Toimintamalli Fingrid Oyj:n tilaisuuksiin
Talikka, Juulia (2020)
Talikka, Juulia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618898
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa ja yhtenäistää Fingrid Oyj:n tilaisuuksien järjestämisen suunnittelua. Opinnäyte toteutettiin Fingridin Toimistopalvelut -yksikölle, joka on pääasiallisesti vastuussa yrityksen tilaisuuksien järjestämisestä asiantuntijoiden pyynnöstä.
Alkuperäinen idea oli luoda konkreettinen teos helpottamaan assistenttien työtä tilaisuuksien parissa, joka tutkimusten myötä tarkentui tilaisuuksien järjestämisen tarkistuslistan luomiseen. Näin toivottiin parannettavan tilaisuuksien järjestämisen laatua ja niiden tasaisuuden varmistamista. Jotta tilaisuudet onnistuvat, on suunnittelutyön oltava toimivaa ja yhtenäistä.
Yksikössä käytetyt assistenttien toimivat työtavat tuotiin esille kahden erilaisen tutkimusmenetelmän avulla; benchmarkingin ja haastattelun. Benchmarking, eli vertaiskehittäminen, suoritettiin Fingridin Hämeenlinnan toimipisteessä heidän assistenttinsa tuella. Haastattelu puolestaan luotiin sähköisenä kyselynä ja se lähetettiin Toimistopalvelut -yksikön assistenteille, sekä yrityksen kahdelle muulle työntekijälle, jotka työskentelevät tilaisuuksien parissa. Opinnäytetyön tietopohjana käytettiin sähköistä ja kirjallista materiaalia, sekä internetistä, että yrityksen sisäisistä järjestelmistä. Yhtenä lähteenä oli lisäksi tiimin käyttämä Assistentin käsikirja.
Opinnäytetyön tuotokseksi luotiin tarkistuslista tilaisuuksien järjestämisen tueksi. Tarkistuslistan käyttöönottoa ei ehditty raportoimaan, mutta ohjeet sen käyttöön välitettiin tiimille ja tuotos kehotettiin tallentamaan yrityksen käyttämiin järjestelmiin.
Alkuperäinen idea oli luoda konkreettinen teos helpottamaan assistenttien työtä tilaisuuksien parissa, joka tutkimusten myötä tarkentui tilaisuuksien järjestämisen tarkistuslistan luomiseen. Näin toivottiin parannettavan tilaisuuksien järjestämisen laatua ja niiden tasaisuuden varmistamista. Jotta tilaisuudet onnistuvat, on suunnittelutyön oltava toimivaa ja yhtenäistä.
Yksikössä käytetyt assistenttien toimivat työtavat tuotiin esille kahden erilaisen tutkimusmenetelmän avulla; benchmarkingin ja haastattelun. Benchmarking, eli vertaiskehittäminen, suoritettiin Fingridin Hämeenlinnan toimipisteessä heidän assistenttinsa tuella. Haastattelu puolestaan luotiin sähköisenä kyselynä ja se lähetettiin Toimistopalvelut -yksikön assistenteille, sekä yrityksen kahdelle muulle työntekijälle, jotka työskentelevät tilaisuuksien parissa. Opinnäytetyön tietopohjana käytettiin sähköistä ja kirjallista materiaalia, sekä internetistä, että yrityksen sisäisistä järjestelmistä. Yhtenä lähteenä oli lisäksi tiimin käyttämä Assistentin käsikirja.
Opinnäytetyön tuotokseksi luotiin tarkistuslista tilaisuuksien järjestämisen tueksi. Tarkistuslistan käyttöönottoa ei ehditty raportoimaan, mutta ohjeet sen käyttöön välitettiin tiimille ja tuotos kehotettiin tallentamaan yrityksen käyttämiin järjestelmiin.