Käsitteellinen kaupunki. Busterin matka maalauksesta veistokseen
Kömmistö, Enni (2009)
Kömmistö, Enni
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071019526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071019526
Tiivistelmä
Varsinainen opinnäytetyöni Lahden ammattikorkeakoulun Taideinstituuttiin oli yksityisnäyttely Galleria Uuden Kipinän Kulma-tilassa 19.5.–7.6.2009. Oppinäytetyöni kirjallinen osuus, Käsitteellinen kaupunki, Busterin matka maalauksesta veistokseen, on tekijän näkökulmasta osittain esseen muotoon kirjoittamani taiteilijateksti, jonka tavoitteena on avata taiteellisen työskentelyni prosessia. Tekstin varrella pohdin maalauksen ja veistoksen suhdetta toisiinsa sekä muutosta kaksiulotteiselta pinnalta kohti kolmiulotteista teosta ja tilaa. Käyn tekstissä myös läpi ammattikorkeakouluopintojeni aikana mieleeni ja tekemiseeni nousseita uusia näkökulmia ja niiden tulevaan avaavia mahdollisuuksia. Opinnäytetyöni kirjallisen osuuden keskeinen tavoiteeni on kirjoittaa esiin, mitä tein, miksi ja millä tavoin.
Käsittelyluvuissa lähestyn aihetta eri näkökulmista. Ensimmäisessä luvussa, Teos, tila, tekijä ja katsoja, pääpaino on teoksen suhteessa tilaan. Kirjoitan niin teoksen tekijä-, katsoja- kuin tilasuhteesta. Toisessa luvussa, Kokemus kaupungista, kerron taustastani suhteessa kaupunkiin ja kirjoitan niistä käsitteellisistä merkityksistä ja ilmiöistä, joita poimin kaupungista teoksiini. Kolmannessa käsittelyluvussa, Koira teosteni muotona, kirjoitan siitä, miten koiran muotoon tekemäni teokset antavat minulle mahdollisuuden tarkkailla ja kuvata konkreettisten objektien avulla käsitteellisiä asioita, kuten liikettä, odotusta tai kohtaamista. Koiran muoto on teoksissani ikään kuin allekirjoitus tai viittaus itsensä ulkopuolelle.
Kirjoitan käsittelylukujen alaluvuissa teosteni syntyyn johtaneista ideoista, syistä sekä valmistusprosesseista ja niihin liittyvistä materiaalihavainnoista ja teknisistä asioista. Käytän teosesimerkkeinä veistoksiani ja maalauksiani vuodelta 2009. Tekstissäni vuorottelevat käytännön ja teorian tasot. Teksti avaa kielen avulla mieleeni tulleita ajatuksia, pohdintoja ja ratkaisuja sekä kertoo työskentelyprosessistani. Käsitteiden ja merkitysten tasoa pohtiessani viittaan muutamiin länsimaisiin ajattelijoihin ja teoreetikkoihin. Teksti on samalla muistiinpanoni, jotta eksyessäni voin palata siihen, mistä lähdin. The actual final thesis for the Institute of Fine Arts of Lahti University of Applied Sciences was a private exhibition held at the Uusi Kipinä gallery from May 19th to June 7th 2009.
The written part of my thesis, Conceptual City - Buster’s Journey from Painting to Sculpture, has been written from the artist’s perspective partly in the form of an essay. Its aim is to unravel the process of artistic work. In the text I debate the relation between painting and sculpture as well as the change from two-dimensional surface towards three-dimensional work of art and space. I also go through the new perspectives that have come to my thoughts and ways of working during my studies as well as the possibilities they open for the future. The central aim of the written part of my thesis is to describe what I did, why I did it, and how I did it. In the main chapters I approach my subject from different perspectives. In the first chapter, Work, Space, Artist, and Viewer, I write about the relation of a work of art to the artist, to the viewer and foremost to the space. In the second chapter, Experience of the City, Summary of the written part of the final thesis, Bachelor of Culture and Arts I tell about my background in relation to the city and write about the conceptual meanings and phenomena I pick from the city to my works of art. The third chapter, A Dog as the Shape of My Works of Art, tells about how the works of art I have made in the shape of a dog allow me to observe and depict conceptual things, such as motion, anticipation or encounter, with the help of concrete objects. The shape of a dog in my works of art is like a signature or an allusion to something external. Under the main chapters I discuss the ideas, reasons and working processes that have led to the birth of my works of art as well as the observations on materials and technical issues. I use my sculptures and paintings from 2009 as examples. The practical and theoretical levels alternate in the text. I put in words the thoughts, considerations and solutions that have come to my mind and describe my working process. When considering the level of the concepts and meanings I refer to some western philosophers and theorists. The text acts also as my memoranda, so that when I get lost, I can find my way back to the point where I started. (Translation Sanna Väre)
Käsittelyluvuissa lähestyn aihetta eri näkökulmista. Ensimmäisessä luvussa, Teos, tila, tekijä ja katsoja, pääpaino on teoksen suhteessa tilaan. Kirjoitan niin teoksen tekijä-, katsoja- kuin tilasuhteesta. Toisessa luvussa, Kokemus kaupungista, kerron taustastani suhteessa kaupunkiin ja kirjoitan niistä käsitteellisistä merkityksistä ja ilmiöistä, joita poimin kaupungista teoksiini. Kolmannessa käsittelyluvussa, Koira teosteni muotona, kirjoitan siitä, miten koiran muotoon tekemäni teokset antavat minulle mahdollisuuden tarkkailla ja kuvata konkreettisten objektien avulla käsitteellisiä asioita, kuten liikettä, odotusta tai kohtaamista. Koiran muoto on teoksissani ikään kuin allekirjoitus tai viittaus itsensä ulkopuolelle.
Kirjoitan käsittelylukujen alaluvuissa teosteni syntyyn johtaneista ideoista, syistä sekä valmistusprosesseista ja niihin liittyvistä materiaalihavainnoista ja teknisistä asioista. Käytän teosesimerkkeinä veistoksiani ja maalauksiani vuodelta 2009. Tekstissäni vuorottelevat käytännön ja teorian tasot. Teksti avaa kielen avulla mieleeni tulleita ajatuksia, pohdintoja ja ratkaisuja sekä kertoo työskentelyprosessistani. Käsitteiden ja merkitysten tasoa pohtiessani viittaan muutamiin länsimaisiin ajattelijoihin ja teoreetikkoihin. Teksti on samalla muistiinpanoni, jotta eksyessäni voin palata siihen, mistä lähdin.
The written part of my thesis, Conceptual City - Buster’s Journey from Painting to Sculpture, has been written from the artist’s perspective partly in the form of an essay. Its aim is to unravel the process of artistic work. In the text I debate the relation between painting and sculpture as well as the change from two-dimensional surface towards three-dimensional work of art and space. I also go through the new perspectives that have come to my thoughts and ways of working during my studies as well as the possibilities they open for the future. The central aim of the written part of my thesis is to describe what I did, why I did it, and how I did it. In the main chapters I approach my subject from different perspectives. In the first chapter, Work, Space, Artist, and Viewer, I write about the relation of a work of art to the artist, to the viewer and foremost to the space. In the second chapter, Experience of the City, Summary of the written part of the final thesis, Bachelor of Culture and Arts I tell about my background in relation to the city and write about the conceptual meanings and phenomena I pick from the city to my works of art. The third chapter, A Dog as the Shape of My Works of Art, tells about how the works of art I have made in the shape of a dog allow me to observe and depict conceptual things, such as motion, anticipation or encounter, with the help of concrete objects. The shape of a dog in my works of art is like a signature or an allusion to something external. Under the main chapters I discuss the ideas, reasons and working processes that have led to the birth of my works of art as well as the observations on materials and technical issues. I use my sculptures and paintings from 2009 as examples. The practical and theoretical levels alternate in the text. I put in words the thoughts, considerations and solutions that have come to my mind and describe my working process. When considering the level of the concepts and meanings I refer to some western philosophers and theorists. The text acts also as my memoranda, so that when I get lost, I can find my way back to the point where I started. (Translation Sanna Väre)