Kehityskeskustelut osana osaamisen johtamista Kidex Oy:ssä : Välttämättömästä pahasta hyödylliseksi työkaluksi
Tiainen, Teemu (2011)
Tiainen, Teemu
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110414242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110414242
Tiivistelmä
Käsitteenä osaamisen johtaminen on työelämän kentässä varsin uusi, vaikka organisaatioissa onkin hoidettu siihen liittyviä asioita enemmän ja vähemmän systemaattisesti jo vuosikymmeniä. Kehityskeskustelut sen sijaan ovat olleet arkipäivää useimmissa suomalaisissa organisaatioissa muutaman vuosikymmenen ajan. Vallitsevissa johtamisopeissa ja yleisessä mielipiteessä kehityskeskusteluja arvostetaan. Koetusta tarpeellisuudesta huolimatta kehityskeskustelujen päälle on kasaantumassa kehittämispaineita.
Tässä työssä tutkittiin kvalitatiivisen tapaustutkimuksen keinoin Kidex Oy:n työntekijöiden tuntoja kehityskeskusteluja koskien ja peilattiin niitä muiden tutkimuksien tuloksiin sekä omiin kokemuksiini ja näkemyksiini asiasta. Samalla nostettiin osaamisen johtaminen teeman keskiöön, etteivät kehityskeskustelut jäisi pelkästään sen irralliseksi osioksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että esimiehet ja työntekijät asennoituvat kehityskeskusteluihin pääosin myönteisesti. Positiiviset kokemukset kehityskeskustelusta liittyvät vaikuttamisen mahdollisuuksiin ja palautteen saamiseen. Kielteiseksi kokemukseksi nousi se, että kehityskeskusteluissa sovitut asiat eivät etene. Mikäli konkreettisia hyötyjä ei ole saatu, ei kehityskeskustelua yleensä koeta myöskään mielekkääksi tai tarkoitukselliseksi asiaksi.
Tutkimuksen ja omien pohdintojeni perusteella Kidex Oy:n osaamisen johtamisesta löytyy parantamisen varaa. Keskeisiksi kehittämiskohteiksi nousevat osaamisen kehittämissuunnitelma, kehityskeskustelut sekä kehityskeskustelujen yhteydessä toteutettava osaamiskartoitus.
Tässä työssä tutkittiin kvalitatiivisen tapaustutkimuksen keinoin Kidex Oy:n työntekijöiden tuntoja kehityskeskusteluja koskien ja peilattiin niitä muiden tutkimuksien tuloksiin sekä omiin kokemuksiini ja näkemyksiini asiasta. Samalla nostettiin osaamisen johtaminen teeman keskiöön, etteivät kehityskeskustelut jäisi pelkästään sen irralliseksi osioksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että esimiehet ja työntekijät asennoituvat kehityskeskusteluihin pääosin myönteisesti. Positiiviset kokemukset kehityskeskustelusta liittyvät vaikuttamisen mahdollisuuksiin ja palautteen saamiseen. Kielteiseksi kokemukseksi nousi se, että kehityskeskusteluissa sovitut asiat eivät etene. Mikäli konkreettisia hyötyjä ei ole saatu, ei kehityskeskustelua yleensä koeta myöskään mielekkääksi tai tarkoitukselliseksi asiaksi.
Tutkimuksen ja omien pohdintojeni perusteella Kidex Oy:n osaamisen johtamisesta löytyy parantamisen varaa. Keskeisiksi kehittämiskohteiksi nousevat osaamisen kehittämissuunnitelma, kehityskeskustelut sekä kehityskeskustelujen yhteydessä toteutettava osaamiskartoitus.