Yritysvastuun ja kestävän kehityksen merkitys yritysmielikuvaan sekä asiakkaan ostokäyttäytymiseen
Tuosa-Hulkkonen, Heidi (2020)
Tuosa-Hulkkonen, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218559
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin yritysten kestävän kehityksen toimenpiteiden ja vastuullisuuden vaikuttamista yritysmielikuvaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka yritysten kestävän kehityksen toimet vaikuttavat asiakkaan ostokäyttäytymiseen sekä yritysmielikuvaan. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös yritysten kestävän kehityksen markkinointia ja yritysvastuullisuuden kehittämistä.
Teoriaosuudessa määriteltiin yritysmielikuva, kestävä kehitys sekä yritysvastuu yleisesti. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös yritysten yhteiskuntavastuuta, joka liittyy olennaisesti yritysvastuuseen sekä kestävään kehitykseen. Tämän jälkeen teoriassa syvennyttiin kestävän kehityksen toimenpiteiden merkitykseen yritysmielikuvaan ja asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättiin tarkastelemalla erilaisia vastuullisuustutkimuksia, joissa on tarkasteltu yritysmielikuvaa vastuullisuusnäkökulmasta sekä asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Tämän jälkeen valittiin yksi vastuullisuustutkimus tarkempaan tarkasteluun sekä tutustuttiin vastuullisuustutkimuksessa hyvin sijoittautuneisiin brändeihin. Yritysten vastuullisuuden ja kestävän kehityksen toimenpiteiden merkitystä yritysmielikuvaan tarkasteltiin tutustumalla brändien kotisivuihin sekä tarkastelemalla mediassa saatavia yritystietoja.
Empiirisessä osiossa toteutettiin kysely yritysmielikuvista ja asiakkaiden ostokäyttäytymisestä kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen pohjaten. Kyselyn perusteella analysoitiin, kuinka yritysten kestävän kehityksen toimenpiteet vaikuttavat asiakkaiden ostokäyttäytymiseen sekä mielikuvaan yrityksistä. Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin laaja kokonaisuus yritysten vastuullisuuden ja kestävän kehityksen toimien vaikuttamisesta yritysmielikuvaan ja asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.
Teoriaosuudessa määriteltiin yritysmielikuva, kestävä kehitys sekä yritysvastuu yleisesti. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös yritysten yhteiskuntavastuuta, joka liittyy olennaisesti yritysvastuuseen sekä kestävään kehitykseen. Tämän jälkeen teoriassa syvennyttiin kestävän kehityksen toimenpiteiden merkitykseen yritysmielikuvaan ja asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättiin tarkastelemalla erilaisia vastuullisuustutkimuksia, joissa on tarkasteltu yritysmielikuvaa vastuullisuusnäkökulmasta sekä asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Tämän jälkeen valittiin yksi vastuullisuustutkimus tarkempaan tarkasteluun sekä tutustuttiin vastuullisuustutkimuksessa hyvin sijoittautuneisiin brändeihin. Yritysten vastuullisuuden ja kestävän kehityksen toimenpiteiden merkitystä yritysmielikuvaan tarkasteltiin tutustumalla brändien kotisivuihin sekä tarkastelemalla mediassa saatavia yritystietoja.
Empiirisessä osiossa toteutettiin kysely yritysmielikuvista ja asiakkaiden ostokäyttäytymisestä kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen pohjaten. Kyselyn perusteella analysoitiin, kuinka yritysten kestävän kehityksen toimenpiteet vaikuttavat asiakkaiden ostokäyttäytymiseen sekä mielikuvaan yrityksistä. Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin laaja kokonaisuus yritysten vastuullisuuden ja kestävän kehityksen toimien vaikuttamisesta yritysmielikuvaan ja asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.