Laadunhallintajärjestelmä- ja laatukäsikirjaprojekti Kouvolan Lääkäriasemalla
Hyytiäinen, Tuula (2011)
Hyytiäinen, Tuula
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814320
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ISO 9000 -standardisarjan mukainen laatujärjestelmä toimeksiantajayritykselle ja kuvata se laatukäsikirjassa. Laatutyön avulla haluttiin saada kehittämistoimintaan kaivattuja työkaluja sekä yhteisiä ja yhtenäisiä toimintatapoja. Työn tavoitteena oli määrittää laatupolitiikka, laatutavoitteet, ydinprosessit ja laatumittarit ja kuvata kaikki standardin vaatimat menettelyt ja seurantatoimet. Koska laatujärjestelmä oli tarkoitus myöhemmin myös sertifioida, se rakennettiin ISO 9001 -standardin vaatimusten mukaisesti.
Tässä laatuprojektissa on kuvattu Kouvolan Lääkäriasema Ky:n työterveyshuollolle kehitetyn laatujärjestelmän rakentamiseen liittyviä tehtäviä. Kehittämistehtävää varten selvitettiin palvelutuotannon laadun teoriaa, jossa painottui asiantuntijaorganisaatio työterveyshuollon näkökulma. Koska työterveyshuolto on vahvasti lakisääteinen toimiala, tämä on myös huomioitu raportissa. Yrityksen laatujärjestelmä rakennettiin ISO 9001:2008 -standardin vaatimusten mukaisesti. Näin ollen taustatiedoissa selvitetään yksityiskohtaisemmin kyseisen standardin vaatimuksia. Projektin toteutusvaiheessa sovellettiin projektinhallinnan taitoja vastuullisen laatutyön johtamisessa.
Laatujärjestelmän kehittämistehtävä toteutettiin Kouvolan Lääkäriasema Ky:lle vuosien 2010 ja 2011 aikana. Laatukäsikirjan ensimmäinen virallinen versio hyväksyttiin 28.9.2011. Yrityksen työterveyshuollon laatujärjestelmä on kuvattu laatukäsikirjassa, jonka tueksi syntyi myös suuri määrä sen käyttöä tukevia lomakkeita. Kaikki projektille etukäteen asetetut tavoitteet saavutettiin. Laatuprojektin aikana yrityksen toimintatavat ja vastuut selkeytyivät. Laatukäsikirja on hyvä apu esimerkiksi henkilöstön perehdyttämisessä. Laadun johtaminen ja jatkuva kehittäminen on myös oiva keino vastata ketterästi toimintaympäristön ja asiakasvaatimusten jatkuviin muutoksiin. Koska toimintajärjestelmä kuvattiin ja laatukäsikirja laadittiin ISO 9001:2008 -standardin mukaan, se on mahdollista myös sertifioida lähitulevaisuudessa.
Tässä laatuprojektissa on kuvattu Kouvolan Lääkäriasema Ky:n työterveyshuollolle kehitetyn laatujärjestelmän rakentamiseen liittyviä tehtäviä. Kehittämistehtävää varten selvitettiin palvelutuotannon laadun teoriaa, jossa painottui asiantuntijaorganisaatio työterveyshuollon näkökulma. Koska työterveyshuolto on vahvasti lakisääteinen toimiala, tämä on myös huomioitu raportissa. Yrityksen laatujärjestelmä rakennettiin ISO 9001:2008 -standardin vaatimusten mukaisesti. Näin ollen taustatiedoissa selvitetään yksityiskohtaisemmin kyseisen standardin vaatimuksia. Projektin toteutusvaiheessa sovellettiin projektinhallinnan taitoja vastuullisen laatutyön johtamisessa.
Laatujärjestelmän kehittämistehtävä toteutettiin Kouvolan Lääkäriasema Ky:lle vuosien 2010 ja 2011 aikana. Laatukäsikirjan ensimmäinen virallinen versio hyväksyttiin 28.9.2011. Yrityksen työterveyshuollon laatujärjestelmä on kuvattu laatukäsikirjassa, jonka tueksi syntyi myös suuri määrä sen käyttöä tukevia lomakkeita. Kaikki projektille etukäteen asetetut tavoitteet saavutettiin. Laatuprojektin aikana yrityksen toimintatavat ja vastuut selkeytyivät. Laatukäsikirja on hyvä apu esimerkiksi henkilöstön perehdyttämisessä. Laadun johtaminen ja jatkuva kehittäminen on myös oiva keino vastata ketterästi toimintaympäristön ja asiakasvaatimusten jatkuviin muutoksiin. Koska toimintajärjestelmä kuvattiin ja laatukäsikirja laadittiin ISO 9001:2008 -standardin mukaan, se on mahdollista myös sertifioida lähitulevaisuudessa.