Kalastustarvikeliikkeen tunnettuuden lisääminen markkinoinnilla
Angelique, Sirviö (2020)
Angelique, Sirviö
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719068
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi espoolainen kalastustarvikeliike nimeltään JIG, joka toivoi löydettävän keinoja asiakaskuntansa kasvattamiseksi. Yrityksen taustatietoihin ja nykytilanteeseen perehdyttiin nykytila-analyysien avulla. Yrityksen tunnettuuden ja kilpailukyvyn lisäämiseksi käytiin läpi markkinoinnin keinoja, kuten digi- ja Facebook-markkinointia, joilla on todettu olevan tärkeä merkitys tänä päivänä.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua ja benchmarkingia. Kyselyn avulla selvitettiin potentiaalisten asiakkaiden taustatietoja ja tottumuksia sosiaalisessa mediassa sekä heidän kiinnostuksensa kohteita somessa ja toiveita kalastustarvikeliikkeelle. Liikkeen vakioasiakkaille laadittiin haastattelu, jonka tarkoituksena oli selvittää vakioasiakkaiden kokonaismielikuvaa JIGistä. Benchmarkingin avulla tutkittiin kahden alan kilpailevan yrityksen sosiaalisen median käyttöä. Benchmarkkaamisen tarkoituksena oli selvittää kilpailijoiden somesisällön luonnetta ja heidän aktiivisuuttaan sosiaalisessa mediassa.
Tutkimustulosten pohjalta kalastustarvikeliikkeelle tehtiin kehitysehdotuksia, jotka koskevat tunnettuuden parantamista markkinoinnin keinoin. Aineistonkeruumenetelmät tukivat toisiaan ja antoivat luotettavan tietoperustan johtopäätöksille, jotka annettiin yritykselle kehitysehdotuksina. Tutkimustuloksissa korostui sosiaalisen median kanavien ja sisällön tärkeä merkitys sekä yleisön toiveet JIGin julkaisuista. Tutkimustuloksista saatiin paljon tärkeää tietoa. Kehittämisehdotuksille tuli muutama pääteema, jotka liittyivät Facebook-sisältöön, Instagramin herättämiseen, opettavan sisällön hyödyntämiseen sosiaalisessa mediassa, yrityksen kampanjointiin erikoisliikkeenä ja teemakampanjointiin sesongeittain sekä yrityksen nimen muokkaamiseen. Opinnäytetyön tietoperusta, käytetyt tutkimusmenetelmät ja kehitysehdotukset antoivat toimeksiantajalle arvokasta tietoa.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua ja benchmarkingia. Kyselyn avulla selvitettiin potentiaalisten asiakkaiden taustatietoja ja tottumuksia sosiaalisessa mediassa sekä heidän kiinnostuksensa kohteita somessa ja toiveita kalastustarvikeliikkeelle. Liikkeen vakioasiakkaille laadittiin haastattelu, jonka tarkoituksena oli selvittää vakioasiakkaiden kokonaismielikuvaa JIGistä. Benchmarkingin avulla tutkittiin kahden alan kilpailevan yrityksen sosiaalisen median käyttöä. Benchmarkkaamisen tarkoituksena oli selvittää kilpailijoiden somesisällön luonnetta ja heidän aktiivisuuttaan sosiaalisessa mediassa.
Tutkimustulosten pohjalta kalastustarvikeliikkeelle tehtiin kehitysehdotuksia, jotka koskevat tunnettuuden parantamista markkinoinnin keinoin. Aineistonkeruumenetelmät tukivat toisiaan ja antoivat luotettavan tietoperustan johtopäätöksille, jotka annettiin yritykselle kehitysehdotuksina. Tutkimustuloksissa korostui sosiaalisen median kanavien ja sisällön tärkeä merkitys sekä yleisön toiveet JIGin julkaisuista. Tutkimustuloksista saatiin paljon tärkeää tietoa. Kehittämisehdotuksille tuli muutama pääteema, jotka liittyivät Facebook-sisältöön, Instagramin herättämiseen, opettavan sisällön hyödyntämiseen sosiaalisessa mediassa, yrityksen kampanjointiin erikoisliikkeenä ja teemakampanjointiin sesongeittain sekä yrityksen nimen muokkaamiseen. Opinnäytetyön tietoperusta, käytetyt tutkimusmenetelmät ja kehitysehdotukset antoivat toimeksiantajalle arvokasta tietoa.