Amazon verkkokaupan perustaminen ja hyödyntäminen pk-yrityksen kansainvälistymisessä
Ropponen, Elmo (2020)
Ropponen, Elmo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218477
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin suomalaiselle pk-yritykselle, joka valmistaa työvaatteita hoito- sekä HoReCa-alalle. Toimeksiantajalla on ainutlaatuinen tuote, joka on saavuttanut kotimaassa hyvää menestystä, jonka takia yritys oli halukas testaamaan tuotteen menestystä myös kansainvälisillä markkinoilla. Tähän yritys oli päättänyt ottaa ensiaskeleet perustamalla kauppapaikan Saksan Amazon verkkokauppaan.
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin siihen, miten pk-yritys voisi hyödyntää Amazon verkkokauppa-alustaa kansainvälistymisen alkutaipaleessa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perustaa sitä työstäessä toimeksiantajalle valmis Amazon kauppapaikka Saksaan sekä selvittää miten alustaa voidaan hyödyntää yrityksen näkyvyyden lisäämisessä. Opinnäytetyössä tutkittiin Saksan markkinoita ja tehtiin vertailuja Amazonissa jo toimiviin saman alan yrityksiin. Näiden pohjalta tein toimeksiantajalle kehitysehdotuksia Amazon verkkokauppaan, joita he pystyvät hyödyntämään tulevaisuudessa.
Amazonin markkinointimahdollisuuksia tutkiessa kävi ilmi, että sen sisältä löytyy paljon erilaisia tapoja, joita voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Opinnäytetyötä tehdessä huomattiin myös, että kilpailu toimeksiantajalle on kovaa, sillä Amazon.de -sivustolla toimii monta saman alan yritystä, joilla on jo hyvin rakennettu verkkokauppa hyvillä tuotteilla. Kehitysehdotuksissa käsitellään tapoja, jotka kehittävät toimeksiantajan toimintaa sivustolla ja luo parempaa näkyvyyttä yrityksen brändille.
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin siihen, miten pk-yritys voisi hyödyntää Amazon verkkokauppa-alustaa kansainvälistymisen alkutaipaleessa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perustaa sitä työstäessä toimeksiantajalle valmis Amazon kauppapaikka Saksaan sekä selvittää miten alustaa voidaan hyödyntää yrityksen näkyvyyden lisäämisessä. Opinnäytetyössä tutkittiin Saksan markkinoita ja tehtiin vertailuja Amazonissa jo toimiviin saman alan yrityksiin. Näiden pohjalta tein toimeksiantajalle kehitysehdotuksia Amazon verkkokauppaan, joita he pystyvät hyödyntämään tulevaisuudessa.
Amazonin markkinointimahdollisuuksia tutkiessa kävi ilmi, että sen sisältä löytyy paljon erilaisia tapoja, joita voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Opinnäytetyötä tehdessä huomattiin myös, että kilpailu toimeksiantajalle on kovaa, sillä Amazon.de -sivustolla toimii monta saman alan yritystä, joilla on jo hyvin rakennettu verkkokauppa hyvillä tuotteilla. Kehitysehdotuksissa käsitellään tapoja, jotka kehittävät toimeksiantajan toimintaa sivustolla ja luo parempaa näkyvyyttä yrityksen brändille.