnan suunnittelu” ja ”Yrityksessä toimiminen”.
Tietoperustan keskeiset teemat olivat yrittäjyys ja työelämälähtöinen oppiminen. Tietoperustaa käsiteltiin kirjallisuuden, artikkeleiden ja tutkimuksien avulla. Lisäksi työssä perehdyttiin kevytyrittäjämäisen toiminnan yhteiskunnallisiin velvollisuuksiin ja opintososiaalisiin etuuksiin opiskelijan näkökulmasta. Tietoperustassa esiteltiin kevytyrittäjämäisen toiminnan toteutusmalli.
Kehittämistyön tutkimuksellisessa osuudessa käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa. Hius- ja kauneudenhoitoalan kevytyrittäjämäisen toteutusmallin kehittämisessä hyödynnettiin laadullisia menetelmiä, kuten yksilö- ja ryhmähaastatteluja asiantuntijoilta. Lisäksi hyödynnettiin virallisia dokumentteja kevytyrittäjämäisen toiminnan yhteiskunnallisien velvollisuuksien selvittämiseen.
Tuotoksena syntyi Opiskelija Kevytyrittäjänä – toteutusmalli hius- ja kauneudenhoitoalan yrittäjyysopetuksen kontekstissa, huomioiden opiskelijan kevytyrittäjämäisen toiminnan velvollisuudet ja reunaehdot. Kehittämisehdotuksien perusteella Opiskelija Kevytyrittäjänä-toteutusmalli tulee pilotoida yrittäjyysopetuksessa. Toteutusmalli on siirrettävissä ammatillisen koulutuksen muihin tutkintoihin.
Kehittämistyön tavoitteena oli pyrkiä selvittämään kevytyrittäjämäiseen toimintaan liittyviä vaatimuksia. Lisäksi tavoitteena oli kehittää hius- ja kauneudenhoitoalan ammatillisen perustutkinnon yrittäjyysopetukseen kevytyrittäjyyden toteutusmalli. Työn tarkoituksena oli selvittää opiskelijan mahdollisuuksia toimia kevytyrittäjänä sekä integroida kevytyrittäjämäinen toimintamalli hius- ja kauneudenhoitoalan tutkinnon osiin – ”Yritystoiminnan suunnittelu” ja ”Yrityksessä toimiminen”.
Tietoperustan keskeiset teemat olivat yrittäjyys ja työelämälähtöinen oppiminen. Tietoperustaa käsiteltiin kirjallisuuden, artikkeleiden ja tutkimuksien avulla. Lisäksi työssä perehdyttiin kevytyrittäjämäisen toiminnan yhteiskunnallisiin velvollisuuksiin ja opintososiaalisiin etuuksiin opiskelijan näkökulmasta. Tietoperustassa esiteltiin kevytyrittäjämäisen toiminnan toteutusmalli.
Kehittämistyön tutkimuksellisessa osuudessa käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa. Hius- ja kauneudenhoitoalan kevytyrittäjämäisen toteutusmallin kehittämisessä hyödynnettiin laadullisia menetelmiä, kuten yksilö- ja ryhmähaastatteluja asiantuntijoilta. Lisäksi hyödynnettiin virallisia dokumentteja kevytyrittäjämäisen toiminnan yhteiskunnallisien velvollisuuksien selvittämiseen.
Tuotoksena syntyi Opiskelija Kevytyrittäjänä – toteutusmalli hius- ja kauneudenhoitoalan yrittäjyysopetuksen kontekstissa, huomioiden opiskelijan kevytyrittäjämäisen toiminnan velvollisuudet ja reunaehdot. Kehittämisehdotuksien perusteella Opiskelija Kevytyrittäjänä-toteutusmalli tulee pilotoida yrittäjyysopetuksessa. Toteutusmalli on siirrettävissä ammatillisen koulutuksen muihin tutkintoihin.