Tarinoita sosionomiksi (AMK) kasvamisesta
Jämsä, Heikki (2020)
Jämsä, Heikki
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061618941
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kertoa ammatti-identiteettiin liittyviä tarinoita Laureasta valmistuneiden ja kahdesta neljään vuotta työelämässä olevien sosionomien (AMK) kokemusten pohjalta. Tarinoiden kautta tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, mitä asioita Laureasta valmistunut sosionomi (AMK) on kokenut koulussa sekä työelämässä.
Teoreettisena viitekehyksenä olen käsitellyt ammatti-identiteettiä sekä tarinallisuutta. Tein opinnäytetyön narratiivisella tutkimusotteella keräten aineistoa päiväkirjasta, viidestä haastattelusta sekä kirjallisuudesta. Suuremmaksi osuudeksi opinnäytetyössä nousi tarinallisessa muodossa esitetyt rakennettujen tarinoiden muodossa esitetyt kokemukset, joita lukija voi itse arvioida ja pohtia lukiessaan.
Ajattelisin opinnäytetyöllä tuottaneeni Laurealle kokemusperäistä tietoa rakennettujen tarinoiden perusteella. Laurean ajoilta mieleen jääneitä kokemuksia aineistosta nousi esille reflektion merkitys, ryhmätyöt sekä työharjoittelut. Laureasta valmistuneet sosionomit (AMK) ovat kokeneet työelämän alkuvaiheessa ammatillisia kriisejä, mutta käsittelevät niitä eri tavoin. Reflektiokyky auttoi työelämässä jäsentämään moninaista työkenttää ja sosiaalialan ilmiöitä työssä jaksamisen, asiakastyön ja työyhteisön näkökulmasta. Olen tarinallisuuden kautta jäsentänyt näitä moninaisia ilmiöitä lisäten omaa ymmärrystä yleisesti sosionomin (AMK) ammatti-identiteettiä kohtaan.
Teoreettisena viitekehyksenä olen käsitellyt ammatti-identiteettiä sekä tarinallisuutta. Tein opinnäytetyön narratiivisella tutkimusotteella keräten aineistoa päiväkirjasta, viidestä haastattelusta sekä kirjallisuudesta. Suuremmaksi osuudeksi opinnäytetyössä nousi tarinallisessa muodossa esitetyt rakennettujen tarinoiden muodossa esitetyt kokemukset, joita lukija voi itse arvioida ja pohtia lukiessaan.
Ajattelisin opinnäytetyöllä tuottaneeni Laurealle kokemusperäistä tietoa rakennettujen tarinoiden perusteella. Laurean ajoilta mieleen jääneitä kokemuksia aineistosta nousi esille reflektion merkitys, ryhmätyöt sekä työharjoittelut. Laureasta valmistuneet sosionomit (AMK) ovat kokeneet työelämän alkuvaiheessa ammatillisia kriisejä, mutta käsittelevät niitä eri tavoin. Reflektiokyky auttoi työelämässä jäsentämään moninaista työkenttää ja sosiaalialan ilmiöitä työssä jaksamisen, asiakastyön ja työyhteisön näkökulmasta. Olen tarinallisuuden kautta jäsentänyt näitä moninaisia ilmiöitä lisäten omaa ymmärrystä yleisesti sosionomin (AMK) ammatti-identiteettiä kohtaan.