Myynnintekeminen Intotalo Oy:n myyntikulttuurin mukaisesti
Heikkinen, Tuomas (2020)
Heikkinen, Tuomas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218536
Tiivistelmä
Myynti on jokaisen toimivan bisneksen eliksiiri. Sen avulla yritys voi kasvaa, mutta se toimii myös edellytyksenä päivittäisen toiminnan takaamiseksi. Myynti on käsitteenä monimutkainen ja monelle yritykselle se on haasteellinen toiminto, jota tehdään vailla minkäänlaista suuntaa. Jokaisella myyntiorganisaatiolla on olemassa jonkinlainen myyntikulttuuri, joka muodostuu yksilön myynti- ja asiakaspalvelutaitojen sekä organisaation myyntikyvykkyyden summana. Myyntikulttuuri kuvastaa myös, miten kulttuurin eri ulottuvuudet näkyvät myynti- ja asiakaspalvelutoiminnassa yrityksen sisällä sekä myös ulkopuolelle asiakkaille. Myyntikulttuurin kokonaisuus ohjaa, miten myyntiä kussakin organisaatiossa toteutetaan.
Tämä opinnäytetyö tutkii myyntikulttuuria ensin teoreettisesti, mutta keskittyy sen jälkeen mallintamaan, miten myynti toteutuu toimeksiantajayrityksen myyntikulttuurin mukaisesti. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi pöytälaatikkotutkimus, eli tutkimuksessa hyödynnettiin luotettavaa ja monipuolista teoriakirjallisuutta selittämään tutkittavia aiheita.
Työn lopputuloksena saatiin aikaan johdonmukainen kokonaisuus toimeksiantajayrityksen myyntikulttuurista ja miten myynnintekeminen toteutuu sen mukaisesti. Työn empiiristä osuutta tukemaan muodostettiin luotettava teoreettinen viitekehys, joka auttaa paremmin ymmärtämään myyntikulttuuria, myynnintekemistä ja organisaatiokulttuuria. Valmis opinnäytetyö toimii toimeksiantajayritystä hyödyntävänä lopputuotteena, jonka tarkoitus on tukea uusien myynnintekijöiden perehdyttämistä ja auttaa vanhoja myynnintekijöitä paremmin ymmärtämään myynnintekemisen kokonaisuutta.
Tämä opinnäytetyö tutkii myyntikulttuuria ensin teoreettisesti, mutta keskittyy sen jälkeen mallintamaan, miten myynti toteutuu toimeksiantajayrityksen myyntikulttuurin mukaisesti. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi pöytälaatikkotutkimus, eli tutkimuksessa hyödynnettiin luotettavaa ja monipuolista teoriakirjallisuutta selittämään tutkittavia aiheita.
Työn lopputuloksena saatiin aikaan johdonmukainen kokonaisuus toimeksiantajayrityksen myyntikulttuurista ja miten myynnintekeminen toteutuu sen mukaisesti. Työn empiiristä osuutta tukemaan muodostettiin luotettava teoreettinen viitekehys, joka auttaa paremmin ymmärtämään myyntikulttuuria, myynnintekemistä ja organisaatiokulttuuria. Valmis opinnäytetyö toimii toimeksiantajayritystä hyödyntävänä lopputuotteena, jonka tarkoitus on tukea uusien myynnintekijöiden perehdyttämistä ja auttaa vanhoja myynnintekijöitä paremmin ymmärtämään myynnintekemisen kokonaisuutta.