Viranomaisnäkökulma terrorismin rahoittamisen riskiin Suomessa
El-Bash - Hilden, Amira (2020)
El-Bash - Hilden, Amira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719047
Tiivistelmä
Terrorismin rahoittamista ja siihen liittyviä riskejä ei Suomessa vielä tunnisteta riittävällä tasolla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on pureutua terrorismin rahoittamisen ominaispiirteisiin sekä toisaalta tarkastella millaisia rajoituksia Suomen lainsäädäntö sekä viranomaistoiminta asettavat terrorismin rahoittamisen torjuntaan. Tutkimuksen tavoitteena on tukea ennaltaehkäisevää työtä terrorismin rahoittamisen estämiseksi sekä selvittää millaiset ovat terrorismin rahoittamisen riskin ominaispiirteet Suomessa. Työn pohjalta tuotettiin riskiarvio vallitsevasta tilanteesta. Työ toteutettiin yhteistyössä Keskusrikospoliisin Rahanpesun selvittelykeskuksen kanssa.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Työn tietoperusta koostettiin analysoimalla FATF maaraportteja sekä tutustumalla aiheeseen liittyvään teoriaan. Tietoa hankittiin myös asiantuntijahaastattelujen avulla. Kaikissa tiedonhankinnan vaiheissa tehtiin tiivistä yhteistyötä Keskusrikospoliisin kanssa. Teoreettinen viitekehys koostui pitkälti kansainvälisistä tutkimuksista sekä terrorismin rahoittamiseen liittyvistä artikkeleista. Haastateltaviksi valittiin asiantuntijoita, joilla on pitkä kokemus terrorismin rahoittamisen torjunnassa ja näin ollen vankka asiantuntemus työn aihepiiriin liittyen. FATF maaraportti 2019 toimi puolueettomana ja luotettavana lähteenä tutkimukselle.
Työn keskeisiä havaintoja olivat, että terrorismin rahoittamiseen liittyvä rahaliikenne tapahtuu pääosin tilisiirroin, käteisellä tai rahanvälityspalveluita käyttäen. Rahaliikennettä tapahtuu paljon eri maiden välillä ja etenkin Turkki erottui selvästi rahaliikenteen yhteysmaana. Yhteysmaana esiintyivät usein myös muut terrorismin rahoittamisen kannalta korkean riskin omaavat valtiot. Työssä todettiin, että viranomaisvalvontaa voittoa tavoittelemattomien yhdistysten, epävirallisten rahansiirtojärjestelmien (hawaloiden) sekä varainkeruun osalta tulee tehostaa. Koulutusta aiheesta tulee antaa poliisin paikallistasolla sekä ilmoitusvelvollisille, jotka on määritelty terrorismin rahoituksen estämistä käsittelevässä laissa.
Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että nykyinen lainsäädäntö ei tue viranomaistoimintaa terrorismin rahoittamisen torjunnassa. Yhteistyötä syyttäjien kanssa on tehostettava, jotta tapausten tunnistaminen tapahtuu. Vierastaistelijoiden ja kohdehenkilöiden vaikutusta terrorismin rahoitukseen Suomessa täytyy myös selvittää tarkemmin. Lainvalvontaviranomaisten ja pankkialan edustajien tietämystä tulisi yhdistää ja yhteistyötä hyödyntää terrorismin rahoitustapausten tunnistamiseksi. There is a lot of room for development in identifying terrorist financing in Finland. The main focus of development should revolve around 1) authority surveillance 2) co-operation between different authorities and 3) the drafting of a national risk evaluation report. This thesis will contemplate the characteristics of financing terrorism and the challenges legislation and regulatory action face in the effort of preventing such action. In addition, it presents a drafted report on risk evaluation, which is based on the materials presented in this study. The study has been made in cooperation with the Financial Intelligence Unit (FIU) within Central Bureau of Investigation.
This thesis aims to support the preventative action of financing terrorism, to bring to light the possible risks of financing terrorism in Finland and based on these findings to produce a risk evaluation of the situation. This thesis investigates the characteristics involved with different means of transferring funds as well as gathering and recycling points of funds. Furthermore, the study has tried to pinpoint different obstacles authorities and legislation face in the attempt to prevent the financing of terrorism.
The key findings were wealth traffic occurring mainly through account transfers; by cash or using money transfer services as a medium. The traffic of wealth happens largely internationally and especially Turkey stood out as a country of relation concerning transactions.
This study is methodically a combination of qualitative and quantitative components. The main methods of acquiring information have been the close cooperation with Central Bureau of Investigation, familiarization with the involved theory, analysing the FATF - Country Report and personal interviews. The theoretical work frame is mainly compiled of international studies and articles regarding terrorism finance. Expert interviewees were selected among people who understand the subjects involved and who have experience in the prevention of financing terrorism. The FATF-Report (2019) is an objective, impartial and reliable source of information for the study.
As a developmental proposal, it would be recommended that authorities enhance surveillance on the operation of non-profit organisations and fund-raising. There should be training on the matter on local levels in police departments as well as obliged entities. Also, it was noticed that the current legislation does not support authorities in the prevention of terrorism. There needs to be a common interest with prosecutors in recognising cases of terrorism finance in Finland. The impact of foreign fighters and targeted persons in financing terrorism in Finland needs to be further examined.
Further study on the subject is pertinent. One suggestion is to draft a national risk evaluation report on financing terrorism. Concerning legislation, there should be close cooperation between officials and authorities in the attempt to prevent the financing of terrorism.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Työn tietoperusta koostettiin analysoimalla FATF maaraportteja sekä tutustumalla aiheeseen liittyvään teoriaan. Tietoa hankittiin myös asiantuntijahaastattelujen avulla. Kaikissa tiedonhankinnan vaiheissa tehtiin tiivistä yhteistyötä Keskusrikospoliisin kanssa. Teoreettinen viitekehys koostui pitkälti kansainvälisistä tutkimuksista sekä terrorismin rahoittamiseen liittyvistä artikkeleista. Haastateltaviksi valittiin asiantuntijoita, joilla on pitkä kokemus terrorismin rahoittamisen torjunnassa ja näin ollen vankka asiantuntemus työn aihepiiriin liittyen. FATF maaraportti 2019 toimi puolueettomana ja luotettavana lähteenä tutkimukselle.
Työn keskeisiä havaintoja olivat, että terrorismin rahoittamiseen liittyvä rahaliikenne tapahtuu pääosin tilisiirroin, käteisellä tai rahanvälityspalveluita käyttäen. Rahaliikennettä tapahtuu paljon eri maiden välillä ja etenkin Turkki erottui selvästi rahaliikenteen yhteysmaana. Yhteysmaana esiintyivät usein myös muut terrorismin rahoittamisen kannalta korkean riskin omaavat valtiot. Työssä todettiin, että viranomaisvalvontaa voittoa tavoittelemattomien yhdistysten, epävirallisten rahansiirtojärjestelmien (hawaloiden) sekä varainkeruun osalta tulee tehostaa. Koulutusta aiheesta tulee antaa poliisin paikallistasolla sekä ilmoitusvelvollisille, jotka on määritelty terrorismin rahoituksen estämistä käsittelevässä laissa.
Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että nykyinen lainsäädäntö ei tue viranomaistoimintaa terrorismin rahoittamisen torjunnassa. Yhteistyötä syyttäjien kanssa on tehostettava, jotta tapausten tunnistaminen tapahtuu. Vierastaistelijoiden ja kohdehenkilöiden vaikutusta terrorismin rahoitukseen Suomessa täytyy myös selvittää tarkemmin. Lainvalvontaviranomaisten ja pankkialan edustajien tietämystä tulisi yhdistää ja yhteistyötä hyödyntää terrorismin rahoitustapausten tunnistamiseksi.
This thesis aims to support the preventative action of financing terrorism, to bring to light the possible risks of financing terrorism in Finland and based on these findings to produce a risk evaluation of the situation. This thesis investigates the characteristics involved with different means of transferring funds as well as gathering and recycling points of funds. Furthermore, the study has tried to pinpoint different obstacles authorities and legislation face in the attempt to prevent the financing of terrorism.
The key findings were wealth traffic occurring mainly through account transfers; by cash or using money transfer services as a medium. The traffic of wealth happens largely internationally and especially Turkey stood out as a country of relation concerning transactions.
This study is methodically a combination of qualitative and quantitative components. The main methods of acquiring information have been the close cooperation with Central Bureau of Investigation, familiarization with the involved theory, analysing the FATF - Country Report and personal interviews. The theoretical work frame is mainly compiled of international studies and articles regarding terrorism finance. Expert interviewees were selected among people who understand the subjects involved and who have experience in the prevention of financing terrorism. The FATF-Report (2019) is an objective, impartial and reliable source of information for the study.
As a developmental proposal, it would be recommended that authorities enhance surveillance on the operation of non-profit organisations and fund-raising. There should be training on the matter on local levels in police departments as well as obliged entities. Also, it was noticed that the current legislation does not support authorities in the prevention of terrorism. There needs to be a common interest with prosecutors in recognising cases of terrorism finance in Finland. The impact of foreign fighters and targeted persons in financing terrorism in Finland needs to be further examined.
Further study on the subject is pertinent. One suggestion is to draft a national risk evaluation report on financing terrorism. Concerning legislation, there should be close cooperation between officials and authorities in the attempt to prevent the financing of terrorism.