Taloushallinnon palveluiden tuotteistaminen ja hinnoittelu
Laitinen, Minna (2011)
Laitinen, Minna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110714281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110714281
Tiivistelmä
KSS Energia -konsernin sisäisten taloushallinnon palveluiden laskutus on perustunut palvelusopimuksiin, joiden hinnat muodostuivat palveluiden aiheuttamien kustannusten ennusteista. Yritys haluaa kuitenkin jatkossa siirtyä aiheuttamisperiaatteen mukaiseen laskutukseen, jolloin palvelut arvostettaisiin niihin käytettyjen todellisten resurssien mukaisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ehdotus hinnoittelumalliksi toimeksiantajayrityksen taloushallinnon tuotteistetulle palvelukokonaisuudelle. Tärkeiksi näkökohdiksi nousivat hinnoittelumallin kautta toteutuva kustannustehokas ja asiakaslähtöinen palveluiden tuottaminen sekä konsernin sisäisten palveluiden tuottavuuden ja kannattavuuden mittaaminen. Tuotteistamisen ja hinnoittelun avulla myös vertailu ulkopuolisiin toimijoihin olisi mahdollista.
Tutkimuksessa tutustuttiin tuotteistamisen ja hinnoittelun teoriaan sekä erilaisiin kustannuslaskentamenetelmiin, joiden pohjalta hinnoittelumallia lähdettiin suunnittelemaan ja rakentamaan. Hinnoittelumallin tueksi laadittiin toimintolaskentaan perustuvat kustannuslaskentamallit, joista ensimmäisessä kustannuksia kohdistettiin suoraan ajankäytön perusteella. Toisessa laskentamallissa kustannuksia päädyttiin kohdistamaan ensin toiminnoille ajankäytön perusteella ja sen jälkeen edelleen asiakkaille tositemäärien perusteella. Toinen laskentamalli todettiin lopulta toimivammaksi sen asiakaslähtöisyyden takia. Tässä vaihtoehdossa asiakkaan katsottiin pystyvän vaikuttamaan palveluveloituksen suuruuteen kahdella eri tavalla, sekä ajankäytön että tositemäärien kautta. Laskentamallit toteutettiin aidoilla luvuilla, jolloin samalla selvitettiin mahdollisia ongelmakohtia taloushallinnon kustannusten erittelemisessä sekä työajan seurannan toteuttamisessa.
Toteutetut laskelmat osoittivat, että vertailu ulkopuolisiin toimijoihin ja sitä kautta mahdollistuva talouspalveluyksikön kilpailukyvyn ja tehokkuuden selvittäminen edellyttävät yksityiskohtaisempia kustannusten kirjauskäytäntöjä. Taloushallinnon kuluttamat todelliset resurssit saadaan tällöin helpommin eriteltyä kustannuslaskennan tarpeisiin. Laskentamallien todettiin toimivan apuna niin palveluiden hinnoittelussa kuin niiden kehittämisessäkin. Laskentamallien lukujen ja niiden avulla muodostettujen erilaisten tunnuslukujen ja kaavioiden perusteella saadaan selville, millä eri tavoin asiakasyhtiöt ja eri palvelut rasittavat taloushallinnon resursseja. Laskenta auttaa selvittämään myös, miten taloushallinnon palveluita voitaisiin edelleen kehittää ja tehostaa.
Tutkimuksessa tutustuttiin tuotteistamisen ja hinnoittelun teoriaan sekä erilaisiin kustannuslaskentamenetelmiin, joiden pohjalta hinnoittelumallia lähdettiin suunnittelemaan ja rakentamaan. Hinnoittelumallin tueksi laadittiin toimintolaskentaan perustuvat kustannuslaskentamallit, joista ensimmäisessä kustannuksia kohdistettiin suoraan ajankäytön perusteella. Toisessa laskentamallissa kustannuksia päädyttiin kohdistamaan ensin toiminnoille ajankäytön perusteella ja sen jälkeen edelleen asiakkaille tositemäärien perusteella. Toinen laskentamalli todettiin lopulta toimivammaksi sen asiakaslähtöisyyden takia. Tässä vaihtoehdossa asiakkaan katsottiin pystyvän vaikuttamaan palveluveloituksen suuruuteen kahdella eri tavalla, sekä ajankäytön että tositemäärien kautta. Laskentamallit toteutettiin aidoilla luvuilla, jolloin samalla selvitettiin mahdollisia ongelmakohtia taloushallinnon kustannusten erittelemisessä sekä työajan seurannan toteuttamisessa.
Toteutetut laskelmat osoittivat, että vertailu ulkopuolisiin toimijoihin ja sitä kautta mahdollistuva talouspalveluyksikön kilpailukyvyn ja tehokkuuden selvittäminen edellyttävät yksityiskohtaisempia kustannusten kirjauskäytäntöjä. Taloushallinnon kuluttamat todelliset resurssit saadaan tällöin helpommin eriteltyä kustannuslaskennan tarpeisiin. Laskentamallien todettiin toimivan apuna niin palveluiden hinnoittelussa kuin niiden kehittämisessäkin. Laskentamallien lukujen ja niiden avulla muodostettujen erilaisten tunnuslukujen ja kaavioiden perusteella saadaan selville, millä eri tavoin asiakasyhtiöt ja eri palvelut rasittavat taloushallinnon resursseja. Laskenta auttaa selvittämään myös, miten taloushallinnon palveluita voitaisiin edelleen kehittää ja tehostaa.