Curlingliiton yhteistyöstrategia
Olshin, Niko (2020)
Olshin, Niko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062319262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062319262
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yritysten sponsorointihalukkuuteen liittyviä tekijöitä, joiden pohjalta rakennettiin Suomen Curlingliitolle sponsorointistrategia. Tavoitteena tällä opinnäytetyöllä on toimia pohjana Suomen Curlingliiton sponsorihankinnassa.
Teoriaosuus koostuu sponsoroinnista ja siihen liittyvistä elementeistä, kuten urheilusponsoroinnista ja sponsorointiyhteistyöstä. Lähdemateriaalina tässä työssä käytettiin sponsorointiin liittyvää kirjallisuutta ja internet-lähteitä. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisessa tutkimusmenetelmässä käytettiin Google Forms -työkalua, jonka avulla vastauksia saatiin kerättyä 25 kappaletta. Tutkimuksen kvalitatiivinen osuus toteutettiin teemahaastattelujen avulla, joita tehtiin yhteensä 5 kappaletta. Niiden avulla tutkimukseen saatiin syvempää tietoa aiheeseen liittyen.
Tutkimukset osoittivat, että näkyvyys ei riitä nykypäivänä kaikille yrityksille vastikkeeksi. Paikallisuus ja yhteiskuntavastuun kantaminen olivat saatujen vastausten perusteella tärkeimmät tekijät sponsoroinnissa.
Tulosten pohjalta luotiin sponsorointistrategia, jonka avulla sponsorihankinta voidaan hyödyntää tehokkaasti. Urheilukohteen on tuotteistettava itsensä ja muodostettava paketti, jota on helppoa myydä yrityksille.
Teoriaosuus koostuu sponsoroinnista ja siihen liittyvistä elementeistä, kuten urheilusponsoroinnista ja sponsorointiyhteistyöstä. Lähdemateriaalina tässä työssä käytettiin sponsorointiin liittyvää kirjallisuutta ja internet-lähteitä. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisessa tutkimusmenetelmässä käytettiin Google Forms -työkalua, jonka avulla vastauksia saatiin kerättyä 25 kappaletta. Tutkimuksen kvalitatiivinen osuus toteutettiin teemahaastattelujen avulla, joita tehtiin yhteensä 5 kappaletta. Niiden avulla tutkimukseen saatiin syvempää tietoa aiheeseen liittyen.
Tutkimukset osoittivat, että näkyvyys ei riitä nykypäivänä kaikille yrityksille vastikkeeksi. Paikallisuus ja yhteiskuntavastuun kantaminen olivat saatujen vastausten perusteella tärkeimmät tekijät sponsoroinnissa.
Tulosten pohjalta luotiin sponsorointistrategia, jonka avulla sponsorihankinta voidaan hyödyntää tehokkaasti. Urheilukohteen on tuotteistettava itsensä ja muodostettava paketti, jota on helppoa myydä yrityksille.