RIVERIAN RAVINTOLA- JA CATERING-ALAN OPETTAJIEN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN AMMATILLISEN KOULUTUKSEN REFORMIN JA TYÖELÄMÄN OSAAMISVAATIMUKSIEN NÄKÖKULMASTA
Muikku, Harri (2020)
Muikku, Harri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518774
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen reformi oli suurin koulutuslainsäädännön uudistus vuosikymmeniin. Osaamisen johtamisella ja kehittämisellä yritykset takaavat osaavan henkilökunnan tulevaisuu-dessa. Työni tavoitteena oli selvittää Riverian ravintola- ja catering-alan opettajien osaamisen kehittämistä ammatillisen koulutuksen reformin ja työelämän osaamisvaatimusten näkökulmas-ta. Tarkastelin osaamisen johtamista kehityskeskustelujen näkökulmasta.
Opinnäytetyöni aineistonhankinta tehtiin sähköisen kyselyn ja haastattelun avulla. Teoriaosuu-dessa käsitellään ammatillisen koulutuksen reformia, tulevaisuuden osaamistarpeita ravintola- ja catering-alalla, osaamisen kehittämistä ja johtamista.
Tulosten mukaan ammatillisen koulutuksen reformi on onnistuttu viemään käytäntöön hyvin. Haasteena on ollut jatkuva haku, henkilökohtaistamiskäytänteet ja yhteisten aineiden joustamattomuus. Opettajat ovat kehittäneet omaa osaamistaan viimeisen kahden vuoden aikana. Suurin osaamisvaje koettiin olevan digitaidoissa. Kehityskeskustelut ovat hyvä osaamisen johtamisen väline, jos niissä sovittujen asioiden toteuttamista seurataan.
Opinnäytetyöni aineistonhankinta tehtiin sähköisen kyselyn ja haastattelun avulla. Teoriaosuu-dessa käsitellään ammatillisen koulutuksen reformia, tulevaisuuden osaamistarpeita ravintola- ja catering-alalla, osaamisen kehittämistä ja johtamista.
Tulosten mukaan ammatillisen koulutuksen reformi on onnistuttu viemään käytäntöön hyvin. Haasteena on ollut jatkuva haku, henkilökohtaistamiskäytänteet ja yhteisten aineiden joustamattomuus. Opettajat ovat kehittäneet omaa osaamistaan viimeisen kahden vuoden aikana. Suurin osaamisvaje koettiin olevan digitaidoissa. Kehityskeskustelut ovat hyvä osaamisen johtamisen väline, jos niissä sovittujen asioiden toteuttamista seurataan.