Blended Servicescape Affordances : Case: Designing Curated Content for Chinese Passengers' Customer Journey at Helsinki Airport
Kovanen-Piippo, Katariina (2020)
Kovanen-Piippo, Katariina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218494
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää lentoaseman kykyä tavoittaa matkustaja-asiakkaansa ja aktivoida heidän tiedonhakukäyttäytymistään lentoaseman hybriditilassa. Tavoitteena oli tutkia, ymmärtää ja suunnitella lentoasemien yhdistettyä palveluympäristöä ja tilan tarjoumia. Tämä tehtiin tutkimalla ja suunnittelemalla monikanavainen lähestymistapa kuratoituun sisällöntuotantoon sekä tarjoamalla kuratoitua sisältöä erilaisten kosketuspisteiden kautta asiakaspolun eri vaiheissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös havainnollistaa, kuinka design-ajattelua ja palvelumuotoilua voidaan soveltaa lentoasemien palveluiden kehittämiseen ja sisällöntuotantoon. Lisäksi tarkoituksena oli tukea tapaustutkimuksen kohteena olevan organisaation strategisia tavoit-teita tuottamalla uutta tietoa asiakaskokemuksen kehittämiseen.
Opinnäytetyön edunsaaja on Finavia. Kehittämisvaihe kohdistui Helsinki-Vantaan lentoasemalle, joka on suurin niistä 21 lentoasemasta, joita Finavia Suomessa operoi. Kehitysprojektin kohderyhmäksi valittiin kiinalaiset vaihtomatkustajat, koska tämä kohderyhmä on yritykselle strategisesti merkittävä.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin tilan ja paikan teorioista, palvelumarkkinoinnin ja johtamisen teorioista, asiakaskokemuksen ja sisältökuratoinnin tutkimuksesta sekä lentomatkustajien kulutusmotivaatiota ja tiedonhakukäyttäytymistä käsittelevistä tutkimuksista. Teoreettinen viitekehys kuvasi opinnäytetyön aiheeseen liittyviä avainkäsitteitä, kuten hybriditila, aika-tila-avaruuspolku, tilan saavutettavuus, tilan tarjouma, yhdistetty palveluympäristö, sisältökuratointi ja asiakaskokemus.
Kehitystehtävässä päätavoitteena oli ”kuratoitujen polkujen” -konseptin ensimmäisen version luominen ja testaaminen. Opinnäytetyön kehittämisosuus toteutettiin soveltamalla palvelumuotoilun prosessimallia ja sen menetelmiä. Käytännössä tämä tarkoitti aiheen tutkimista, käyttäjän tarpeiden ja ratkaistavan ongelman tunnistamista, mahdollisten ratkaisujen ideointia, konseptin ensimmäisen version luomista sekä konseptin testaamista ja validointia. Tässä kehitystyössä käytettyjä menetelmiä olivat havainnointi, haastattelut, työpöytätutkimus, asiakaspolut, aika-tila avaruus, persoonat, prototyypit ja palvelumallinnus. Palvelumuotoilun vaikuttavuuden mittaaminen oli myös keskeisessä roolissa.
Opinnäytetyön päätulos oli sen todentaminen, että tilan tarjoumien lisääminen aktivoi kiinalaisia vaihtomatkustajia käyttämään lentoaseman hybriditilaa ja pidentää aikaa, jonka he viettävät lentoaseman tarjoamassa virtuaalitilassa. Kuratoidut paikalliset tuotteet ja niiden taustatarinat kiinnostivat kohderyhmää, kun tietoa tarjottiin paikan päällä Helsinki-Vantaan lentoasemalla QR-koodien kautta. Tilan tarjoumien ja yhdistettyjen palveluympäristöjen muotoilu edellytti kosketuspisteiden, kanavien ja sisällön määrittelemisen matkustaja-asiakkaan tarpeiden ja käyttäytymismallien kautta. Lisäksi aika-tila-avaruuspolun ja sen rajoitusten tunnistaminen osoittautui tärkeäksi lentoasemakontekstissa, missä korostuu sosiaalisen toiminnan tilallinen ja ajallinen ulottuvuus. Aika-tila-avaruuspolku, tilan tarjouma ja hybriditila suositellaan otettavaksi osaksi palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja. Opinnäytetyön kohdeorganisaation tapauksessa kuratoitu sisällöntuotanto tulisi nähdä pitkäaikaisena investointina asiakaskokemuksen kehittämiseen ja kohdemarkkinoinnin tukemiseen.
Opinnäytetyön edunsaaja on Finavia. Kehittämisvaihe kohdistui Helsinki-Vantaan lentoasemalle, joka on suurin niistä 21 lentoasemasta, joita Finavia Suomessa operoi. Kehitysprojektin kohderyhmäksi valittiin kiinalaiset vaihtomatkustajat, koska tämä kohderyhmä on yritykselle strategisesti merkittävä.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin tilan ja paikan teorioista, palvelumarkkinoinnin ja johtamisen teorioista, asiakaskokemuksen ja sisältökuratoinnin tutkimuksesta sekä lentomatkustajien kulutusmotivaatiota ja tiedonhakukäyttäytymistä käsittelevistä tutkimuksista. Teoreettinen viitekehys kuvasi opinnäytetyön aiheeseen liittyviä avainkäsitteitä, kuten hybriditila, aika-tila-avaruuspolku, tilan saavutettavuus, tilan tarjouma, yhdistetty palveluympäristö, sisältökuratointi ja asiakaskokemus.
Kehitystehtävässä päätavoitteena oli ”kuratoitujen polkujen” -konseptin ensimmäisen version luominen ja testaaminen. Opinnäytetyön kehittämisosuus toteutettiin soveltamalla palvelumuotoilun prosessimallia ja sen menetelmiä. Käytännössä tämä tarkoitti aiheen tutkimista, käyttäjän tarpeiden ja ratkaistavan ongelman tunnistamista, mahdollisten ratkaisujen ideointia, konseptin ensimmäisen version luomista sekä konseptin testaamista ja validointia. Tässä kehitystyössä käytettyjä menetelmiä olivat havainnointi, haastattelut, työpöytätutkimus, asiakaspolut, aika-tila avaruus, persoonat, prototyypit ja palvelumallinnus. Palvelumuotoilun vaikuttavuuden mittaaminen oli myös keskeisessä roolissa.
Opinnäytetyön päätulos oli sen todentaminen, että tilan tarjoumien lisääminen aktivoi kiinalaisia vaihtomatkustajia käyttämään lentoaseman hybriditilaa ja pidentää aikaa, jonka he viettävät lentoaseman tarjoamassa virtuaalitilassa. Kuratoidut paikalliset tuotteet ja niiden taustatarinat kiinnostivat kohderyhmää, kun tietoa tarjottiin paikan päällä Helsinki-Vantaan lentoasemalla QR-koodien kautta. Tilan tarjoumien ja yhdistettyjen palveluympäristöjen muotoilu edellytti kosketuspisteiden, kanavien ja sisällön määrittelemisen matkustaja-asiakkaan tarpeiden ja käyttäytymismallien kautta. Lisäksi aika-tila-avaruuspolun ja sen rajoitusten tunnistaminen osoittautui tärkeäksi lentoasemakontekstissa, missä korostuu sosiaalisen toiminnan tilallinen ja ajallinen ulottuvuus. Aika-tila-avaruuspolku, tilan tarjouma ja hybriditila suositellaan otettavaksi osaksi palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja. Opinnäytetyön kohdeorganisaation tapauksessa kuratoitu sisällöntuotanto tulisi nähdä pitkäaikaisena investointina asiakaskokemuksen kehittämiseen ja kohdemarkkinoinnin tukemiseen.