Creating a New Business Model by Using Business Model Innovation Tools and Identifying the Feasibility of Subscription Business as Part of the Business Model. Case: Finnish Golf Service Intermediate
Reunanen, Sanna (2020)
Reunanen, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062619349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062619349
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja yritysten strategisten painopistealueiden muuttuminen on tehnyt liiketoimintamallien systemaattisesta muuttamisesta ja tämä muutoksen johtamisesta tärkeää lähes kaikilla aloilla. Organisaatiot toimivat maailmassa, jossa muutos toimintaympäristössä ja asiakkaiden tarpeissa on jatkuvaa ja osittain nopeaakin. Menes-tyäkseen organisaatioiden tulee olla valmiita muuttamaan liiketoimintamallia tarpeen vaatiessa. Yksi tapa liiketoimintamallin muutoksen johtamiseen on liiketoimintamallin inno-vointiprosessi (Business Model Innovation, BMI). Yksi liiketoimintamallien jatkuvan kehit-tämisen tarpeen taustalla oleva tekijä on kulutustottumuksien muuttuminen. Ostamisen ja omistamisen arvostus on laskenut ja lainaamista tai vuokraamista pidetään hyvänä vaihtoehtona omistamiselle. Tämä on johtanut kuukausimaksullisten palveluiden suosion kasvamiseen sekä maailmalla että Suomessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia voidaanko liiketoimintamallin innovointiprosesseja sekä palvelumuotoilun toimintamalleja hyväksikäyttäen luoda uusi liiketoimintamalli keskisuurelle yritykselle. Tutkimuksessa käytettiin viitekehyksenä Double Diamond-mallia, liiketoimintamallin innovoimisessa ja kuvaamisessa hyödynnettiin puolestaan Business Model Canvas- ja Business Model Navigator – työkaluja. Työ toteutettiin suomalaiselle golf-alan toimijalle.
Tietoperustassa käsitellään liiketoimintamallin innovoimista sekä siihen liittyviä työkaluja ja viitekehyksiä. Tietoperusta käsittelee myös tilauspalveluita, niiden merkityksellisyyttä liiketoiminnalle sekä niiden ominaispiirteitä. Kehitystyön lopputuloksena esitellään uusi eh-dotetty liiketoimintamalli tutkimuksen tilaajalle sekä prosessi liiketoimintamallin luomiseen. Digitalization and the generic change in the strategic focus points has increased the need to constantly develop business models in almost every industry. It is no longer enough to have a business model and then to operate with it for decades. Companies and organizations face constantly changing markets and consumer needs, and hence need to be prepared to change the business model to stay ahead of the competition. This process can be achieved via the business model innovation (BMI) process. Another trend affecting businesses globally is the change in consumer preferences. Today many, especially Millennials, value renting and sharing instead of owning. This, together with digital development, has led to increased demand for subscription services worldwide.
The purpose of this thesis is to study if business model innovation and service design tools can be used to create a new refreshed business model for a medium sized company. Double Diamond is used as loose framework and both Business Model Canvas and Business Model Nav-igator are used as methods. The development project is done for a Finnish company that operates as digital golf service intermediate.
The first theoretical framework concentrates on business model innovation and business model tools and frameworks. The second part describes the subscription business, focusing on the characteristics and key measurements. Subscription business is one of the fastest growing business models of today and it clearly came out as one of the possible business models during the research process.
The outcome of this study is a new proposed business model for the company. The model is created by using Business Model Canvas and Business Model Navigator. The recommended next phase is to keep on testing and iterating the business model, both internally and in co-operation with the consumers.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia voidaanko liiketoimintamallin innovointiprosesseja sekä palvelumuotoilun toimintamalleja hyväksikäyttäen luoda uusi liiketoimintamalli keskisuurelle yritykselle. Tutkimuksessa käytettiin viitekehyksenä Double Diamond-mallia, liiketoimintamallin innovoimisessa ja kuvaamisessa hyödynnettiin puolestaan Business Model Canvas- ja Business Model Navigator – työkaluja. Työ toteutettiin suomalaiselle golf-alan toimijalle.
Tietoperustassa käsitellään liiketoimintamallin innovoimista sekä siihen liittyviä työkaluja ja viitekehyksiä. Tietoperusta käsittelee myös tilauspalveluita, niiden merkityksellisyyttä liiketoiminnalle sekä niiden ominaispiirteitä. Kehitystyön lopputuloksena esitellään uusi eh-dotetty liiketoimintamalli tutkimuksen tilaajalle sekä prosessi liiketoimintamallin luomiseen.
The purpose of this thesis is to study if business model innovation and service design tools can be used to create a new refreshed business model for a medium sized company. Double Diamond is used as loose framework and both Business Model Canvas and Business Model Nav-igator are used as methods. The development project is done for a Finnish company that operates as digital golf service intermediate.
The first theoretical framework concentrates on business model innovation and business model tools and frameworks. The second part describes the subscription business, focusing on the characteristics and key measurements. Subscription business is one of the fastest growing business models of today and it clearly came out as one of the possible business models during the research process.
The outcome of this study is a new proposed business model for the company. The model is created by using Business Model Canvas and Business Model Navigator. The recommended next phase is to keep on testing and iterating the business model, both internally and in co-operation with the consumers.