Sisäisen viestinnän kehittäminen
Palin, Elina; Vestala, Aki (2020)
Palin, Elina
Vestala, Aki
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218485
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhdessä Royal Caninin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sisäisen viestinnän kompastuskivet ja antaa niihin toteutuskelpoisia kehitysratkaisuja. Tutkimuksessa käsiteltiin myös laajasti viestintää sen eri käyttötarkoituksineen sekä tutkimusmenetelmät. Sisäisen viestinnän nykytilaa selvitettiin keskustelemalla henkilöstön kanssa sekä kyselylomakkeella, johon vastasi 71,4% henkilöstöstä. Lisäksi toinen tutkijoista työskentelee kyseisessä yrityksessä. Näin varmistuttiin vahvasta pohjasta tutkimuksen suorittamiselle. Ratkaisuihin päädyttiin tutustumalla viestinnästä kertovaan kirjallisuuteen ja artikkeleihin sekä haastattelemalla Royal Canin Nordicsin Corporate Affairs-yksikön päällikköä Charlotte Löffleriä.
Tutkimuksessa käytiin läpi yksityiskohtaisesti kyselyn vastaukset, joiden kautta sisäisen viestinnän ilmeisimmät ongelmat tuotiin konkreettisesti esiin. Tutkimuksen yhteenvedossa tuotiin esiin kehitysehdotukset ja luotiin sisäiselle viestinnälle kultaiset säännöt. Säännöt jaettiin kahteen osaan, joista ensimmäinen sisältää ehdotuksia yrityksen viestintäkanavista ja niiden käytöstä. Viestintävälineiden rajaamisen lisäksi suosittelimme niin sanotun vuosikellon käyttöönottamista, jonka avulla esimerkiksi tärkeät kampanjatiedot voidaan viestittää työntekijöille riittävän aikaisin. Vuosikellosta on myös helppo tarvittaessa käydä tarkistamassa kampanjaan liittyvät olennaiset tiedot. Toisessa osiossa keskityttiin viestiviin yksilöihin ja tehtiin lista, jonka avulla jokainen työntekijä voi miettiä omaa viestimistään ja sen välittymistä ja ymmärrettävyyttä vastaanottajan näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytiin läpi yksityiskohtaisesti kyselyn vastaukset, joiden kautta sisäisen viestinnän ilmeisimmät ongelmat tuotiin konkreettisesti esiin. Tutkimuksen yhteenvedossa tuotiin esiin kehitysehdotukset ja luotiin sisäiselle viestinnälle kultaiset säännöt. Säännöt jaettiin kahteen osaan, joista ensimmäinen sisältää ehdotuksia yrityksen viestintäkanavista ja niiden käytöstä. Viestintävälineiden rajaamisen lisäksi suosittelimme niin sanotun vuosikellon käyttöönottamista, jonka avulla esimerkiksi tärkeät kampanjatiedot voidaan viestittää työntekijöille riittävän aikaisin. Vuosikellosta on myös helppo tarvittaessa käydä tarkistamassa kampanjaan liittyvät olennaiset tiedot. Toisessa osiossa keskityttiin viestiviin yksilöihin ja tehtiin lista, jonka avulla jokainen työntekijä voi miettiä omaa viestimistään ja sen välittymistä ja ymmärrettävyyttä vastaanottajan näkökulmasta.