Automaatiotestauksen käyttöönotto Uljas-palvelussa
Vasarainen, Kati (2020)
Vasarainen, Kati
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218556
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä käsiteltiin automaatiotestausta ja sen käyttöönoton alkuvaihetta ulosoton tietojärjestelmää ylläpitävässä ja kehittävässä Uljas-palvelussa. Uljas-palvelun tilaajana on Oikeusrekisterikeskus ja toimittajana on CGI. Opinnäytetyö on toteutettu osana IT-järjestelmäpalvelua CGI Suomi Oy:lle.
Uljas-palvelussa päätettiin kehittää testausta ja siinä käynnistettiin automaatiotestauksen käyttöönotto. Käyttöönoton alkuvaiheessa ei ollut täysin selvää, mitä Uljas-palvelussa odotetaan automaatiotestaukselta tai mitä sen ajatellaan tuovan tekijöiden omaan työhön. Opinnäytetyössä lähdettiin kartoittamaan alkutilannetta kyselytutkimuksella ja kyselyn tuloksista saatiin suuntaviivoja käyttöönoton jatkamiselle. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä oli Uljas-palvelussa työskentelevä CGI:n henkilöstö.
Opinnäytetyössä kuvattiin automaatiotestausta, testauksen automatisoinnin haasteellisuutta sekä automaatiotestauksen käyttöön ja hyötyihin liittyviä asioita yleisellä tasolla. Uljas-palvelusta kerrottiin tarkemmin ja automaatiotestauksesta Uljas-palvelussa. Tutkimus- ja kehittämismenetelminä opinnäytetyössä käytettiin haastattelua, havainnointia ja kyselytutkimusta. Aineistoa on analysoitu laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin. Kyselytutkimusten tuloksista tehtiin yhteenveto ja opinnäytetyön löydöksistä koostettiin opinnäytetyöhön hyviä käytäntöjä ja vältettäviä käytäntöjä erikseen niin, että niitä voidaan hyödyntää myös muissa palveluissa automaatiotestauksen käyttöönottoa tehtäessä tai sitä suunniteltaessa.
Opinnäytetyön aikana kerättiin ja jaettiin tietoa, mikä oli opinnäytetyön yhtenä tavoitteena sitä aloitettaessa. Tehdyn kyselytutkimuksen tuloksia hyödynnettiin Uljas-palvelun automaatiotestauksen käyttöönoton alkuvaiheessa.
Uljas-palvelussa päätettiin kehittää testausta ja siinä käynnistettiin automaatiotestauksen käyttöönotto. Käyttöönoton alkuvaiheessa ei ollut täysin selvää, mitä Uljas-palvelussa odotetaan automaatiotestaukselta tai mitä sen ajatellaan tuovan tekijöiden omaan työhön. Opinnäytetyössä lähdettiin kartoittamaan alkutilannetta kyselytutkimuksella ja kyselyn tuloksista saatiin suuntaviivoja käyttöönoton jatkamiselle. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä oli Uljas-palvelussa työskentelevä CGI:n henkilöstö.
Opinnäytetyössä kuvattiin automaatiotestausta, testauksen automatisoinnin haasteellisuutta sekä automaatiotestauksen käyttöön ja hyötyihin liittyviä asioita yleisellä tasolla. Uljas-palvelusta kerrottiin tarkemmin ja automaatiotestauksesta Uljas-palvelussa. Tutkimus- ja kehittämismenetelminä opinnäytetyössä käytettiin haastattelua, havainnointia ja kyselytutkimusta. Aineistoa on analysoitu laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin. Kyselytutkimusten tuloksista tehtiin yhteenveto ja opinnäytetyön löydöksistä koostettiin opinnäytetyöhön hyviä käytäntöjä ja vältettäviä käytäntöjä erikseen niin, että niitä voidaan hyödyntää myös muissa palveluissa automaatiotestauksen käyttöönottoa tehtäessä tai sitä suunniteltaessa.
Opinnäytetyön aikana kerättiin ja jaettiin tietoa, mikä oli opinnäytetyön yhtenä tavoitteena sitä aloitettaessa. Tehdyn kyselytutkimuksen tuloksia hyödynnettiin Uljas-palvelun automaatiotestauksen käyttöönoton alkuvaiheessa.