Varhaiskasvatuksen juhlien vuosikello
Kärki, Kristiina (2020)
Kärki, Kristiina
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071719574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071719574
Tiivistelmä
Tämän portfolio -muotoisen opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tuottaa vuosikello vuoden juhlien suunnittelun tukemiseksi varhaiskasvatuksessa. Tarve työlleni syntyi omalta työpaikaltani päiväkodista. Vuosikellon lähestymisnäkökulmia ovat suomalaiset juhlaperinteet ja kulttuuriperintökasvatus. Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehdä omalle varhaiskasvatusyksikölleni käytännöllinen vuosikello työkaluksi, joka toimii niin vuoden juhlien suunnittelun tukena, että juhlaperinteiden ja kulttuuriperintökasvatuksen ylläpitämisen apuna varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö on tehty sähköiselle Bulb-alustalle. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu vuodenkierrosta ja suomalaisista juhlaperinteistä, kulttuurikasvatuksesta, kulttuuriperintökasvatuksesta, sekä lasten kulttuuri-identiteetistä. Opinnäytetyön tiedonhankintamenetelmiin kuului myös sähköisen kyselyn toteuttaminen neljälle varhaiskasvatuksen opettajalle, joiden perusteella vuosikelloon valikoituivat sen juhlapäivät. Perinteisten juhlien lisäksi vuosikelloon tuli myös erilaisia kansainvälisiä päiviä, ja muitakin juhlia, koska niiden viettäminen tukee varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa. Vuosikellon liitteessä kerrotaan enemmän vuosikellossa olevista juhlapäivistä, sekä annetaan erilaisia ehdotuksia siitä, miten juhlapäiviä voisi varhaiskasvatuksessa viettää. Opinnäytetyössä on myös erillinen johdanto ja pohdinta -osuus, prosessikuvausta ja oppimispäiväkirjaa, sekä lisäksi lähteet ja linkkejä -osuus, jonka takaa löytyy linkkivinkkejä, mitä voi hyödyntää varhaiskasvatuksen juhlien, kulttuuriperintökasvatuksen, sekä vuoden toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyö on tehty sähköiselle Bulb-alustalle. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu vuodenkierrosta ja suomalaisista juhlaperinteistä, kulttuurikasvatuksesta, kulttuuriperintökasvatuksesta, sekä lasten kulttuuri-identiteetistä. Opinnäytetyön tiedonhankintamenetelmiin kuului myös sähköisen kyselyn toteuttaminen neljälle varhaiskasvatuksen opettajalle, joiden perusteella vuosikelloon valikoituivat sen juhlapäivät. Perinteisten juhlien lisäksi vuosikelloon tuli myös erilaisia kansainvälisiä päiviä, ja muitakin juhlia, koska niiden viettäminen tukee varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa. Vuosikellon liitteessä kerrotaan enemmän vuosikellossa olevista juhlapäivistä, sekä annetaan erilaisia ehdotuksia siitä, miten juhlapäiviä voisi varhaiskasvatuksessa viettää. Opinnäytetyössä on myös erillinen johdanto ja pohdinta -osuus, prosessikuvausta ja oppimispäiväkirjaa, sekä lisäksi lähteet ja linkkejä -osuus, jonka takaa löytyy linkkivinkkejä, mitä voi hyödyntää varhaiskasvatuksen juhlien, kulttuuriperintökasvatuksen, sekä vuoden toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.