Liikunta lisää laatua - taukoliikuntamalli Tampereen ammattikorkeakouluun
Leijo, Lotta (2020)
Leijo, Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219238
Tiivistelmä
Korkeakoululiikunnan suosituksissa painotetaan fyysisen aktiivisuuden lisäämistä, esimerkiksi toteuttamalla säännöllisesti taukoliikuntaa. SportUni, joka vastaa Tampereen korkeakouluyhteisön liikuntapalveluista, haluaa olla aktiivinen toimija opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisellä tutkimusmenetelmällä ja aineisto koostuu viiden opiskelijan teemahaastattelun tuloksista. Aineiston analyysissä käytettiin abduktiivistä sisällönanalyysia.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli laatia taukoliikuntaohjelma yhteistyössä OneMinuteSportin kanssa, testata se tietyn ajan Tampereen ammattikorkeakoulun valituilla opiskelijoilla sekä kuulla opiskelijoiden kokemukset taukoliikuntajaksosta. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkimustulosten perusteella laatia taukoliikuntamalli Tampereen ammattikorkeakouluun.
Tulokset osoittivat, että taukoliikunta lisäsi opiskelijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Fyysisinä vaikutuksina nimettiin verenkierron lisääntyminen, sykkeen kohoaminen ja lihasten vetreytyminen ja venyminen. Taukoliikunta lievensi myös kipua. Pyykkisistä vaikutuksista nousi esiin mielialan kohoaminen, rentoutumisen lisääntyminen ja väsymisen väheneminen. Myös keskittymiskyky, vireys ja luetun asian ymmärtäminen lisääntyi. Sen sijaan sosiaalinen vaikutus jäi vähäiseksi.
Tulosten mukaan taukoliikunta lisäsi liikkumisen iloa samoin kuin vapaa-ajan liikunnan määrää. Tärkeänä asiana tuotiin esille myös taukoliikunnan sisällyttämistä opetussuunnitelmaan ja yleisesti tauottamisen mahdollistaminen tunneilla. Tuloksista ilmeni, että asenteisiin vaikuttamalla luodaan mahdollisuus uudistaa toimintatapoja. Tulosten mukaan liikunta lisää elämään laatua monella tapaa.
Tutkimustuloksissa nousi esiin myönteinen kokemus SportUnin monipuolisista ja edullisista palveluista. Toiminnan kehittämiseksi ehdotetaan markkinointiin ja tiedottamiseen panostamista. Ehdotuksissa nostetaan esille myös tarve luoda SportUnin applikaatio, jolla saatettaisiin taukoliikuntaohjelma arkeen. Kehittämisehdotuksissa nostetaan esille myös opiskelijoiden toive opiskeluympäristön liikunnallistamista ja siihen panostamista, esimerkiksi ottamalla käyttöön liikuntapisteet.
Tutkimustulosten perusteella kehitettiin taukoliikuntamalli Tampereen ammattikorkeakouluun. Mallissa esitetään, että SportUnin taukoliikunnasta ja sovelluksesta olisi tietoa opinto-oppaassa ja näistä kerrottaisiin tarkemmin jalkautumalla luokkatiloihin. Opiskelijoilla olisi mahdollisuus toteuttaa taukoliikuntaa applikaation avulla ja antaa siitä kehittämisideoita. Jatkotutkimustarve on taukoliikuntamallin pilotointi ja vaikuttavuuden arviointi. Taukoliikuntaohjelmaa mallintamalla valtakunnallisesti saavutetaan liikuntaystävällisempiä korkeakouluja.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli laatia taukoliikuntaohjelma yhteistyössä OneMinuteSportin kanssa, testata se tietyn ajan Tampereen ammattikorkeakoulun valituilla opiskelijoilla sekä kuulla opiskelijoiden kokemukset taukoliikuntajaksosta. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkimustulosten perusteella laatia taukoliikuntamalli Tampereen ammattikorkeakouluun.
Tulokset osoittivat, että taukoliikunta lisäsi opiskelijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Fyysisinä vaikutuksina nimettiin verenkierron lisääntyminen, sykkeen kohoaminen ja lihasten vetreytyminen ja venyminen. Taukoliikunta lievensi myös kipua. Pyykkisistä vaikutuksista nousi esiin mielialan kohoaminen, rentoutumisen lisääntyminen ja väsymisen väheneminen. Myös keskittymiskyky, vireys ja luetun asian ymmärtäminen lisääntyi. Sen sijaan sosiaalinen vaikutus jäi vähäiseksi.
Tulosten mukaan taukoliikunta lisäsi liikkumisen iloa samoin kuin vapaa-ajan liikunnan määrää. Tärkeänä asiana tuotiin esille myös taukoliikunnan sisällyttämistä opetussuunnitelmaan ja yleisesti tauottamisen mahdollistaminen tunneilla. Tuloksista ilmeni, että asenteisiin vaikuttamalla luodaan mahdollisuus uudistaa toimintatapoja. Tulosten mukaan liikunta lisää elämään laatua monella tapaa.
Tutkimustuloksissa nousi esiin myönteinen kokemus SportUnin monipuolisista ja edullisista palveluista. Toiminnan kehittämiseksi ehdotetaan markkinointiin ja tiedottamiseen panostamista. Ehdotuksissa nostetaan esille myös tarve luoda SportUnin applikaatio, jolla saatettaisiin taukoliikuntaohjelma arkeen. Kehittämisehdotuksissa nostetaan esille myös opiskelijoiden toive opiskeluympäristön liikunnallistamista ja siihen panostamista, esimerkiksi ottamalla käyttöön liikuntapisteet.
Tutkimustulosten perusteella kehitettiin taukoliikuntamalli Tampereen ammattikorkeakouluun. Mallissa esitetään, että SportUnin taukoliikunnasta ja sovelluksesta olisi tietoa opinto-oppaassa ja näistä kerrottaisiin tarkemmin jalkautumalla luokkatiloihin. Opiskelijoilla olisi mahdollisuus toteuttaa taukoliikuntaa applikaation avulla ja antaa siitä kehittämisideoita. Jatkotutkimustarve on taukoliikuntamallin pilotointi ja vaikuttavuuden arviointi. Taukoliikuntaohjelmaa mallintamalla valtakunnallisesti saavutetaan liikuntaystävällisempiä korkeakouluja.